آغاز ثبت‌نام آزمون استخدامی در هفته پیش رو برگزاری آزمون در اردیبهشت 1402

احکام رتبه‌بندی ۴۱۱ هزار معلم صادر شد

اکرم رضایی ثانی
خبرنگار


 آموزش و پرورش بررسی مدارک معلمان را مدت‌هاست آغاز کرده و رتبه‌های آنها را دسته‌بندی و اعلام کرده است. صبح روز گذشته صادق ستاری فرد، معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش، در نشست خبری خود با موضوع رتبه‌بندی و آزمون استخدامی اظهار داشت: ۹۳۰ هزار پرونده رتبه‌بندی تشیکل شد که شامل شاغلین و بازنشسته‌هاست. برای افرادی که از تاریخ ۳۱/۶/ ۱۴۰۰ وارد بدنه آموزش و پرورش شده‌اند ۱۱ هزار و ۸۸۰ نفر احکام قطعی صادر شد. همچنین ۶۶ هزار و ۲۶۳ نفر بازنشسته و ۳۴۵ هزار و ۶۰۷ نفر شاغل هستند.
وی ادامه داد: توزیع رتبه از یک تا پنج انجام شد. برای شاغلین رتبه یک ۳۱ هزار و ۵۹۲ نفر، رتبه دو ۸۱هزار و ۲۸ نفر، رتبه سه ۲۱۸ هزار و ۵۸۱ نفر، رتبه چهار ۱۳ هزار و ۱۶۸ نفر و رتبه پنج ۱۲۳۸ نفر حکم صادر شده است. امیدواریم تا پایان سال این احکام اجرا شود. کسانی که احکام قطعی آنها صادر شد برایشان این شرایط فراهم شده که اگر اعتراضی دارند طبق سامانه اقدام کنند.
معاون وزیر آموزش و پرورش درباره جذب نیروی انسانی در این نهاد گفت: ما در سال آینده با موجی از بازنشستگی همراه هستیم. سال آینده ۸۴ هزار نفر مشمول بازنشستگی می‌شوند و احتمالاً از این تعداد ۲۰ درصد در آموزش و پرورش بمانند و ۷۰ هزار نفر پیش‌بینی قطعی برای بازنشستگی دارند.
ستاری فرد درباره تأمین نیرو با وجود تعداد زیاد بازنشستگان گفت: راهکار ما این است که خروجی دانشگاه فرهنگیان جایگزین آموزش و پرورش شود ولی خروجی دانشگاه فرهنگیان کفاف نخواهد داد. در سال آینده۲۰ هزار نفر از طریق دانشگاه فرهنگیان تأمین خواهد شد و ما بقی از طریق روش‌های دیگری مانند ماده ۲۸ دنبال می‌شود. به دنبال این هستیم که از ظرفیت ماده ۲۸ چالش افزایش بازنشستگی را حل کنیم.
معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع آموزش و پرورش گفت: تغییرات ویژه‌ای در جذب امسال صورت گرفته است. قرار بود آزمون در اسفند برگزار شود اما برای آمادگی بیشتر افراد این آزمون را به سال بعد موکول کردیم. آزمون در هشتم اردیبهشت ۱۴۰۲ برگزار می‌شود. شروع ثبت نام از آخر همین هفته خواهد بود. برای دوره ابتدایی ۲۴ هزار و ۶۹۴ نفر، مدارس استثنایی ۲ هزار ۳۳۳ نفر و مناطق عشایری ۹۹۲ نفر در مجموع ۲۸ هزار و ۱۸ نفر نیرو با هدف ایجاد نصیب برابر آموزشی داریم.
وی افزود: حداقل سن ۲۰ سال و حداکثر سن ۴۰ سال تمام است و فارغ از اینکه فرد کارشناسی یا کارشناسی ارشد داشته باشد لحاظ خواهد شد.
معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش  گفت: پیش‌بینی ما این بود آزمون استخدامی در اسفندماه برگزارشود که به سال ۱۴۰۲ موکول شد تا هم فرصت مطالعاتی وجود داشته باشد و هم با اختلالی در آزمون به جهت تعطیلی مراکز آموزشی مواجه نشویم. آزمون را ۸ اردیبهشت سال آینده یعنی اولین فرصت بعد از ماه مبارک رمضان برگزار می‌کنیم. ثبت نام از پایان هفته یعنی نهم یا دهم اسفندماه شروع و مختص جذب آموزگاران ابتدایی است.

مواجهه با موج بازنشستگی معلمان
با توجه به دسته‌بندی صورت گرفته و اجرایی شدن قانونی که سال‌ها معلمان در انتظار آن بوده‌اند، این سؤال وجود دارد که راستی آزمایی مدارک و مقاله‌های بارگذاری شده از سوی معلمان چطور انجام و وزارت آموزش و پرورش چطور مانع از تخلف در این حوزه خواهد شد. صادق ستاری فرد معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش در گفت‌و‌گو با «ایران» درباره چگونه صحت سنجی مدارک معلمان جهت اخذ رتبه توضیح داد: برای صحت سنجی مدارک معلمان گزارش‌های میدانی همکاران، تحقیقات حوزه ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات وارد عمل شدند. همچنین ما گروهی را جهت بررسی صحت و سقم مدارک مشخص کردیم در واقع ارزیابان حرفه‌ای کارشان همین است و مدارک معلمان را ارزیابی می‌کنند.
وی در پاسخ به این سؤال که آیا آماری از اعتراضات به رتبه بندی‌ها و احکامی که صادر شده دارید؟ گفت: سامانه درج اعتراضات از سه‌شنبه همین هفته فعال می‌شود اعتراض در سامانه my.medu.ir قرار داده می‌شود. بدین صورت که فرد وارد پنجره اعتراض می‌شود و نمراتش را با جزئیات تمام که چه امتیازهایی کسب کرده یا نکرده است را مشاهده می‌کند. هر فردی اعتراضی به آیتم‌های مختلف دارد، اعتراضش را ثبت می‌کند. سپس اعتراض در مرحله هیأت ممیزی سطح بالاتر مورد رسیدگی قرار خواهد گرفت.
ستاری فرد در پاسخ به این سؤال که با توجه به موج بازنشستگی در سال آینده و بیم اینکه جذب معلمان جوان در سال آینده به سادگی صورت بگیرد نیز گفت: در مرحله ارزیابی تکمیلی چهار آزمون روانشناختی گذاشتیم. این مرحله بسیار مهم، شفاف و فرایند آن قدری هم مشکل است. آزمون روانشناختی برای ارتباط و تعامل مؤثر، مثبت اندیشی و خود کنترلی، آزمون روانشناختی برای مهارت تفکر و حل مسأله، آزمون روانشناختی برای خلاقیت و تحول خواهی و در آخر آزمون روانشناختی برای روحیه خدمت نظم ، انضباط و قانونمندی از افراد گرفته خواهد شد.
معاون وزیر آموزش و پرورش گفت: بر اساس نظام رتبه‌بندی مکلف هستیم در زمان ارزیابی شایستگی‌های عمومی، شایستگی‌های تخصصی و حرفه‌ای معلمان در دوره توقف یعنی در آن پنج سالی که در هر فرد در رتبه‌اش توقف می‌کند، به صلاحیت‌های روانشناختی نیز بپردازیم. از طرفی ما در حوزه صلاحیت‌های گزینشی نیازمند اصلاح ضوابط هستیم تا اگر چالش و مسأله‌ای وجود داشت بتوانیم از طریق ظرفیت‌های قانونی که ایجا می‌شود آن را حل کنیم.
مسمومیت دانش‌آموزان در دست پیگیری است
معاون وزیر آموزش و پرورش در واکنش به اینکه پیگیری‌های آموزش و پرورش نسبت به مسمومیت‌های دانش‌آموزان در استان قم به کجا رسید، گفت: نهادهای متولی در حال پیگیری علت این اتفاق هستند، استانداری، وزارت بهداشت و آموزش و پرورش هم این مطالبه را دارند که ان‌شاءالله یک نهاد متولی نسبت به حل آن کمک کند تا آرامش به محیط مدرسه برگردد. همکاران آموزش و پرورش هم در حال همکاری با مجموعه‌های متولی از جمله وزارت کشور و حوزه وزارت بهداشت هستند. تولیت با اینهاست و به جد کار را دنبال می‌کنند. مطالبه پیگیری مسأله از طرف ما به وزارت بهداست ارائه شده است ولی فعلاً نمی‌توان در خصوص علت ماجرا و ایجاد حادثه به شکل قطعی صحبت کرد. فرضیه‌هایی وجود دارد که در حال بررسی است.

جستجو
آرشیو تاریخی