به دلیل نارسایی کلیوی اتفاق افتاد

«پیروز» در بیمارستان

زهرا کشوری
دبیر گروه زیست بوم


دیروز جامعه ایرانی چشم‌نگران تنها یوز بازمانده از پروژه تکثیر در اسارت شد. یوزپلنگ نماد محیط زیست ایران است و پیروز به یکی از نمادهای اجتماعی جامعه ایرانی تبدیل شده است. حالا نارسایی کلیوی، آخرین بازمانده سه قلو‌های «ایران» و «فیروز» را به بیمارستان کشانده تا نگاه‌های نگران افکار عمومی به بیمارستان دامپزشکی مرکزی در تهران خیره شود.
پیروز آنطور که «غلامرضا ابدالی» مدیرکل دفتر حفاظت و مدیریت حیات وحش به «ایران» می‌گوید با نارسایی کلیوی و مشکل در دستگاه گوارش به دنیا آمد. این نارسایی پیش از این یکی از سه توله را از «ایران» و «پیروز» در پارک ملی توران (محل اجرای پروژه تکثیر در اسارت) گرفت. توله  دوم هم  قربانی شیردهی اشتباه شد.
 آن روزها برخی از منتقدان اعلام کردند سزارین پیروز اشتباه بود و همین اشتباه باعث شد تا توله‌ها با نارسایی در برخی از اعضای داخلی بدن خود به دنیا بیایند. این موضوع هرگز نه رد شد نه اثبات! تا نخستین سزارین یوزپلنگ در جهان به یکی از ابهامات پروژه تکثیر یوز در اسارت در ایران تبدیل شود. در نهایت مرگ دو توله باعث شد تا سازمان حفاظت محیط زیست پیروز را از توران به «پردیسان» بیاورد و علیرضا شهرداری نگهبان و پرستار 24 ساعته پیروز شود. چندی پیش بود که عکسی از پیروز با  گردنبند الیزابت در فضای مجازی چرخید و موجی از نگرانی را برای این گونه در معرض انقراض به وجود آورد. خبرها حاکی از استفاده پماد آنتی هموروئید برای پیروز بود.  آن روز «حسن اکبری»معاون محیط زیست طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست به «ایران» گفت: پیروز، هیچ مشکل خاصی ندارد و حالش خوب است. اکبری در پاسخ به این نکته که گفته می‌شود پیروز در حال حاضر دچار بیماری یبوست است و همچنین داروی آنتی هموروئید برای او تجویز می‌شود، می‌گوید: پیروز هیچ بیماری ندارد. بارها گفته ایم که پیروز به دلیل اینکه از ابتدا، دارای سیستم ایمنی ضعیفی بود، به مقدار زیاد حساس است و غالباً دستگاه گوارش او مشکل پیدا می کرد و گاه به دلایل دیگر تحت درمان قرار می گرفت. اما اکنون شرایطش خوب است و مشکل خاصی ندارد.
غلامرضا ابدالی هم در پاسخ به این سؤال که پیروز در 10 ماه گذشته چه داروهایی برای نارسایی کلیه مصرف کرده است می‌گوید که او از نوع داروها خبر ندارد و این موضوع توسط دامپزشکان دنبال می‌شود.
به گفته او  دردی که پیروز را  به تخت بیمارستان کشانده از جمعه شب شروع شد. اوضاع مزاجی حیوان به هم می‌خورد. کارشناسان محیط زیست احتمال می‌دهند دچار انسداد روده شده باشد اما عکسبرداری این احتمال را رد می‌کند:« با توجه به رادیولوژی، سونوگرافی و آزمایشاتی که انجام شد بحث انسداد روده ها که قبلاً مطرح شده بود منتفی شد اما مشکل دفع در سیستم گوارش وجود دارد.» دامپزشکان روی نارسایی کلیه دست می‌گذارند:«‌پارامترهای خونی و دفع جانور نیز طی آزمایشات لازم بررسی شد و اشکالاتی در کلّیه و پارامترهای خونی مشاهده شد که موضوع توسط تیم دامپزشکی بررسی و اقدامات لازم در حال انجام است.»
ابدالی می‌گوید با کمک دامپزشکان داخلی و خارجی به دنبال روشی هستند تا بتوانند پیروز را به حالت اولیه بازگردانند. به گفته ابدالی تا زمان نگارش این گزارش وضعیت پیروز به شرایط پایدار مورد نظر نرسیده که امید است با تلاش های بی وقفه نتیجه لازم در راستای بهبود وضعیت پیروز حاصل شود. او می‌گوید:« در ده ماه گذشته هر کاری که می‌توانستیم و باید برای پیروز انجام بدهیم، انجام دادیم و از هیچ تلاشی فروگذار نکرده ایم.»

 

بــــرش

یوزپلنگ نماد محیط زیست ایران است و پیروز به یکی از نمادهای اجتماعی جامعه ایرانی تبدیل شده است. حالا نارسایی کلیوی، آخرین بازمانده سه قلو‌های «ایران» و «فیروز» را به بیمارستان کشانده تا نگاه‌های نگران افکار عمومی به بیمارستان دامپزشکی مرکزی در تهران خیره شود

 

جستجو
آرشیو تاریخی