گفت و گوی «ایران» با ابراهیم اکبرپور که در اعتراض به تصمیم سیاسی فیفا از قضاوت کناره‌گیری کرد

انصراف از داوری به خاطر خلیج همیشه فارس

بررسی گزینه‌های هدایت تیم ملی که تعجب همه را برانگیخته است انتخاب مربی شبیه استخدام شرکت‌ها!

خاکسپاری احمدی در امامزاده اسماعیل

وزیر ورزش در خواب مصنوعی

 

داستان انتخاب سرمربی برای تیم ملی، بسیار عجیب شده است. پس از قطعی شدن جدایی کارلوس کی روش و پیوستن او به قطر، فدراسیون فوتبال از احتمال انتخاب یک مربی ایرانی برای هدایت یوزها خبر داد.

سیدحمید سجادی بامداد دیروز با اصرار خانواده‌اش و موافقت  پزشکان بیمارستان شهید باهنر کرمان برای ادامه درمان به تهران منتقل شد.

 

محمد محمدی سدهی
روزنامه‌نگار

مسابقات انتخابی جام جهانی فوتبال ساحلی در قاره آسیا که قهرمانی آسیا هم محسوب می‌شود از ۲۶ اسفند سال‌جاری در تایلند برگزار خواهد شد. تیم ملی فوتبال ساحلی کشورمان در این مسابقات حضور خواهد داشت و در گروه B این رقابت‌ها با تیم‌های روسیه، ژاپن و پاراگوئه همگروه است. در این بین علاوه بر تیم ملی، ایران یک نماینده دیگر در این مسابقات داشت که آن ابراهیم اکبرپور، داور بین‌المللی فوتبال ساحلی کشورمان است که البته  با از خودگذشتگی از حضور در این مسابقات انصراف داده است.
ابراهیم اکبرپور، داور بین‌المللی فوتبال ساحلی درخصوص دلایل انصراف از این مسابقات به خبرنگار «ایران» می‌گوید: «مسابقات جام جهانی فوتبال ساحلی سال آینده در شهر دوبی و در کنار سواحل خلیج همیشه فارس برگزار خواهد شد و من به دلیل اقدامات اخیر فیفا و جعل چندباره نام خلیج فارس در چند ماه اخیر تصمیم گرفتم که در این مسابقات شرکت نکنم. سال‌هاست که داور بین‌المللی فوتبال ساحلی هستم و در تورنمنت‌های زیادی حضور یافتم و برای دفاع از میهن عزیزم چنین تصمیمی گرفتم.»
او صحبت‌هایش را این‌گونه ادامه داد: «منتظر واکنش فدراسیون فوتبال بودم و در حالی که فدراسیون باید اقدام قاطعی در خصوص این موضوع انجام دهد، این اتفاق نیفتاد و مجدداً فیفا به تحریف نام خلیج فارس اقدام کرد و هرچه جلوتر رفتیم فدراسیون فوتبال در حالی که باید اقدامات بیشتری انجام می‌داد، نسبت به این موضوع نرمش بیشتری به‌کار برد. اعتقاد من بر این است که ما دچار انفعال شده‌ایم و ضعف زیادی در عرصه دیپلماسی در حوزه ورزش داریم و این ضعف‌ها باعث می‌شود تا چنین موضوعاتی توسط فدراسیون بین‌المللی فوتبال مطرح شود.»
این داور بین‌المللی فوتبال ساحلی می‌افزاید: «ضعف ما بخصوص در موضوع خلیج فارس بسیار آزاردهنده است و من نتوانستم خودم را نسبت به بی‌توجهی فدراسیون فوتبال و سایر ارگان‌ها قانع کنم بنابراین نخواستم با سازمانی مثل فیفا و کنفدراسیون فوتبال آسیا همکاری کنم. تصمیم گرفتم تا زمانی که این سازمان‌ها متوجه اشتباه‌شان نشوند در هیچ یک از تورنمنت‌های بین‌المللی حاضر نمی‌شوم.»
اکبرپور می‌گوید: «ما یک‌سری مفاهیم مانند میهن، خاک، ملت، کشور داریم و درواقع این مفاهیم را نمی‌توانیم با یک‌سری مفاهیم دیگر مانند موقعیت و فرصت مقایسه کنیم. وقتی صحبت از خاک و میهن می‌شود ناخودآگاه به یاد واژه‌هایی همچون شرافت و شجاعت می‌افتیم و در واقع من وظیفه خودم می‌دانستم که یک اقدامی نسبت به گستاخی‌های فیفا انجام دهم. از زمان شروع این گستاخی‌ها خیلی صبر کردم، هیچ‌کس قادر نبود که یک اقدام قاطعی در این خصوص انجام دهد به این دلیل خودم تصمیم گرفتم که چنین واکنشی نسبت به این گستاخی‌ها داشته باشم.»
او با اشاره به این موضوع که انصراف من از مسابقات جهانی اقدام بزرگی نیست، بیان می‌کند: «من به عنوان یک ایرانی یک وظیفه داشتم تا به حرمت خون‌هایی که برای دفاع از کشور ریخته شده این کار را انجام دهم. تنها این کار از عهده من برمی‌آمد و قطعاً اگر قدرت بیشتری داشتم اقدامات بزرگ‌تری انجام می‌دادم. البته انصراف من از حضور در این مسابقات هم سروصدای زیادی به پا کرد و رسانه‌ها این اتفاق را پوشش دادند. برای من خیلی آزاردهنده بود که بخواهم با یک سیستم و ساختار فاسد که به تحریف تاریخ می‌پردازد، ادامه دهم.»
این داور بین‌المللی می‌افزاید: «انفعال فدراسیون و اعضای هیأت رئیسه فدراسیون فوتبال و مشخصاً مجمع فدراسیون فوتبال آزاردهنده است. من انتظار داشتم که مجمع یک اقدامی انجام می‌داد و جلسه‌ای تشکیل می‌داد و اعتراض خود را به گوش فیفا می‌رساند اما مدیران ما خیلی بی‌غیرتانه از کنار این موضوع عبور کردند. اعتقاد من بر این است که ما می‌توانیم به هر صورت اعتراض‌مان را درخصوص این موضوع به گوش فیفا برسانیم. افکار عمومی در جهان پذیرفته‌اند که فیفا تاریخ‌فروشی می‌کند و البته این تنها مختص کشور ما نیست.»

جستجو
آرشیو تاریخی