«ایران» از گمانه‌زنی‌ها درباره سریال‌های نوروزی تلویزیون گزارش می‌دهد

«نون خ» امید اصلی تلویزیون در نوروز

 نوروز و ماه مبارک رمضان باکس طلایی تلویزیون است. در این ایام، تلویزیون مخاطب بیشتری دارد و به تبع آن انتظار از کیفیت برنامه‌ها و سریال‌ها هم بالاتر می‌رود. امسال این دو مناسبت ملی و دینی با هم همزمان شده است و پیرو این همزمانی توقعات هم از سریال‌های مناسبتی تلویزیون بالاتر است. اگر چه آن طور که از شواهد بر می‌آید بعید است نوروز پیش رو تلویزیون توفیقی در برآورده کردن این توقعات داشته باشد. در حالی که انتظار می‌رود با توجه به فرصت اندک باقی مانده، شبکه‌های تلویزیونی این روزها در تب و تاب انتخاب سریال‌های نوروزی‌شان باشند، هنوز به طور رسمی خبری از سوی شبکه‌ها در این ارتباط منتشر نشده است. با این حال طبق اخباری که از سوی تیم تولید برخی سریال‌ها شنیده می‌شود امسال نام آشناترین گروه نوروزی، گروه «نون خ» سعید آقاخانی است. امید دوم تلویزیون بعد از این سریال، کار مجتبی راعی یعنی «جشن سربرون» است. در فاصله حدود سه هفته تا آغاز نوروز، پخش این دو سریال از سوی تیم تولید‌ تأیید نهایی شده و سرنوشت بقیه سریال‌های نوروزی هنوز در ابهام است. در وضعیت بلاتکلیف برخی شبکه‌ها و در شرایطی که زمزمه‌هایی مبنی بر حل مشکل «سرزمین کهن» طبق وعده رئیس سازمان صدا و سیما به گوش می‌رسد، این توقع ایجاد شده است که سریال کمال تبریزی بزودی در کنداکتور پخش تلویزیون قرار بگیرد و نمایش این سریال آماده پخش فرصت مناسبی برای مدیران تلویزیون برای جلب توقعات مخاطب در ایام نوروز است. پیمان جبلی ماه گذشته درباره رفع مشکل این سریال گفته بود: «درباره مشکلاتی که «سرزمین کهن» داشته اقدامات بسیار خوبی انجام دادیم و حتماً خبرهای خوبی درباره آن خواهیم داشت. مجموعه‌ای که با هدف معرفی قهرمانان بختیاری ساخته شده است.» آنچه می‌خوانید گمانه‌زنی‌هایی درباره چند و چون سریال‌های نوروز1402 است؛

بازگشت پرقدرت تیم محبوب سعید آقاخانی
در حالی که در گمانه‌زنی‌های رسانه‌ای نام سریال «موقعیت مهدی» هادی حجازی‌فر هم برای پخش از شبکه یک سیما مطرح بود اما زمزمه‌های قطعی سعید آقاخانی و تیمش در نوروز 1402 شنیده می‌شود و قرار است پس از یک سال وقفه سریال محبوب «نون خ» به آنتن این شبکه بر‌گردد. پیش تولید فصل چهارم سریال «نون خ» در تابستان آغاز شد و آذرماه تصویربرداری آن در منطقه خجیر تهران به پایان رسید. تمام بازیگران فصل قبلی از جمله سعید آقاخانی، حمیدرضا آذرنگ، هدیه بازوند، سیروس میمنت، کاظم نوربخش و... در این فصل حضور دارند. همچنین قرار بود حسن معجونی در این سریال به ایفای نقش بپردازد که به دلیل شرایط بیماری حضورش منتفی شد و بیژن بنفشه‌خواه جایگزین او شده است. آن طور که یکی از عوامل سریال به «ایران» نوید می‌دهد عوامل تولید سریال بعد از دریافت بازخوردهای سه فصل گذشته روی نقاط قوت سریال تمرکز کرده‌اند و با برطرف کردن ضعف‌ها، فصل چهارم «نون خ» را با پتانسیل بالای جذب مخاطب آماده پخش کرده‌اند.
حکم با «آقای قاضی» است؟
درباره سریال نوروزی شبکه دو سیما نیز هنوز خبری رسمی منتشر نشده، اما در حدس و گمان‌های رسانه‌ای نام سه سریال مطرح شده است. در حالی که از فصل سوم «وضعیت زرد» به عنوان یکی از گزینه‌های نوروزی شبکه دو یاد می‌شود اما آن طور که مسعود ملکی تهیه‌کننده سریال به «ایران» خبر می‌دهد «وضعیت زرد» هنوز جلوی دوربین نرفته است. «مهیار عیار» دیگر سریالی است که زمزمه‌هایی مبنی بر پخش آن در نوروز مطرح شده است. نتیجه پیگیری‌های ما حاکی از آن است که این سریال تاریخی به کارگردانی سیدجمال سیدحاتمی به آنتن نوروز نمی‌رسد. طبق گفته‌های بهروز مفید تهیه‌کننده این سریال به «ایران» شاید بتوان «مهیار عیار» را جزو گزینه‌های نوروزی 1403 این شبکه قرار داد: «بر خلاف اخبار، هنوز سریال جلوی دوربین نرفته و در مرحله پیش تولید است.» بر این اساس آن طور که به نظر می‌رسد «آقای قاضی» محتمل‌ترین انتخاب شبکه دو سیما برای نوروز است. سریال «آقای قاضی» داستان قضاوت‌های یک قاضی در دادگاه را روایت می‌کند که تمام موضوعات مطرح‌شده در آن بر اساس واقعیت است. فصل اول این سریال با بازی بهزاد خلج و کارگردانی سجاد مهرگان روی آنتن شبکه دو سیما رفت.هر چند شنیده دیگری حاکی از آن است که فصل دوم این سریال هم همچنان در مرحله پیش‌تولید است و تصویربرداری آن آغاز نشده اما در صورت برطرف شدن موانع این امکان وجود دارد که فصل دوم «آقای قاضی» به آنتن نوروز برسد.

 «جشن سربرون» مجتبی راعی برای نوروز
شبکه 3 سیما سریال «جشن سربرون» را برای پخش در ایام نوروز در نظر گرفته است. این خبر به صورت رسمی از این شبکه اعلام نشده و روابط عمومی سریال در روزهای پایانی هفته آن را رسانه‌ای کرد. «جشن سربرون» به تهیه‌کنندگی حسن نجاریان و کارگردانی مجتبی راعی در ۴۵ قسمت ساخته شده اما اختصاص کنداکتور نوروز و رمضان به سریال به کوتاه‌تر شدن زمان هر قسمت و افزایش تعداد آنها به ۵۸ قسمت منجر شده است. نام «جشن سربرون» برگرفته از یک جشن دیرینه ایرانیان است. به این صورت که در میان عشایر زمانی که بافت یک قالی نفیس به پایان می‌رسد و می‌خواهند آن را از دار جدا کنند، روز بسیار مبارکی است که آن را جشن می‌گیرند. بنابراین وقتی سر قالی را که به دار آویزان شده می‌برند و قالی آزاد می‌شود، جشنی با عنوان جشن سربرون برگزار می‌شود و در واقع دلیل نامگذاری این سریال می‌تواند کنایه‌‌ای از قهرمانان داستان در این مجموعه تلویزیونی تاریخی باشد. حسین محجوب، محمود پاک‌نیت، لاله اسکندری، نادر فلاح، فرخ نعمتی، سهیلا رضوی، قاسم زارع و... از جمله بازیگران این سریال هستند. مجتبی راعی پیش از این سریال تلویزیونی «صنوبر» را کارگردانی کرده و «عصر روز دهم» از جمله آثار شاخص سینمایی کارنامه کاری او به شمار می‌آیند.
 
تهران حتی بی«رعد و برق»
 مسئولان شبکه تهران، سریالی را برای نوروز و ماه رمضان تدارک ندیده‌اند و بر خلاف انتظار برای پخش سریال «رعد و برق» بهروز افخمی، قرار است یک سریال تأمینی را در این ایام روانه آنتن کنند. سریال «رعد و برق» به کارگردانی بهروز افخمی و تهیه‌کنندگی داوود هاشمی ماه رمضان گذشته به عنوان سریال مناسبتی شبکه پنج سیما معرفی شد و حتی یک قسمت از آن نیز به روی آنتن رفت اما به دلایل آنچه مشکلات فنی و دشواری ساخت عنوان شد، پخش آن به آینده موکول شد. با حدود گذشت یک سال و در حالی که تهیه‌کننده از احتمال پخش آن در مهرماه خبر داده اما هنوز خبری از این سریال تلویزیونی نیست.

جستجو
آرشیو تاریخی