بالاترین رکورد تاریخی رشد روزانه شاخص کل بورس به ثبت رسید

پرواز 82 هزار واحدی

شاخص کل تا ارتفاع یک میلیون و 739 هزار واحد بالا رفت

روز شنبه 6 اسفند، در پی برخورد موج بزرگ تقاضا به سد عرضه کنندگان، دیگر هیچ خط یا محدوده مقاومتی نتوانست در برابر رشد افسارگسیخته شاخص‌های بازار سهام باقی بماند و شاخص کل بازار سهام به پشتوانه ورود بیش از 2 هزار و 300 میلیارد تومان پول حقیقی، با ثبت رشد 82 هزار واحدی، بالاترین رشد روزانه خود را تجربه کرد.

شروع معاملات در هفته دوم اسفندماه با رکورد شکنی در بسیاری از شاخص‌های بازار سهام همراه شد.
روز شنبه 6 اسفند، در پی برخورد موج بزرگ تقاضا به سد عرضه کنندگان، دیگر هیچ خط یا محدوده مقاومتی نتوانست در برابر رشد افسارگسیخته شاخص‌های بازار سهام باقی بماند و شاخص کل بازار سهام به پشتوانه ورود بیش از 2 هزار و 300 میلیارد تومان پول حقیقی، با ثبت رشد 82 هزار واحدی، بالاترین رشد روزانه خود را تجربه کرد.
جهش 4.96 درصدی در معاملات دیروز باعث شد تا شاخص کل بی‌اعتنا به خطوط مقاومتی پیش روی خود، تا عدد یک میلیون و 739 هزار واحد قد بکشد و باردیگر به جایگاه خود در ابتدای مهر ماه 1399 بازگردد.
بازگشتی که تفاوت بسیار زیادی با آن روزها دارد و شاخص درحالی تا این رتبه بالارفته که کارشناسان با استناد به تقویت عوامل بنیادی و رشد درآمد و سود‌سازی شرکت‌ها، ارقام بسیار بالاتری را برای آن متصور هستند و انتظاردارند در ادامه نیز روند رو به رشد بازار ادامه یابد.
این روند هرچند در روزهای آتی می‌تواند با چالش‌هایی مانند عرضه حقوقی‌ها برای تسویه‌های آخر سال، تغییرات ناگهانی سیاستگذاری‌ها، تغییرات قیمت‌های جهانی و عوامل بیرونی دیگری چون قانون‌گذاری ضد سرمایه‌گذاری در مجلس و افزایش تنش‌های سیاسی در جهان، روبه‌رو شود، اما از نظر کارشناسان، در بدبینانه‌ترین حالت نیز همچنان بسیاری از سهام موجود در بازار ارزندگی بسیار زیادی دارند و این بازار می‌تواند مقصد اصلی سرمایه‌های خردی باشد که طی 6 ماه گذشته از سایر بازارهای مالی جامانده‌اند.
در این خصوص یکی از نماگرهایی که فعالین بازار به آن اشاره می‌کنند، نسبت قیمت به درآمد (P/E) بازار است.
این نماگر که نسبت قیمت جاری هر سهم به سود انتظاری آن تا پایان سال مالی را برآورد می‌کند در حال حاضر برای کل بازار سهام در محدوده عدد 7.5 و برای بورس در محدوده عدد 6.5 برآورد می‌شود.
رقمی که در پی اتخاذ سیاست‌های ارزی جدید بانک مرکزی و برداشتن الزام فروش ارز در قیمت ثابت، پایین‌تر خواهد آمد و در سطح ارزندگی بسیار بهتری قرار خواهد گرفت.
این موضوع بخصوص در سهام شرکت‌های صادرات محور و سهام شرکت‌هایی که کالاهای آنها با قیمت‌های جهانی به فروش می‌رسد با شدت بیشتری اتفاق خواهد افتاد و نسبت‌های قیمت به درآمد این شرکت‌ها در ارقام فعلی نرخ ارز به محدوده عدد 3 تا 4 وارد خواهد شد که ارزندگی بالای آنها را نشان می‌دهد.
در کنار این موارد، گروه خودرو و ساخت قطعات یکی از گروه‌هایی است که شاید با افزایش قیمت نهاده روبه‌رو شود و از حاشیه سود آن کاسته شود. اما این گروه نیز در پی ادامه روند فروش خودرو در بورس کالا و همچنین مجوز‌های اخذ شده برای افزایش قیمت محصولات نهایی، می‌تواند افزایش قیمت در نهاده را پوشش دهد و روند رو به رشد درآمدی خود را حفظ کند.
باید توجه داشت در گروه خودرو زمزمه‌هایی که از طرف سیاستگذاران مبنی بر اعمال هزینه‌های مازاد بر سود این شرکت‌ها به گوش می‌رسد باعث شد که نااطمینانی در خصوص آینده فعالیت‌های شرکت‌ها افزایش یابد و این موضوع باعث شده تا کارشناسان درخصوص معاملات در این گروه به سرمایه گذاران خرد و کم تجربه هشدار دهند.

کدام شاخص‌ها دیروز
رکورد زدند؟
روز شنبه در کنار ثبت بالاترین رکورد افزایش ارتفاع روزانه در شاخص کل بورس، شاخص کل هم وزن نیز رشد 22 هزار و 460 واحدی را تجربه کرد و به بالاترین محدوده ثبت شده خود از مرداد 1399 بازگشت.
شاخص کل فرابورس نیز در جریان معاملات دیروز، رشد 862 واحدی را تجربه کرد و به محدوده 22 هزار و 200 واحد رسید که این ارتفاع نیز تنها در شهریور 1400 تجربه شده بود.
دیروز بیش از 2 هزار و 300 میلیارد تومان پول حقیقی به بازار وارد شد و که این رقم نیز طی 2 سال گذشته بی‌سابقه بود.
همچنین در پایان معاملات روز شنبه، از 728 نمادی که در تمامی بازار مورد معامله قرار گرفت، 637 نماد با رشد قیمت روبه‌رو شد که سبزپوشی حدود 88 درصد کل نمادهای بازار را نشان می‌دهد.
در بین نمادهای سبزپوش 432 نماد معاملات روز شنبه را در صف خرید به پایان رساندند که این رقم نیز حدود 60 درصد کل بازار را پوشش می‌دهد.
قفل شدن حدود 60 درصد نمادهای بازار در صف خرید نیز یکی از رکوردهایی است که حداقل در طول یک سال گذشته کم سابقه بوده است.
رکورد دیگری که در جریان معاملات روز شنبه به ثبت رسید مربوط به ارزش و حجم معاملات خرد بازار بود بطوری که در پایان معاملات دیروز ارزش معاملات خرد از محدوده 11 هزار و 300 میلیارد تومان عبور کرد و بالاترین رقم خود در سال 1401 را تجربه کرد.
دیروز گروه‌های صنایع شیمیایی، فلزات اساسی، چند رشته‌ای صنعتی، فرآورده‌های نفتی و خودرو بیشترین ورود پول حقیقی را به ثبت رساندند و گروه‌های دارویی، بیمه، انبوه سازی، سیمان و خدمات فنی و مهندسی بالاترین خروج پول را داشتند.
در مجموع معاملات دیروز بیش از ۱۶ میلیارد و ۹۹۹ میلیون سهم، حق‌تقدم و اوراق بهادار به ارزش ۱۰۵ هزار و ۵۳۰ میلیارد ریال در بورس و بیش از شش میلیارد و ۳۸۳ میلیون برگه سهم و اوراق مالی در ۴۸۵ هزار و ۶۲۵ نوبت و به ارزش 10 هزار میلیارد تومان در فرابورس معامله شد.

جستجو
آرشیو تاریخی