افت قیمت به بازار خودرو رسید

ریزش قیمت خودرو از دو روز گذشته شروع شده و به اذعان کارشناسان و فعالان بازار این روند ادامه خواهد داشت

20 تا 500 میلیون تومان قیمت خودروهای داخلی و خارجی ارزان شد

ریزش قیمت خودروهای داخلی و خارجی از دو روز گذشته شروع شده و به اذعان کارشناسان و فعالان بازار این روند ادامه خواهد داشت؛ این روزها بازار خودرو متأثر از کاهش نرخ ارز و خبرها مبنی بر بهبود روابط دیپلماتیک ایران و عربستان، در مسیر افت قرار گرفته است. اتحادیه نمایشگاه داران خودرو هم به‌صورت رسمی، کاهش قیمت خودرو در بازار و ادامه آن را تأیید کرده است. طی چند هفته اخیر که قیمت خودروهای داخلی و خارجی بواسطه افزایش نرخ ارز تحت تأثیر قرار گرفت، خیلی دور از ذهن بود که در روزهای پایانی سال قیمت خودرو کاهش پیدا کند. استنباط برخی بر این بود که اگر نرخ ارز در مسیر کاهش قرار گیرد، بازار خودرو از آن پیروی نخواهد کرد، چرا که هر ساله در روزهای پایانی سال با افزایش میزان تقاضا، قیمت خودرو بالا می‌رود. اما پنج عامل دست به دست هم داد تا این روزها قیمت خودرو به جای افزایش در شیب کاهش قرار گیرد. اولین دلیل آن عرضه گسترده خودروهای داخلی است؛ از 20 اسفندماه ثبت‌نام برای خرید خودروهای داخلی آغاز شد. دومین موضوع افزایش تیراژ تولید شرکت‌های خودروسازی است؛ از نیمه دوم سال‌جاری خودروسازان رشد تولید بیش از 5 درصد را داشته‌اند. سومین موضوع واردات خودرو و ثبت‌نام برای خودروهای خارجی است. چهارمین امر که توانسته بر بازار خودرو اثر بگذارد، کاهش نرخ ارز و احیای روابط سیاسی تهران و ریاض است. پنجمین موضوع اثرگذار بر کاهش قیمت خودرو، عرضه واقعی خودرو از سوی خودروسازان در بازار است. با تکیه بر تحلیل فعالان بازار خودرو، قیمت انواع خودروهای داخلی و خارجی به جهت کاهش نرخ ارز و وعده عرضه درهم در بازار و همچنین عقب‌نشینی مردم از خرید خودرو، مجدداً کاهشی می‌شود و این امر حداقل تا اواسط اردیبهشت ماه ادامه خواهد داشت. فعالان بازار خودرو پیش‌بینی کردند که در سال آینده فاصله قیمت کارخانه و بازار به شدت کمتر می‌شود و این امر منجر به آرامش بازار خواهد شد. از طرفی مسئولان وزارت صمت هم عنوان کردند که برای سال 1402، میزان تولید خودرو یک میلیون و 800 هزار دستگاه دیده شده است. لذا افزایش تولید و به‌واسطه آن افزایش عرضه می‌تواند نوسان قیمت را در بازار خودرو به حداقل برساند.
روز گذشته رئیس اتحادیه نمایشگاه داران و فروشندگان خودرو گفت: با ریزش قیمت دلار، قیمت خودروهای داخلی از ۷ تا 25 درصد و خودروهای مونتاژی از 100تا 500 میلیون تومان افت کرد.  سعید مؤتمنی اظهار کرد: زمانی که قیمت دلار از کانال ۳۲ هزار تومان فراتر رفت، قیمت خودرو بسیار نجومی شد اما با ریزش قیمت دلار، قیمت خودروهای داخلی هم کاهشی شد. به گونه‌ای که طی ۵ روز گذشته قیمت خودروی پژو ۲۰۶ تیپ ۲ از ۵۵۵ میلیون تومان به ۵۰۰ میلیون تومان، قیمت خودروی پژو پارس ساده از ۵۵۰ میلیون تومان به ۵۰۰ میلیون تومان، قیمت خودروی تارا دنده‌ای از ۷۵۰ میلیون تومان به ۶۹۰ میلیون تومان، قیمت تیبا صندوق دار از ۳۵۵ میلیون تومان به ۳۲۷ میلیون تومان، قیمت تیبا هاچبک از ۳۶۵ میلیون تومان به ۳۳۷ میلیون تومان، قیمت کوییک آر دنده‌ای از ۳۷۰ میلیون تومان به ۳۴۲ میلیون تومان و قیمت هایما S7 از یک میلیارد و ۷۲۰ میلیون تومان به یک میلیارد و 530 میلیون تومان رسیده است.  رئیس اتحادیه نمایشگاه داران و فروشندگان خودرو افزود: همواره افزایش قیمت خودرو خیلی سریع اتفاق می‌افتد اما کاهش آن به‌صورت لاک پشتی است؛ با توجه به بلاتکلیف بودن بازار و امید مصرف‌کنندگان به کاهش بیشتر قیمت‌ها، خرید و فروش فعلاً در رکود کامل است. حتی با اینکه نزدیک عید هستیم اما مردم منتظر ثبات قیمت دلار و به تبع آن ثبات قیمت خودرو در بازار هستند تا برای خرید مراجعه کنند. این مقام صنفی در مورد آینده قیمت خودرو، تصریح کرد: اگر قیمت دلار کاهش یابد، قیمت خودرو نیز ریزشی می‌شود، زیرا خودرو کالای سرمایه‌ای است و نوسانات بازار ارز تأثیر خود را بر این بازار می‌گذارد.
رئیس اتحادیه نمایشگاه داران و فروشندگان خودرو تهران یادآور شد: به طور کلی در حال حاضر قیمت‌ها در بازار خودرو چه در بخش تولید داخل، چه مونتاژی‌ها و چه کارکرده‌ها ریزشی است.
مؤتمنی تصریح کرد: در ماه‌های گذشته شاهد بودیم وقتی دلار تا کانال ۶۰ هزار تومان نیز افزایش یافت در عمل هیچ خرید و فروشی انجام نمی‌شد و مردم به انتظار کاهش نرخ ارز از خرید و فروش دست کشیده بودند. بررسی‌ها از بازار خودروهای مونتاژی و خارجی نیز افت شدید ۱۰ تا 25 درصدی را در سه تا چهار روز گذشته نشان می‌دهد. به گفته فعالان این بازار دلار هم اکنون در کانال ۴۲ هزار تومان قرار دارد و چنانچه به کانال ۳۰ هزار تومانی سقوط کند افت قیمت بسیار چشمگیری در انتظار خودروهای خارجی خواهد بود. اکنون در این بازار همه فروشنده شده‌اند و خبری از خریداران نیست و خودروهایی که به اصطلاح «بد بازار» هستند افت بسیار بیشتری را تجربه کرده‌اند. یکی از نمایشگاه‌داران خودرو در مرکز تهران، قیمت خودروی مونتاژی لاماری که تا چند روز قبل ۲.۷ میلیارد تومان اعلام می‌شد را در روز گذشته ۲.۲ میلیارد تومان عنوان کرد و از افت ۵۰۰ میلیون تومانی این خودرو خبر داد. همچنین نمایشگاه‌دار دیگری با تأکید بر اینکه مقاومت محسوسی در برابر کاهش قیمت‌ها در این بازار وجود دارد، به افت ۷۰۰ میلیون تومانی قیمت سانتافه کارکرده اشاره کرد و از کاهش آن از ۵.۲ میلیارد تومان به ۴.۵ میلیارد تومان خبر داد. با این حال همه فعالان بازار خودروهای خارجی نیز به اتفاق از رکود کامل حاکم بر این بازار خبر می‌دهند و می‌گویند: تا تثبیت نشدن نرخ ارز، در عمل خرید و فروش‌ها بسیار اندک بوده و به جز اندک افرادی که شاید به‌دلیل سفرهای نوروزی خواهان خودرو باشند کسی برای خرید مراجعه نمی‌کند.

جستجو
آرشیو تاریخی