آغاز نمایش 4 فیلم اکران نوروزی از روز چهارشنبه

سینماها نونوار می‌شوند

چهارشنبه 24 اسفندماه که از راه برسد، سال نوی اکران سینمای ایران آغاز می‌شود. سال نویی که توأمان با فرصت طلایی اکران نوروز، اکران ماه رمضان و چالش ریزش مخاطب در این ماه را هم در خود دارد. فرصت تعطیلات نوروز و اکران افطار تا سحر که در سال‌های گذشته مورد استقبال مخاطبان بود، می‌تواند راهکاری برای جبران کاهش مخاطب در دوران رکود ایام ماه رمضان باشد. سرنوشت فیلم‌های اکران نوروز در حالی حدود 10 روز مانده به آغاز سال نو مشخص شد که بحث افزایش قیمت بلیت سینماها به نگرانی‌ها در زمینه کاهش استقبال مخاطبان از سینماها دامن زده بود؛ ماجرایی که با تصمیم منطقی سازمان سینمایی البته به پایانی خوش ختم شد.

اکرانی باب میل کمدی‌پسندها
تکلیف چیدمان اکران نوروز 1402 در مقایسه با دو سال گذشته زودتر از موعد، مشخص شد. قرار بر این بود که اسامی فیلم‌های اکران نوروز در جلسه روز گذشته شورای صنفی نمایش نهایی و اعلام شود اما در روزهای پایانی هفته گذشته لیست فیلم‌ها با اعلام مدیرکل اداره نظارت بر عرضه و نمایش سازمان سینمایی مشخص شد. فیلم‌های «غریب»، «ملاقات با جادوگر»، «فسیل» و «عروس خیابان فرشته» به‌عنوان فیلم‌های اکران نوروز معرفی شدند. روح‌الله سهرابی با اعلام این خبر گفت که با توجه به تقارن نوروز ۱۴۰۲ با عیدفطر شرایط اکران نوروزی متفاوت‌تر از سال‌های قبل بوده و برخی صاحبان آثار به اکران همزمان با عید سعید فطر تمایل دارند. از جمله فیلم‌های متقاضی اکران عید فطر «شماره ده» به کارگردانی حمید زرگرنژاد است. ابراهیم اصغری تهیه‌کننده این فیلم سینمایی در گفت‌وگویی با مهر اولویت اکران این فیلم را در عید فطر عنوان کرده است.
آن طور که به نظر می‌رسد تمایل صاحبان فیلم‌ها به اکران عید فطر، شورای صنفی نمایش را برای چینشی مناسب تمام سلایق و رعایت تنوع مضمونی و محتوایی با محدودیت‌هایی مواجه کرده است. با وجود آنکه این شورا در همکاری تهیه‌کنندگان و پخش‌کنندگان فیلم‌ها تلاش کرد به شکل مناسبی در چینش فیلم‌ها برسد و برای ایجاد تنوع روی اکران فیلم‌هایی که توانسته‌اند کف فروش خود را حفظ کنند، حساب کرد اما همچنان سهم فیلم‌های کمدی در اکران نوروز بیش از سایر گونه‌های سینمایی بود. سه فیلم از 4 فیلم تازه اکران، کمدی بودند و از میان فیلم‌هایی که کماکان به نمایش خود ادامه خواهند داد، اغلب آثار در همین گونه سینمایی قرار می‌گرفتند. فیلم‌های «خط استوا»، «بخارست»، «چپ راست» و «ملاقات خصوصی» از جمله فیلم‌هایی هستند که به اکران‌شان در نوروز ادامه خواهند داد. بر این اساس، فیلم دفاع مقدسی «غریب» و فیلم اجتماعی «ملاقات خصوصی» تنها آثار غیرکمدی اکران نوروز بودند. با نگاه کلی به لیست فیلم‌های روی پرده می‌شد گفت در نوروز 1402 بخت و اقبال با مخاطبان کمدی پسند است. گرچه پسند آنها به رضایت سینماداران هم گره خورده و سینماداران بر این باورند که اکران فیلم‌های کمدی منجر به افزایش مخاطب خواهد شد، با وجود این، این نگاه و تحلیل درست هم وجود دارد که رعایت تنوع مضمون و ژانر و قرار گرفتن یک پیشنهاد برای هر سلیقه در چیدمان اکران، به نوع دیگری می‌تواند ‌تضمین کننده فروش فیلم‌ها باشد. تعداد بالای فیلم‌های کمدی در اکران نوروز و بویژه جای خالی سینمای کودک، در چند روز گذشته با انتقادهای زیادی همراه بود تا اینکه سازمان سینمایی تصمیم گرفت این چیدمان را مهندسی کند و با حذف یک فیلم کمدی از این ترکیب، فیلمی متناسب با مخاطبان کودک و نوجوان اضافه شود. در نهایت پس از ارزیابی شرایط اکران و ایجاد توازن در ژانربندی آثار روی پرده مقرر شد فیلم سینمایی «بچه‌های طوفان» با مضمون کودک و نوجوان، جایگزین فیلم سینمایی «ملاقات با جادوگر»(کمدی) شود تا توازن مضمونی آثار روی پرده حفظ شود.

 «غریب» و چند کمدی
پیش از شروع چهل‌و‌یکمین دوره جشنواره فیلم فجر اعلام شد اولویت اکران فیلم‌ها در سال ۱۴۰۲ بویژه اکران نوروز با فیلم‌هایی است که در این دوره از جشنواره فیلم فجر حضور پیدا کردند. با وجود این، «غریب» تنها فیلم حاضر در این دوره از جشنواره است که در لیست فیلم‌های اکران نوروز قرار گرفته است. «غریب» دهمین فیلم سینمایی محمدحسین لطیفی و دومین اثر او در حوزه سینمای مقاومت و دفاع مقدس پس از «روز سوم» است. این فیلم به مقطعی از دوران فرماندهی شهیدمحمد بروجردی در منطقه غرب، پیش از آغاز جنگ تحمیلی و دفاع مقدس می‌پردازد. فیلم شمایلی از احوال باطنی، سبک زندگی و شیوه فرماندهی شهید بروجردی با نگاهی به دوره‌ای کوتاه از زندگی و تلاش او برای ایجاد اتحاد در غرب کشور است. بابک حمیدیان، مهران احمدی، پردیس پورعابدینی و فرهاد قائمیان از جمله بازیگران این فیلم هستند.
«عروس خیابان فرشته» و «فسیل» دو فیلم تازه کمدی در ترکیب اکران نوروز هستند. کارگردان «فسیل» کریم امینی است که پیش از این کارگردانی را با «گربه سیاه» به تهیه‌کنندگی بهرام رادان تجربه کرده است. سیدابراهیم عامریان که فیلم‌های «انفرادی» و «دینامیت» را با کسب رتبه اول و دوم پرفروش‌ترین فیلم‌های تاریخ سینمای ایران در کارنامه کاری خود دارد، تهیه‌کننده «فسیل» است. بهرام افشاری، هادی کاظمی، الناز حبیبی، الهه حصاری، ایمان صفا، بابک کریمی، سید جواد هاشمی و... از جمله بازیگران «فسیل» هستند.
فیلم «عروس خیابان فرشته» با نام سابق «عروس هندی» به کارگردانی مهدی خسروی و تهیه‌کنندگی محمدرضا شریفی‌نیا درباره خانواده‌ای مهاجر است که در خانه‌ای قدیمی در دل خیابان فرشته که متعلق به دایی خانواده است زندگی می‌کنند. هر یک از اعضای خانواده از فضای این خانه به نحوی ارتزاق می‌کنند. با بازگشت دایی خانواده پس از سال‌ها به همراه عروسش از خارج کشور به نیت فروش خانه قدیمی، خانواده مهاجر را وارد چالش و دردسرهای بزرگی می‌کند. محمدرضا شریفی‌نیا، عاطفه رضوی، مهراوه شریفی‌نیا و پوریا پورسرخ از جمله بازیگران این فیلم هستند.
«بچه‌های طوفان» نماینده سینمای کودک و نوجوان در اکران نوروز است. در فیلم سینمایی «بچه‌های طوفان» به کارگردانی صادق صادق دقیقی و تهیه‌کنندگی پروانه مرزبان بازیگرانی همچون پژمان بازغی، رضا ناجی، مریم بوبانی، سوگل طهماسبی، ونوس حسن‌کانلی، پرهام دلدار و... ایفای نقش کرده‌اند.

پایان خوش یک چالش
از جمله اخبار نگران‌کننده حوزه سینما در ماه گذشته، چالش افزایش قیمت بلیت برای سال جدید بود که حتی زمزمه‌هایی مبنی بر دو برابر شدن آن شنیده شد. پیش از آغاز اکران نوروز، این نگرانی با یک تصمیم منطقی به نقطه پایان رسید. سازمان سینمایی با شناور شدن قیمت بلیت سالن‌های سینما موافقت کرده است و قیمت بلیت سینما در سال جدید بر اساس درجه کیفی، موقعیت جغرافیایی سالن سینما و سانس‌های مختلف تعیین خواهد شد. بر اساس این مصوبه سقف مبلغ بلیت ۶۰ هزار تومان آن‌هم برای سینماهای مدرن است که البته درصد بسیار بیشتری از سالن‌ها و سانس‌ها با ارقام پایین‌تر یعنی تا ۲۰ هزار تومان نیز به فروش می‌رسد.

جستجو
آرشیو تاریخی