دهن‌کجی هندی‌ها به تحریم‌‌کنندگان نفت ایران

محموله نفتی 175 میلیون دلاری مهم‌ترین کالای وارداتی هند از ایران در سال ۲۰۲۲ بوده است

علی‌رغم تحریم‌های بین‌المللی واردات فرآورده‌های نفتی هند از ایران در سال گذشته میلادی رشد چهار برابری داشته است. وزارت بازرگانی و صنعت هند به تازگی از رشد 48 درصدی تجارت بین ایران و هندوستان در سال ۲۰۲۲  پرده برداشته و اعلام کرده که حجم این تجارت بین دو کشور به ۲٫۵ میلیارد دلار رسید.

مجید میرزاحیدری
خبرنگار

دهن‌کجی هندی‌ها به اعمال‌کنندگان تحریم‌های بین‌المللی بیشتر علیه ایران، با رشد چهار برابری واردات فرآورده نفتی خود از ایران درسال گذشته میلادی.
وزارت بازرگانی و صنعت هند به تازگی از رشد 48 درصدی تجارت بین ایران و هندوستان در سال ۲۰۲۲  پرده برداشته و اعلام کرده که حجم این تجارت بین دو کشور به ۲٫۵ میلیارد دلار رسیده که واردات فرآورده‌های نفتی ایران توسط هند در این سال، چهار برابر شده است.
از فرآورده‌های نفتی با ارزش صادراتی  175 میلیون دلار به عنوان مهم‌ترین کالای وارداتی هند از ایران در سال ۲۰۲۲ یاد می‌شود.
مواد خام تولید رنگ با ۱۵۲ میلیون دلار و میوه با ۱۴۸ میلیون دلار به ترتیب دومین و سومین کالاهای وارداتی هند از ایران در سال ۲۰۲۲ بوده است.
هندوستان را به‌طور قطع نمی‌توان تنها کشوری دانست که میزان واردات فرآورده‌های نفتی خود را از ایران افزایش داده است.
در کنار بسیاری دیگر، چین نیز در مدت زمان مورد اشاره، بر ضرب‌آهنگ واردات نفت خود از ایران سرعت فراوانی بخشیده است.
گزارش‌ها نشان می‌دهد که درسه ماه نخست سال ۲۰۲۲ ، ایران روزانه به طور میانگین ۸۲۹ هزار و ۲۶۰ بشکه نفت به چین صادر کرده که  صادرات نفت ایران در سال ۲۰۲۲ تا پایان ماه مارس ۷۴ میلیون و ۶۳۳ هزار بشکه برآورد شده است.
صادرات نفت ایران به چین در سال ۲۰۲۱ میلادی بیش از ۲۶۳ میلیون بشکه بوده است.
سیدمحسن قمصری، مدیر پیشین امور بین‌الملل شرکت ملی نفت ایران، گفته است که پیش از تحریم‌ها خرید چین از نفت ایران روزانه ۷۰۰ هزار بشکه بوده درحالی که در آن زمان مصرف کل چین روزانه حدود ۱۰ میلیون بشکه بوده و افزوده که امروزه مصرف چین با حدود ۵۰ درصد افزایش به حدود ۱۵ میلیون بشکه رسیده و اگر آمار صادرات ما اکنون حدود یک میلیون بشکه باشد این موضوع مؤید آن است  که چین با افزایش ۵۰ درصدی مصرف خود، وارداتش از ایران را ۵۰ درصد افزایش داده که این امر می‌تواند بیانگر حسن‌نظر چین در ارتباط با ایران باشد.
واقعیت این است که صادرات نفت ایران در نیمه نخست امسال نسبت به مدت مشابه پارسال حدود ۶۰ درصد افزایش یافته که این امر موفقیت دولت سیزدهم در مقابله با تحریم‌های نفتی را به‌طور کامل به تصویر کشیده است.
ارزش صادرات نفت و گاز ایران در نیمه نخست امسال به رقم 29 میلیارد و 394 میلیون دلار رسیده در حالی که ارزش صادرات نفت و گاز ایران در نیمه نخست پارسال حدود 18 میلیارد و 677 میلیون دلار بوده است.
به عبارتی، درآمد صادراتی نفت ایران در نیمه نخست امسال از نیمه نخست سال‌های 94، 95، 98، 99و 1400 به مراتب بیشتر بوده است.
صادرات نفت کشور از زمان خروج آمریکا از برجام در سال ۲۰۱۸ و بازگشت و تشدید دوباره تحریم‌ها محدود شده بود.
هدف از اعمال این تحریم‌ها، کاهش صادرات نفت ایران و پایین آوردن درآمد دولت در این سال‌ها بوده است.
از ایران به‌عنوان دومین دارنده بزرگ ذخایر گازی و سومین دارنده بزرگ ذخایر نفتی در جهان یاد می‌شود.
گفته می‌شود کل ذخایر نفت ایران در پایان سال ۲۰۲۱ حدود ۲۰۹ میلیارد بشکه برآورد شده که این رقم بیشتر از همه کشورهای جهان بجز دو کشور ونزوئلا و عربستان بوده است.
جواد اوجی وزیر نفت، به تازگی گفته که در۳۳ سال خدمت در صنعت نفت و دیگر بخش‌های دولتی، بی‌شک با شرایطی به‌سختی شرایط کنونی به لحاظ تحریم‌های بین‌المللی روبه‌رو نبوده‌ایم، شرایط امروز وزارت نفت حتی از زمان اعمال تحریم‌های به قول ترامپ ملعون «فلج‌کننده» سال ۹۷ نیز سخت‌تر است، از این رو همکاران من در وزارت نفت در همه بخش‌ها با تأمین ارز و انرژی در خط مقدم جنگی تمام‌‌عیار اقتصادی قرار دارند.
وی، با یادآوری اینکه درآغاز به‌کار دولت سیزدهم به‌واسطه تحریم‌ها فروش نفت ایران درسطحی پایین قرار داشت و در بعضی ماه‌های پس از سال ۹۷ به رقمی ناچیز رسیده بود، تصریح کرد: همکاران من با توکل به خدا و کار جهادی با بازاریابی و دور زدن تحریم‌ها امروز فروش نفت را به بالاترین رقم نسبت به سال ۹۷ رسانده‌اند.  
از دیپلماسی انرژی، به عنوان برگ برنده وزارت نفت در دولت سیزدهم یاد می‌شود؛ دیپلماسی که با روی کار آمدن دولت سیزدهم توانست روند کاهشی شدید صادرات نفت خام ایران درسال‌های ماقبل از آن را به نحو محسوسی معکوس سازد.
به عبارتی با اجرای این دیپلماسی، جهش صادرات و افزایش وصول درآمدهای وزارت نفت به رقم قابل توجهی رسید. این اتفاقات بی‌شک مرهون توسعه همکاری‌ و تعامل سازنده دولت سیزدهم با کشورهای همسو و همسایه، ارتقای روابط بین‌المللی در حوزه نفت و گاز و افزایش تعاملات با کشورهایی چون چین، عمان، تاجیکستان، ژاپن، روسیه، عراق، ترکمنستان، آذربایجان، ارمنستان ، ونزوئلا، کوبا و نیکاراگوئه بوده است.

جستجو
آرشیو تاریخی