رکورد شکنی 4 ساله تولید خودرو

اگرچه سال گذشته در عمل تولید خودرو هیچگاه در بهترین حالت از حدود ۸۰۰ هزار دستگاه فراتر نرفته بود، اما امسال برای نخستین بار تولید سالیانه خودرو بعد از چهار سال از مرز یک میلیون دستگاه گذشت و تا روز گذشته حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزار دستگاه خودرو در کشور تولید شد.

 از روز گذشته ثبت‌نام برای خودروهای وارداتی در سامانه یکپارچه عرضه خودروهای وارداتی به آدرس
saleauto.ir آغاز شد و البته متقاضیان فرصت دارند تا روز پنجشنبه فرایند ثبت‌نام را دنبال کنند. بر اساس آخرین اظهاراتی که از سوی وزارت صمت رسانه‌ای شده بخش قابل توجهی (90 درصد) از خودروهای وارداتی بعد از سه ماه تحویل مشتریان می‌شود و بخش دیگر که تعدادشان هم زیاد نیست(5 درصد) به صورت فوری، تحویل داده خواهد شد و در این میان بخش دیگر از خودروها(5 درصد) در مدت 6 ماه تحویل متقاضیان می‌شود. بر این اساس باید تأکید کرد که تمام خودروهای وارداتی به صورت قرعه‌کشی به دست متقاضیان می‌رسد تا هیچ شبهه‌ای در تحویل و عرضه خودرو پیش نیاید. پیش‌بینی‌ها بر این است که تا پایان سال‌جاری و با روان شدن فرایند واردات خودرو، 100 هزار خودرو مجوز ثبت سفارش بگیرند لذا در گام اول برای 3 هزار خودرو ثبت‌نام انجام می‌شود. برخی کارشناسان و فعالان بازار اعتقاد دارند که حداقل یک میلیون و 500 هزار نفر با وجود اینکه متقاضیان خودروهای وارداتی باید 500 میلیون تومان را بلوکه کنند، ثبت‌نام خواهند کرد. امید قالیباف، سخنگوی وزارت صمت به «ایران» گفت: «رقم 500 میلیون تومانی که برای خرید خودروهای وارداتی بلوکه می‌شود، حداقل پول دریافتی است، برای اینکه این بخش دچار سفته‌بازی نشود و برخی‌ها از این فضا سوء‌استفاده نکنند، قرار شد که متقاضی خرید خودروی خارجی حسابی را معرفی کند که در آن 500 میلیون تومان وجود داشته باشد، آن پول بلوکه می‌شود تا فرایند ثبت‌نام ادامه پیدا کند.»

10 بانک ارائه خدمت می‌کنند
 در حال حاضر بانک‌های کشاورزی، سپه، صنعت و معدن، رفاه، توسعه تعاون، تجارت، ملت، صادرات، ملی و قرض‌الحسنه مهر ایران برای آنکه متقاضی بتواند پول خود را بلوکه کند، انتخاب شده است.
وزارت صمت در مورد قیمت خودروهای وارداتی که سؤال اصلی متقاضیان خرید خودروهای وارداتی است اعلام کرده که کشف قیمت خودرو در بورس کالا نیست، قیمت‌گذاری خودروها بلافاصله پس از قرعه‌کشی و همزمان با عرضه انجام خواهد شد و دستورالعمل قیمت‌گذاری نیز به صورت CFR به علاوه هزینه‌های متداول نقل و انتقال خودرو در داخل کشور مانند مالیات و پلاک‌گذاری خواهد بود. وزارت صمت تأکید کرد که تلاش ما بر این است واردات خودروهای باکیفیت و عرضه با حداقل قیمت انجام شود و برخلاف سنوات گذشته که قیمت‌گذاری خودروهای وارداتی به دلخواه واردکننده و به صورت انحصاری صورت می‌گرفت، این‌بار چگونگی قیمت‌گذاری کاملاً به نفع خریدار تغییر کرده است.

ثبت سفارش 85 هزار خودرو
بر اساس آخرین اظهارنظرها تاکنون 85 هزار خودرو ثبت سفارش شده است لذا ثبت سفارش 100 هزار خودرو تا پایان سال دور از دسترس نیست.
محمدعلی ضیغمی، مدیر طرح واردات خودروی وزارت صمت گفت: «حداقل فروش ۱۰۰ هزار خودرو در یک بازه شش ماهه دیده شده است. متقاضیان باید مبلغ ۵۰۰ میلیون تومان را در حساب وکالتی خود مسدود کنند تا زمانی که حق تقدم مشخص شود و طبق نوبت تعیین شده، بر اساس خودروهایی که عرضه و ثبت‌نام می‌شود، مبلغ اولیه را تکمیل و وجه واریز کنند.» برخلاف روش‌های گذشته فروش خودروهای وارداتی که متقاضیان، تمام وجه خودرو را در همان زمان ثبت‌نام پرداخت می‌کردند، در سامانه یکپارچه، خریداران قطعی تا زمان تحویل خودرو طی سه مرحله و به قیمت روز (مرحله نخست به صورت علی‌الحساب در زمان ثبت‌نام، مرحله دوم در زمان عقد قرارداد (در مرحله تخصیص خودرو) شامل قیمت خودرو و هزینه‌ها تا ورود خودرو به گمرک و مرحله سوم در زمان تحویل خودرو شامل هزینه‌های مربوط به مالیات، عوارض و حقوق گمرکی، شماره‌گذاری و سایر موارد) اقدام به تکمیل وجه می‌کنند.
بر این اساس تضامین محکمی از واردکنندگان برای تحویل خودرو در زمان مقرر گرفته شده تا در صورت هرگونه تأخیر، جرایم قابل توجهی به طور قطعی به خریداران پرداخت شود.ضمن اینکه در صورت تأخیر بیش از سه ماه واردکننده برای تحویل خودرو به مشتری و ابطال قرارداد، واردکننده علاوه بر پرداخت جریمه ماهانه ۵.٧ درصدی (نسبت به قیمت خودرو)، مکلف به پرداخت 5 درصد جریمه فسخ قرارداد به مشتری است. برخلاف سال‌های گذشته در شیوه جدید، قیمت نهایی هر مدل خودرو برآورد و تعیین می‌شود و با احتساب سود عادلانه واردکننده، هزینه تمام‌شده از خریدار اخذ می‌شود.
از آنجا که تقاضا برای خرید خودروهای وارداتی بخصوص خودروهایی که ارزش آنها کمتر از 10 هزار یورو است، بالا است، وزارت صمت سختگیری در مورد خرید خودروهای خارجی را افزایش داده است، لذا متقاضیان باید بدانند علاوه بر شرط‌هایی که در مورد خرید خودروهای داخلی وجود دارد در مورد خودروهای خارجی بندهای دیگری هم اضافه شده است. بدین جهت افرادی که به‌صورت همزمان در بورس کالا یا سامانه‌های خرید شرکت‌های خودروساز ثبت‌نام کرده‌اند در صورت دریافت خودروی تولید داخل یا مونتاژی، تا قبل از عرضه خودروهای وارداتی باید از این طرح انصراف دهند. در صورت عدم انصراف، متقاضی با جریمه مندرج در قرارداد مواجه خواهد شد. همچنین انتقال امتیاز وحقوق ناشی از خرید خودرو، به اشخاص (حتی به صورت وکالتی) و نیز فروش حواله خودرو به صورت وکالتی ممنوع است و مهم‌تر آنکه امکان صلح خودروهای وارداتی وجود ندارد و از سویی متقاضیان دارای «نوبت خرید خودرو»، امکان ثبت‌نام و خرید سایر خودرو‌های داخلی و وارداتی را ندارند.

جستجو
آرشیو تاریخی