موشک «هایپرسونیک»، موشک کروز «پاوه» و پهپاد پهن‌پیکر «شاهد ۱۴۹» عملیاتی شدند

کروز جدید ایرانی 1600 کیلومتر آن‌طرف‌تر

رونمایی از جدیدترین فناوری‌های دفاعی کم‌نظیر در دنیا و همچنین امکان هدف قرار دادن ناوهای هواپیمابر امریکایی تا برد 2000 کیلومتر از جدیدترین تحولاتی است که سردار امیرعلی حاجی‌زاده، فرمانده هوافضای سپاه جمعه شب در رسانه ملی پیرامون آنها خبر داد. تحولاتی که جمهوری اسلامی زیر سایه آن، علاوه بر نمایان ساختن قدرت دفاعی خود اثبات می‌کند که دامنه تأمین امنیت خود را تا هزاران کیلومتر دورتر از جغرافیای سرزمینی تعریف کرده و ...

رونمایی از جدیدترین فناوری‌های دفاعی کم‌نظیر در دنیا و همچنین امکان هدف قرار دادن ناوهای هواپیمابر امریکایی تا برد 2000 کیلومتر از جدیدترین تحولاتی است که سردار امیرعلی حاجی‌زاده، فرمانده هوافضای سپاه جمعه شب در رسانه ملی پیرامون آنها خبر داد. تحولاتی که جمهوری اسلامی زیر سایه آن، علاوه بر نمایان ساختن قدرت دفاعی خود اثبات می‌کند که دامنه تأمین امنیت خود را تا هزاران کیلومتر دورتر از جغرافیای سرزمینی تعریف کرده و برای نیل به این هدف خود تنها به محدوده مرزهای خود اکتفا نکرده است. کما اینکه همچنان که فرمانده هوافضای سپاه در اشاره به قدرت ایران در افزودن بر برد موشکی خود تأکید کرده، محدوده موشک‌های دوربرد ایرانی بنا «به احترام به اروپایی‌ها» تا 2000 کیلومتر تعیین شده است و تجدید نظر در میزان این برد، منوط به رویکرد امنیتی و سیاست خارجی کشورهای قاره سبز در قبال ایران است. او در این رابطه چنین گفت:«ما اکنون قادر هستیم تا فاصله 2000 کیلومتری ناو‌های هواپیمابر امریکایی را هدف قرار دهیم. البته این فاصله را به احترام اروپایی‌ها روی عدد ۲ هزار کیلومتر نگه داشته‌ایم و امیدواریم اروپایی‌ها احترام خود را نگه دارند.»

مهم نیست؛ باور نکنند!
فرمانده هوافضای سپاه با بیان اینکه «مهم نیست امریکایی‌ها باور نکنند، مهم این است که قدرتش را در شب حادثه می‌بینند» به توضیح درباره موشک‌های فوق پیشرفته «هایپرسونیک» پرداخت که جمهوری اسلامی با دستیابی به تکنولوژی آن، خود را در شمار کم تعداد کشورهای دارنده این فناوری پیچیده نظامی از جمله چین، روسیه و ایالات متحده قرار داده است. پیشتر در پی انتشار نخستین خبرها درباره دستیابی ایران به این موشک‌های فوق پیشرفته، سخنگوی وزارت دفاع امریکا، «پنتاگون»، مدعی شده بود که ایالات متحده نسبت به گزارش‌های منتشر شده توسط ایران مبنی بر دستیابی به موشک‌های هایپرسونیک «تردید» دارد.فرمانده هوافضای سپاه کشور مهم‌ترین مزیت موشک «هایپرسونیک» را که قادر به عبور از سامانه‌های دفاع هوایی پیشرفته است، عدم امکان پیش‌بینی انهدام این موشک توسط سامانه‌های پدافند موشکی دشمن دانست و تصریح کرد: «دشمنان تا ده‌ها سال آینده نمی‌توانند سامانه‌ای برای مقابله با آن ایجاد کنند، اما می‌توان گفت که اصلاً نمی‌توانند مقابله کنند.»

مختصات هایپرسونیک‌های ایران
این موشک‌های مافوق صوت با بهره‌مندی از امکان قابلیت عبور از همه سامانه‌های سپر موشکی، پرواز پنج برابر سریع‌تر از سرعت صدا، عبور از مسیرهای پروازی پیچیده و مختلف و پرواز در مسیری پایین در جو قدرت مانور بالایی دارند و زیر سایه این توانمندی، ردیابی و دفاع در برابر آنها دشوار است. در اشاره به اهمیت این تجهیز نظامی فوق پیشرفته همین بس که گنبد دفاع هوایی چندلایه رژیم صهیونیستی که از گنبد آهنین، پیکان ۲، پیکان ۳، سپر موشکی «دیوید اسلینگ» و سامانه پدافند لیزری «پرتو آهنین» برخوردار است، امکان رهگیری این موشک‌های مافوق صوت را ندارد. فقدان هیچ حربه دفاع مؤثری در مقابله با این موشک‌های مافوق صوت سبب شده تا امریکایی‌ها نسبت به دستیابی ایران به این فناوری پیچیده ابراز تردید کنند و شاید به همین دلیل است که سردار حاجی‌زاده در بخشی از سخنان اخیر خود تأکید کرد:«تا
10 سال آینده هیچ سامانه پدافندی امکان ردیابی این موشک‌ها را ندارد و ترجیح می‌دهد امریکایی‌ها باور نکنند ایران چنین موشکی را ساخته است.»

 تغییر توازن قدرت با موشک‌های کروز
در ادامه راهبرد نیروهای مسلح برای افزودن به توان تجهیزات آفندی کشور، موشک کروز ایرانی به نام «پاوه» با برد یک هزار و ۶۵۰ کیلومتر در سبد موشکی ایران قرار گرفت. این دستاوردی است که سردار حاجی‌زاده در سخنان اخیر خود در رسانه ملی از آن خبر داد. پیش از این بیشترین برد موشکی ایران متعلق به موشک کروز «هویزه» با برد ۱۳۵۰ کیلومتر بود که حالا مقامات سپاه اعلام کرده‌اند موشک هواپایه کروز با برد 1650 کیلومتر ساخته‌اند.
موشک‌های کروز از مهم‌ترین تسلیحات نظامی هواپایه به شمار می‌آید که ضد اهداف زمینی روی هواپیماهاست و می‌تواند یکی از مؤلفه‌های قدرت نیروهای مسلح کشور در روند اجرای راهبردهای تهاجمی علیه دشمن باشد. قابلیت پرواز در ارتفاع پایین، مخفی ماندن از دید سیستم‌های راداری و امکان وارد کردن ضربه به تأسیسات استراتژیک در عمق یک دشمن، این سلاح را جزو تسلیحات راهبردی قرار داده است و قرار گرفتن آن در زرادخانه نظامی کشور یک وزنه بسیار سنگین به شمار می‌آید. چندی پیش بود که هفته‌نامه امریکایی «نیویورکر» در گزارشی به توانمندی نظامی و تأثیرگذاری ایران اشاره کرد و با بیان اینکه «ایران صدها موشک کروز در اختیار دارد که از زمین یا کشتی قابل شلیک است و از چندین جهت قابلیت حمله دارد و شناسایی این موشک‌ها برای رادارها و ماهواره‌ها دشوارتر است»، معترف شد: «موشک‌ کروز ایران توازن قدرت را در سراسر خلیج‌ فارس تغییر داده است.»
 دستیابی به فناوری موشک‌های کروز که کشورمان بتدریج بر برد و قدرت تهاجمی آن افزوده است از چنان اهمیتی برخوردار است که پیش از این «یوزی رابین»، رئیس سابق سازمان موشکی رژیم صهیونیستی و ملقب به پدر صنعت موشکی اسرائیل با اطلاع از دستیابی ایران به چنین موشک‌هایی درباره توان مهندسان ایرانی در ساخت موشک گفته بود:«به احترام توان موشکی ایران کلاه از سر بر می‌دارم» او همچنین به این حقیقت اعتراف کرده بود که «ایرانی‌ها با استفاده از موشک‌های کروز می‌توانند اسرائیل را از خاک خود هدف قرار دهند.»

پهپاد پهن‌پیکر «شاهد ۱۴۹»
دستیابی نیروهای نظامی کشور به پهپاد پهن‌پیکر «شاهد ۱۴۹» سومین خبری بود که از سوی فرمانده هوافضای سپاه در گفت‌و‌گوی اخیرش اعلام شد.
سردار حاجی‌زاده با بیان اینکه «پهپاد شاهد ۱۴۹ که به نام «غزه» معروف شده، مداومت پروازی بالایی دارد و قادر است ۹ فروند بمب را به طور همزمان حمل کند»، یادآور شد:«سپاه پهپادهای «شاهد ۱۲۹ و 139» را هم در سازمان رزم پهپادی خود دارد. ما می‌توانیم از این پهپادها برای مأموریت‌هایی از جمله رزمی، مخابراتی، مراقبت از مرزها‌ و..‌. استفاده کنیم.» به گفته او پهپاد «شاهد 129» از نظر رزمی معادل MQ1 امریکایی است و قابلیت‌های خوبی دارد.»این پرنده بدون سرنشین که با ۳۵ ساعت مداومت پروازی قادر است تا ارتفاع ۳۵ هزارپایی پرواز کند، در مأموریت رزمی امکان حمل ۱۳ بمب تا شعاع عملیاتی ۲ هزارکیلومتری و نیز حمل ۵۰۰ کیلوگرم انواع تجهیزات جمع‌آوری اطلاعات و سیگنالی را داراست.
به این ترتیب جمهوری اسلامی در روند مواجهه با تهدیدات منطقه‌ای و بین‌المللی، به پشتوانه پیشرفت روزافزون توان نظامی، قدرت خود را به نمایش می‌گذارد و می‌تواند تقلاهای بیهوده برای ایجاد فشار و تهدید را از طریق این قدرت نمایی نظامی بی‌اثر سازد و قدرت بازیگران تهدیدکننده را به چالش بکشد.

جستجو
آرشیو تاریخی