صفحات
شماره هشت هزار و صد و سی و سه - ۰۲ اسفند ۱۴۰۱
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و صد و سی و سه - ۰۲ اسفند ۱۴۰۱ - صفحه ۱

ایران در تولید قزل‌آلا اول شد

کشورمان با عبور از ترکیه و شیلی، سهم 28 درصدی جهانی تولید قزل‌آلا را به دست آورد

امین محمودی
خبرنگار

 ماهی قزل‌آلا از جمله ماهیان سردآبی است که به دو صورت وحشی و پرورشی تولید می‌شود و با این وجود صنعت پرورش قزل‌آلا در ۴۰ سال گذشته، به طور قابل ملاحظه‌ای رشد کرده است. در حقیقت امروز حدود ۶۰ درصد از ماهی قزل‌آلای تولید شده در جهان پرورشی است.
هم اکنون در ایران سالانه 220 هزار تن قزل‌آلا و دیگر ماهیان سرد آبی تولید می‌‌‌شود که حدود10 هزار تن آن صادر و مابقی نیز در داخل مصرف می‌‌‌شود؛ بنابراین به این ترتیب کشورمان توانسته بعد از سال‌ها دوباره بالاتر از شیلی و ترکیه در رتبه نخست تولید ماهی قزل‌آلا قرار بگیرد.
ماهی قزل‌آلا سرشار از مواد مغذی مانند پروتئین، کلسیم، ویتامین ب و دی 3، روی، ید، کلسترول و اسیدهای چرب امگا ۳ است. مصرف منظم آن باعث آرامش التهاب، کاهش فشار خون، به حداقل رساندن خطر ابتلا به سرطان و بهبود عملکرد سلول‌ها و شریان‌ها می‌‌‌شود.
 
صادرات 19 میلیون دلاری قزل‌آلا به 11 کشور جهان
در همین خصوص عباس مختاری، سرپرست دفتر بهبود کیفیت، فرآوری و توسعه بازار آبزیان سازمان شیلات در گفت‌وگو با «ایران» اظهار کرد: آمارهای تولید محصولات شیلاتی که از مجموع صید و صیادی و آبزی‌پروری استخراج می‌‌‌شود، نشان می‌‌‌دهد که در 9 ماهه سال جاری یک میلیون و 6 هزار و 482 تن محصول شیلاتی در کشور تولید شده است.
وی افزود: طبیعتاً بخش عمده‌ای از این تولیدات شامل ماهیان سردآبی می‌شود که همان قزل‌آلا و سالمون است.
سرپرست دفتر بهبود کیفیت، فرآوری و توسعه بازار آبزیان سازمان شیلات خاطرنشان کرد: از طرف دیگر طی 10 ماهه سال جاری و براساس آمار گمرک 7 هزار و 794 تن و 992 کیلوگرم انواع ماهی قزل‌آلا به ارزش 18 میلیون و 709 هزار دلار صادر شده است.
مختاری در پایان تأکید کرد: عمده صادرات ماهی قزل‌آلا به عراق و روسیه بوده است ولی به دیگر بازارها از جمله ارمنستان، عمان، امارات، بلاروس، ترکیه، آذربایجان، قطر، کویت و گرجستان نیز قزل‌آلا صادر کرده‌ایم.
 
ایران، رتبه یک تولید قزل‌آلا
در جهان
از طرف دیگر ستار صحیحی رئیس اداره توسعه بازار آبزیان سازمان شیلات کشور نیز گفت: ایران در تولید و  پرورش ماهی قزل‌آلا در آب‌های شیرین و شور رتبه اول جهان، در میگو رتبه چهاردهم جهان، در تولید گوشت ماهیان خاویاری رتبه سوم و در تولید خاویار رتبه دوم جهان را دارد و اینها نشان‌دهنده ظرفیت این بخش برای اشتغال، تولید و ارزآوری است.
وی افزود: رتبه یک پرورش قزل‌آلای دنیا را داریم و نزدیک به 28 درصد قزل‌آلای دنیا در ایران دارد تولید می‌شود.

جستجو
آرشیو تاریخی