مایک پنس معاون اول رئیس جمهور سابق امریکا

ترامپ مسئول حمله به کنگره امریکا است

پنس در یک میهمانی با حضور 600 خبرنگار و سیاستمدار گفت: «من از کار کردن با ترامپ چیزهای زیادی یاد گرفتم که یکی از آنها احضار شدن به دادگاه بود.»

زهره صفاری
خبرنگار


معاون سابق دونالد ترامپ و رقیب بالقوه او در انتخابات آتی ریاست‌جمهوری امریکا، برای نخستین بار رئیس سابقش را با شدیدترین لحن هدف انتقاد قرار داد و با محکوم کردن اقدامات او در آشوب 6 ژانویه 2021، تأکید کرد که «تاریخ بی‌شک ترامپ را مقصر این نابسامانی خواهد دانست.»
به گزارش سی‌ان‌ان، مایک پنس که به عنوان یکی از میهمانان ویژه ضیافت شام به گریدیرون کلاب واشنگتن دعوت شده بود در جمع حدود 600 خبرنگار و سیاستمدار عالیرتبه و نمایندگان مجلس امریکا ابتدا به روال همیشگی این مراسم درباره سران سیاسی امریکا مانند ترامپ، بایدن، هریس، دی سانتیس و... شوخی‌هایی کرد اما در آخر وقتی حرف‌هایش به آشوب کاخ کنگره رسید، لحنش جدی شد و با تندترین کلمات به رئیس‌جمهور سابق حمله کرد.
 اشتباه بزرگ
معاون رئیس‌جمهور سابق امریکا که در زمان آشوب 6 ژانویه به عنوان رئیس قانونی کنگره مسئولیت تأیید آرای الکترال انتخابات ریاست‌جمهوری 2020 و اعلام پیروزی جو بایدن یا به عبارت بهتر، شکست دونالد ترامپ را برعهده داشت، با تأکید بر اینکه «ترامپ اشتباه کرد که از او خواست نتایج انتخابات را ابطال کند»، گفت: «تاریخ دونالد ترامپ را مسئول می‌داند. او اشتباه بزرگی کرد. من هیچ حقی برای زیر سؤال بردن نتایج انتخابات نداشتم و او با این کارها خانواده من و هر کسی را که در روز 6 ژانویه در کاخ کنگره بود به خطر انداخت.»
اما اظهارات پنس که از وفادارترین افراد حلقه نزدیکان ترامپ در دوران ریاست‌جمهوری‌اش به شمار می‌رفت این بار نه تنها به سمت انتقادات تند و صریح بلکه به رجزخوانی برای رئیس سابقش رفت. البته او هنوز نامزدی‌اش برای انتخابات ریاست‌جمهوری 2024 را رسماً اعلام نکرده و از این بابت از ترامپ عقب است، اما قول داده که نگذارد رئیس‌جمهور سابق به هیچ طریقی منتخب حزب جمهوری‌خواه شود.

 واقعیت‌های وارونه
مایک پنس در جمع خبرنگاران و سیاستمداران امریکایی گرچه نامی از رئیس فاکس‌نیوز نیاورد اما زمانی که گفت «برخی می‌خواهند با بازی با تصاویر ضبط شده از داخل کاخ کنگره، از آشوبگران 6 ژانویه دفاع کنند»، روایتش صریحاً او را نشانه گرفته بود. این در حالی است که به تازگی شبکه خبری فاکس‌نیوز با انتشار تصاویری از وقایع داخل کاخ کنگره سعی در کوچک‌نمایی فجایع آشوبگران داشت و تأکید می‌کرد، دامن‌زنندگان به این آشوب درصدد تقویت تئوری‌های توطئه علیه دولت سابق امریکا هستند.
اما معاون سابق کاخ سفید گفت: «اشتباه نکنید هر آنچه 6 ژانویه 2021 در کاخ کنگره رخ داد بی‌شک یک رسوایی بود و مضحک است که بخواهیم آن را طور دیگری به تصویر بکشیم. من تا زمانی که زنده هستم، نمی‌توانم اتفاقات آن روز مجروحان، انسان‌هایی که از دست رفتند و قهرمانان آن روز تراژیک را فراموش کنم.»
آنچه مسلم است برنامه فاکس‌نیوز در راستای حمایت از دونالد ترامپ بود چراکه رئیس‌جمهور سابق همچنان به انتشار اخبار دروغ درباره شکست خود به جو بایدن در انتخابات 2020 تأکید می‌کند و حتی به تازگی با حمایت از آشوبگران هوادارش در کاخ کنگره، وعده بخشش آنها در صورت ورود دوباره به کاخ سفید در 2024 را داده است.
با این حال از آنجا که این ضیافت در تعطیلات آخر هفته برگزار شده بود، سخنگوی ترامپ خارج از ساعات اداری حاضر به پاسخگویی درباره اظهارات پنس نشد.
 
شکاف عمیق
 به وضوح می‌توان دریافت که روابط پنس و ترامپ از روزهایی که دولت قبل تمام شد به کلی تغییر کرد. معاونی که در دوره قبل هرگز خلاف خواست رئیس‌اش حتی حاضر به اظهارنظر نبود، کمی بیش از دو سال از خلاصی از کاخ سفید، حتی پرونده‌های قضایی ترامپ را نیز به سخره گرفت و بخشی از طنزپردازی‌های رایج در این مراسم را به او اختصاص داد. او در بخشی از صحبت‌هایش گفت: «من از کار کردن با ترامپ چیزهای زیادی یاد گرفتم که یکی از آنها احضار شدن به دادگاه بود.» یا در جای دیگری درباره پیدا شدن اسناد دولتی در ویلای شخصی رئیس‌جمهور سابق امریکا کنایه‌اش را این‌طور بیان کرد: «گفته می‌شود بخشی از اسناد در میان صفحات انجیل ترامپ پیدا شده اما حتی روح او نیز از آن باخبر نبوده است!»
به باور ناظران شکاف میان پنس و ترامپ بی‌شک پس از این اظهارات عمیق‌تر نیز خواهد شد. گرچه در آخرین روزهای ریاست‌جمهوری ترامپ نیز نشانه‌هایی از این روابط به هم ریخته دیده می‌شد و حتی آشوبگرانی که به تحریک ترامپ وارد کاخ کنگره شده بودند با فریادهایی مرگ پنس را می‌خواستند.

 دردسرهای تمام نشدنی
شاید اظهارات پنس در حلقه تنگ اتهاماتی که دونالد ترامپ را در برگرفته، چندان برای او بزرگ نباشد. چراکه خطر متهم شدن او بویژه در پرونده روابطش با استورمی دانیلز، سوپراستار سینمایی و حق‌السکوت دادن به او به تنهایی می‌تواند اعتبار سیاسی‌اش را بیش از پیش به خطر بیندازد و او را نخستین مقام اول سابق کاخ سفید کند که محکوم خواهد شد.
در این شرایط به اذعان کارشناسان سی‌ان‌ان، تهدیدی که این روزها می‌تواند کابوس ترامپ شود، شهادت مایکل کوهن، وکیل شخصی او در دوران ریاست‌جمهوری‌اش درباره این پرونده فساد اخلاقی است که بدون شک می‌تواند دردسری بزرگ برای موکل سابقش ایجاد کند.
به نوشته بی‌بی‌سی، دونالد ترامپ در حال حاضر از چند طرف تحت فشار قرار دارد. پرونده ادعای استورمی دانیلز از یکسو و فساد مالی و جعل اسناد مؤسسه ترامپ از سوی دیگر او را بشدت در تنگنا گذاشته است. گرچه با وجود تمامی این حواشی، کمپین‌های انتخاباتی و سخنرانی‌های پرطمطراق او همچنان ادامه دارد اما کارشناسان اوضاع را برای او چندان مساعد نمی‌دانند.
تا این لحظه ترامپ هر گونه رابطه‌ای با دانیلز را رد کرده و اتهام حق‌السکوت 130 هزار دلاری به او را بی‌پایه می‌داند اما اخبار درز کرده از جلسه 7 ساعته احضار مایکل کوهن به مقامات دادگاه نیویورک نشان می‌دهد که او به نوعی این اتهام را رد نکرده است، گرچه او به‌خاطر جلوگیری از حواشی رسانه‌ای، حاضر به اظهارنظر علنی در این باره نشده است.

 

خبر پلاس

رقبای تازه‌نفس و مدعی
تاکنون اسامی بسیاری درباره نامزدهای احتمالی انتخابات ریاست‌جمهوری 2024 فاش شده است که برخی از آنها مانند دونالد ترامپ و جو بایدن رقبای قدیمی و ران دی سانتیس؛ فرماندار فلوریدا و نیکی هیلی؛ نماینده سابق امریکا در سازمان ملل، شانس نهایی شدن نامزدی‌شان برای انتخابات آتی امریکا که آبان سال آینده برگزار می شود، بالا است اما احتمال ورود افرادی مانند مایک پنس به این رقابت نیز چندان دور از ذهن نیست.
جو بایدن هنوز مانند ترامپ و هیلی رسماً وارد کارزار انتخاباتی نشده اما او کاندیدای بالقوه به شمار می‌رود. در این میان ران دی سانتیس نیز به تازگی رجزخوانی‌ها برای رقبایش را شروع کرده است. به طوری که در سخنرانی اخیرش نه فقط دونالد ترامپ بلکه جو بایدن، رئیس‌جمهور فعلی امریکا را نیز به خاطر سوءمدیریت کرونا زیر سؤال برد با بیان اینکه «ما حق داریم بگوییم آنها اشتباه کرده‌اند، اما نباید بگذاریم که بار دیگر وارد دوره فاجعه وار فائوچی شویم.» فرماندار فلوریدا به نظر نمی‌رسد تا ماه ژوئن رسماً کمپین‌هایش را آغاز کند اما او در سخنرانی‌های غیررسمی‌اش، خود را قوی‌ترین رقیب در برابر ترامپ در فلوریدا و سراسر امریکا عنوان کرده است.
در این میان آنتونی بلینکن، وزیر خارجه بایدن نیز در ضیافت شام با خبرنگاران به شوخی درباره توانایی‌اش برای ریاست‌جمهوری گفته که می‌تواند نشانه‌ای برای فرضیه ورود او به این رقابت باشد. او به خبرنگاران گفت: «من و مایک پنس یک ویژگی مشترک داریم؛ هیچ یک از ما تاکنون رئیس‌جمهور نشدیم.» این جمله با واکنشی از سوی حضار همراه شد و بلینکن پاسخ داد: «بسیار خب، کمی غیرعادلانه است اما هنوز توانی برای من مانده است.»

جستجو
آرشیو تاریخی