مخالفان دولت رژیم صهیونیستی دهمین تظاهرات هفتگی خود را برگزار کردند

10شنبه علیه نتانیاهو

لاله مهرزاد
خبرنگار


شنبه‌شب، ده‌ها هزار نفر از معترضان به اصلاحات قانون قضایی در سرزمین‌های اشغالی فلسطین و اقدامات دولت افراطی بنیامین نتانیاهو به خیابان رفتند و علیه وی شعار دادند.
به گزارش سایت شبکه خبری بی‌بی‌سی، یائیر لاپید از رهبران احزاب مخالف نتانیاهو، تظاهرات شنبه‌شب را بزرگ‌ترین تظاهرات 10 هفته اخیر دانست و رسانه‌های رژیم صهیونیستی نیز این ادعای او را تأیید کردند. یکی از این رسانه‌ها، روزنامه هاآرتص بود که با اعلام آمار حضور 500 هزار نفری مخالفان در خیابان، نوشت: «این تظاهرات نه فقط بزرگ‌ترین تظاهرات 10 هفته اخیر که بزرگ‌ترین تظاهرات تاریخ (مجعول) اسرائیل است. بنابر این گزارش، تظاهرات فراگیر این هفته سرزمین‌های اشغالی در 95 شهر برگزار شد. تل‌آویو، قدس، اشدود و حیفا بیشترین جمعیت معترضان را شاهد بودند. در شهر تل‌آویو 240 هزار معترض، یکی از خیابان‌های اصلی این شهر را اشغال کرده بودند. یکی از این معترضان به خبرگزاری رویترز گفت: «تغییرات قانونی که نتانیاهو در نظر دارد، اصلاحات نیست، یک انقلاب علیه مردم است؛ انقلابی که اسرائیل را به سمت یک دیکتاتوری کامل می‌برد.»
در شهر حیفا در شمال سرزمین‌های اشغالی نیز بیش از 50 هزار نفر به خیابان رفتند. در شهر جنوبی بئر سبع هم که یائیر لاپید، رهبر یکی از احزاب مخالف سخنرانی داشت، شمار معترضان قابل توجه بود. لاپید در سخنرانی خود در این شهر گفت: «موجی از تروریسم گرداگرد ما را فراگرفته است. اقتصاد ما آسیب دیده و پول از کشور ما در حال فرار است. همین دیروز (جمعه) ایران توافقی جدید با عربستان امضا کرد. اما دولت ما به تنها چیزی که اهمیت می‌دهد، آسیب زدن به دموکراسی است.»
تظاهرات این هفته در سرزمین‌های اشغالی در حالی برگزار شد که بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی خطاب به معترضان گفته بود، تغییرات قانون اساسی که آنان خواهان انجام نشدن آن هستند، باعث خواهد شد، قدرت دستگاه قضایی افزایش یابد و توازن به احزاب درون دولت بازگردد. اما مخالفان او را نیرنگ‌باز می‌دانند و می‌گویند، این تغییرات بیش از آنکه قدرت دستگاه قضایی را افزایش دهد، او را از طناب پرونده‌هایی که گرداگرد او و خانواده‌اش را گرفته‌اند، رها می‌کند. اطلاعاتی که رسانه‌های رژیم صهیونیستی منتشر کرده‌اند نیز نشان می‌دهد، هدف از اصلاحات قانون قضایی، افزایش قدرت دولت در انتخاب قضات است. این به آن معنا است، قضاتی در رأس کار قرار می‌گیرند که دولت آنها را تعیین کرده، بنابراین اقدامی علیه کسانی که چنین سمتی را به آنان داده‌اند، انجام نخواهند داد. منتقدان نیز با اشاره به همین مسأله تاکید کرده‌اند که این اصلاحات سیستم قضایی را سیاسی کرده و زمینه‌های ایجاد یک حکومت استبدادی را فراهم می‌کند.
اصرار دولت بر انجام این تغییرات، باعث به وجود آمدن شکافی عمیق در جامعه سرزمین‌های اشغالی و حتی ارتش این رژیم شده است؛ طوری که بسیاری از نیروهای ذخیره با سر باز زدن از حضور در مأموریت‌هایی که به آنها محول می‌شود، نارضایتی خود از این قانون را ابراز داشته‌اند. علاوه بر این، دوشنبه هفته قبل نیز ده‌ها خلبان نظامی این رژیم در اقدامی بی‌سابقه اعلام کردند، حاضر به انجام مأموریت و یا آموزش خلبانان جوان نیستند. دامنه اعتراض‌ها نیز از شنبه‌های اعتراضی فراتر رفته و معترضان در روزهای دیگر نیز در خیابان حاضر شده‌اند. یکی از چنین اعتراض‌هایی روز پنجشنبه رخ داد که معترضان در تلاش برای ممانعت از سفر نتانیاهو به ایتالیا، مسیر او به فرودگاه را مسدود کردند و او با تأخیر این سفر را انجام داد.
با این حال، همه این اعتراض‌ها و هشدارهای اسحاق هرتزوگ، رئیس رژیم صهیونیستی درباره شکافی که این اصلاحات در جامعه ایجاد کرده و درخواست او برای انجام نشدن اصلاحات، باعث نشده تا نتانیاهو و تیم‌اش از اصلاحات قضایی دست بکشند. طوری که روز گذشته سیمچا روتمن، رئیس کمیته حقوقی کنست، اعلام کرد که این اصلاحات از روز یکشنبه (دیروز) تا روز چهارشنبه در این کمیته، استماع شده و مورد بررسی قرار خواهد گرفت. یاریو لوین، وزیر دادگستری نیز گفته است، دولت ائتلافی خواهان آن است که تا پیش از دوم آوریل (13 فروردین 1402) که تعطیلی کنست آغاز خواهد شد، مفاد اصلی اصلاحات را تصویب کند.
 
تداوم درگیری‌ها در نابلس
هرچند اصلاحات قانون قضایی اصلی‌ترین دلیلی است که باعث شده است، معترضان راهی خیابان شوند اما به جز این، سایر اقدامات افراطی کابینه نتانیاهو نیز با انتقاد شدید این معترضان همراه است. آنان با انتقاد از تصمیمات افراطی افرادی مثل بن گویر و اسموتریچ در این کابینه تأکید می‌کنند، این دست سیاست‌ها، باعث افزایش تنش بین ساکنان سرزمین‌های اشغالی و فلسطینیان می‌شود و در نهایت آنها هستند که از این برخوردها آسیب می‌بینند. این انتقاد در حالی مطرح شده است که در ماه‌های اخیر، تنش‌ها در کرانه باختری افزایشی چشمگیر داشته و گروه‌های جوان مقاومت که تازه شکل گرفته‌اند، وارد چالشی جدی با نظامیان صهیونیست شده‌اند. در جدیدترین این درگیری‌ها، بامداد روز گذشته، 3 مبارز فلسطینی به یک ایست‌ بازرسی در نابلس حمله کردند که در تیراندازی‌های متقابل هر سه نفر به شهادت رسیدند. به گزارش سایت شبکه خبری ان‌بی‌سی، گردان‌های شهدای الاقصی خبر داده این سه نفر از اعضای این شاخه نظامی که وابسته به فتح است، بوده‌اند. وزیر بهداشت فلسطین نیز اعلام کرد، سه شهید بامداد یکشنبه در نابلس، محمد الشامی 24 ساله، عدی عثمان الشامی 22 ساله و محمد راعد دبیک 18 ساله بوده‌اند. ارتش رژیم صهیونیستی نیز مدعی شده است، 4 مبارز فلسطینی با اسلحه ام‌16 به سمت نظامیان اسرائیلی در یکی از ایست بازرسی‌های نابلس شلیک کردند که در نتیجه تیراندازی‌های متقابل 3 نفر از آنها جان باختند و نفر چهارم دستگیر شد. به این ترتیب شمار شهدای فلسطینی در کرانه باختری از آغاز سال 2023 تا دیروز به 80 نفر رسید. این در حالی است که در جریان حملات مبارزان فلسطینی به شهرک‌نشینان و نظامیان رژیم صهیونیستی 14 نفر کشته شده‌اند.
 
دوره سیاه ارتش رژیم صهیونیستی
در حالی که درگیری‌ها بین مقاومت و نظامیان رژیم صهیونیستی روندی پرشتاب یافته است، افسران سابق فرماندهی مرکزی ارتش رژیم صهیونیستی اذعان داشته‌اند، مبارزان فلسطینی دست برتر را در میدان مبارزه دارند. به گزارش وبسایت خبری واللا، این افسران با تأکید بر اینکه هرگز شاهد چنین دوران سیاهی برای ارتش این رژیم نبوده‌اند، گفته‌اند: «سلاح‌ها و مهمات زیادی در منطقه وجود دارد و توان جنگی فلسطینی‌ها بسیار بهبود یافته است. طوری که می‌بینیم، یک پسر ۱۴ ساله براحتی با اسلحه کار می‌کند. علاوه بر آن فلسطینی‌ها کاملا هوشیار هستند و غریبه‌ها را در منطقه خود شناسایی می کنند. به عنوان مثال  پس از اینکه نیروهای ما داخل کامیون تجاری پنهان شده و از این طریق به اردوگاه جنین نفوذ کردند، فلسطینی‌ها آنها را شناسایی کرده و با آنان درگیر شدند.»

 

خبر پلاس

تدوین سند ملی جنین
گروه‌های فلسطینی در تلاش برای مقابله با اقدامات دولت افراطی نتانیاهو، از تدوین «سند ملی جنین» خبر دادند. به گفته رمزی فیاض، هماهنگ‌کننده کنفرانس ملی گروه‌های فلسطینی در اردوگاه جنین در شمال کرانه باختری، این سند در جریان کنفرانسی در جنین تهیه شد و به توافق شرکت‌کنندگان رسید. قرار است، این سند برای جنبش جهاد اسلامی فلسطین و حماس که در این کنفرانس حضور نداشتند، نیز ارسال شود. در این سند، بر منشور ملی سازمان آزادیبخش فلسطین و همچنین لزوم برگزاری نشستی میان رهبران گروه های فلسطینی تأکید شده و از آنها خواسته شده تا در اتحادی همه‌جانبه وارد نبردی جدی با رژیم صهیونیستی در تمامی زمینه‌ها از جمله میدانی، سیاسی و قانونی شوند تا وضعیت اجتماعی، ملی و اقتصادی فلسطینی‌ها بهبود یابد. کشاندن رژیم صهیونیستی به دادگاه های بین المللی نیز از دیگر بندهای سند ملی جنین است.

 

جستجو
آرشیو تاریخی