صفحات
شماره هشت هزار و صد و سی و سه - ۰۲ اسفند ۱۴۰۱
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و صد و سی و سه - ۰۲ اسفند ۱۴۰۱ - صفحه ۱

پرواز 60 هزار واحدی در تالار شیشه‌ای

شاخص بورس 225 هزار واحد بالاتر از عدد ابتدای سال قرار گرفت

در حالی که شاخص کل بورس، ماه بهمن را با بازدهی منفی 9 درصدی پشت سر گذاشت، در راند اول معاملات آخرین ماه سال، این شاخص با رشد 60 هزار واحدی همراه شد؛ موضوعی که به نظر می‌رسد متأثر از انتشار خبر قیمت‌گذاری منابع ارزی شرکت‌های بورسی بر اساس عرضه و تقاضا و تقویت انتظارات در خصوص افزایش درآمدهای ارزی صادرات محور بازار باشد.
با راه‌اندازی مرکز مبادله ارز و طلای ایران، به لطف گروه‌های صادراتی، پس از یک ماه، دوباره ورود پول حقیقی به معاملات خرد تجربه شد. روز دوشنبه اول اسفند، شاخص کل بورس با صعود چشمگیر 60 هزار واحد و رشد حدود 4 درصدی تا ارتفاع یک میلیون و 594 هزار واحدی اوج گرفت و  از مجموع 411 نماد مورد معامله در بازار بورس، 378 نماد مثبت و تنها 33 نماد منفی شدند.

بیشترین ورود پول حقیقی به گروه‌های صادرات‌محور
در حالی که بازار تمام روزهای بهمن را با خروج پول حقیقی پشت سر گذاشته بود، روز دوشنبه اول اسفند، پس از یک ماه، دوباره با ورود پول حقیقی به مبلغ یک هزار و 192 میلیارد تومان همراه شد. این اتفاق در حالی رخ داد که بر اساس اخبار منتشر شده، در پی راه‌اندازی مرکز مبادله ارز و طلای ایران از روز سه‌شنبه 2 اسفند 1401، منابع ارزی ناشران بورسی، از این پس بر اساس مکانیزم جدید مبتنی بر منابع و مصارف، کشف قیمت می‌شوند. بر این اساس، انتظار می‌رود با توجه به اختلاف نرخ ارز در بازار غیررسمی و نرخ تثبیت شده در سامانه نیما، این شرکت‌ها با رشد درآمد و سود‌سازی روبه‌رو شوند.
معاملات دیروز منجر شد تا برخی کارشناسان بر این باور باشندکه سرمایه‌گذاران، به‌طور مجدد بازار سهام را بستری مناسب دیده و به چشم‌انداز آن اعتماد کرده‌اند.
همچنین همان‌طور که در معاملات روز دوشنبه مشهود بود، همزمان با انتشار این خبر، گروه‌های فلزات اساسی، فرآورده‌های نفتی و شیمیایی، صدرنشین برترین گروه‌های صنعت شدند و همچنین نمادهای حاضر در این گروه‌ها نیز بیشترین تأثیر مثبت را بر شاخص کل بورس به جای گذاشتند.

افزایش ارزش معاملات خرد
با پایان دادوستدهای روز دوشنبه اول اسفند، ارزش معاملات خرد به 8 هزار و 102 میلیارد تومان رسید که نسبت به روز قبل با بیش از 88 درصد رشد روبه‌رو بود، این در حالی است که میانگین ارزش این معاملات طی ماه بهمن معادل 6 هزار و 387 میلیارد تومان بوده است.

 

1192 میلیارد تومان

روز دوشنبه اول اسفند، پس از یک ماه، دوباره با ورود پول حقیقی به مبلغ یک‌هزارو192 میلیارد تومان همراه شد. این اتفاق در حالی رخ داد که در پی راه‌اندازی مرکز مبادله ارز و طلای ایران  منابع ارزی ناشران بورسی، از این پس بر اساس مکانیزم جدید مبتنی بر منابع و مصارف، کشف قیمت می‌شوند.

جستجو
آرشیو تاریخی