صفحات
شماره هشت هزار و صد و سی و سه - ۰۲ اسفند ۱۴۰۱
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و صد و سی و سه - ۰۲ اسفند ۱۴۰۱ - صفحه ۱

اصلاح 200 نقطه حادثه‌خیز در جاده‌ها برای افزایش ایمنی سفرهای نوروزی اجرا می‌شود

سفرهای نوروزی با تور «افزایش ایمنی»

امسال با توجه به اینکه 3 فروردین اولین روز ماه رمضان است، آغاز زود‌هنگام سفرهای نوروزی و پیک سفرها از 24 اسفند و بازگشت مسافران در روزهای اول نوروز و قبل از ماه رمضان پیش‌بینی می‌شود. از سوی دیگر با فروکش کردن کرونا، افزایش سفرهای نوروزی امسال به بیشترین میزان از نوروز 99 خواهد رسید از این رو متولیان بخش حمل‌ونقل، تمرکز برنامه‌های این بخش را بر افزایش ایمنی سفر بخصوص در زمان پیک مسافرت‌ها قرار داده‌اند. مهم‌ترین برنامه حمل‌ونقل، افزایش ایمنی سفرها بویژه در بخش جاده‌ای است که حدود 90 درصد سفرها با استفاده از حمل‌ونقل جاده‌ای صورت می‌گیرد. روز گذشته مهرداد بذرپاش، وزیر راه‌وشهرسازی در دیدار با استانداران و ستاد تسهیلات نوروزی از آغاز پویش «همراهان سفر ایمن» خبر داد.
این پویش با همکاری سازمان راهداری اجرا می‌شود. وزیر راه‌وشهرسازی با بیان اینکه در سفرهای نوروزی تأکید بر ایمنی‌بخشی راه‌های کشور است و رفع نقاط حادثه‌خیز یکی از این موارد است، عنوان کرد:‌ حدود ۸۸۷ نقطه حادثه‌خیز در جاده‌های کشور که بیشتر تصادفات در آنجا اتفاق می‌افتد و منجر به فوت و مجروحیت شدید می‌شود، با همکاری پلیس شناسایی شده است که رفع این نقاط و اصلاح آن در دستور کار قرار دارد.
وی با اشاره به اینکه حدود ۲۰۰ نقطه حادثه‌خیز تا پایان سال رفع می‌شود، گفت: برخی از این نقاط با آشکارسازی و بخشی با اصلاح هندسی و ترافیکی اتفاق می‌افتد.
بذرپاش با اعلام اینکه حدود هشت هزار کیلومتر راه پرخطر را شناسایی کرده‌ایم، افزود: از حدود ۲۹۰ هزار کیلومتر راه‌های اصلی و فرعی در جاده‌های کشور حدود ۸ هزار کیلومتر راه‌هایی هستند که بیشترین سوانح جاده‌ای خطرناک در آنجا اتفاق می‌افتد. کاهش تصادفات جاده‌ای و اصلاح معابر در دستور کار مجموعه نظارتی پلیس به‌ طور خاص و مجموعه نظارتی سازمان راهداری قرار دارد.
وزیر راه‌وشهرسازی گفت: برآورد اولیه این است که از ۲۴ اسفند حجم بالای این سفرها آغاز شده و تا چهارم فروردین ادامه داشته باشد، از این رو بیشترین تمهیدات نیز برای همین بازه زمانی در نظر گرفته شده است.
بذرپاش با بیان اینکه بیشترین حجم تصادفات در ۳۰ کیلومتری ورودی و خروجی شهرها رخ می‌دهد، تصریح کرد: با همکاری شهرداری‌ها و استانداران درصدد هستیم ایستگاه‌هایی برای استراحت مسافران در این نقاط راه‌اندازی کنیم. در این راستا پویشی به نام «همراهان سفر ایمن» آغاز شده است و در ۱۰۰ نقطه در سازمان راهداری، این ایستگاه‌ها را بر پا خواهیم کرد تا هم برای استراحت مسافران و هم برای اجرای برنامه‌های مختلف فرهنگی-هنری مورد استفاده قرار گیرد. از استان‌ها درخواست کردیم تعداد این اماکن افزایش پیدا کند تا در کنار اینکه نقاط حادثه‌خیز را رفع می‌کنیم، پلیس حضور حداکثری داشته باشد. با حضور حداکثری شبکه امدادی و بهداشتی، محیط جاده‌ها را آرامش‌بخش می‌کنیم تا سفرهای نوروزی با حداقل حادثه همراه باشد.
بذرپاش با بیان اینکه مجموعه وزارت راه‌وشهرسازی، پلیس و استانداران برای خدمت‌رسانی به مسافران نوروزی برنامه‌ریزی می‌کنند، اظهار داشت: همان‌طور که خودروها و ناایمن بودن برخی از راه‌ها بخشی از عوامل تصادفات جاده‌ای هستند، عامل انسانی که بررسی کارشناسان نشان داده بیشترین درصد تصادفات منجر به فوت دارد را هم نباید نادیده گرفت. وی در این راستا آگاهی‌بخشی به مردم از طریق ساخت برنامه‌های تلویزیونی و تولید محتوا در شبکه‌های اجتماعی و نیز سایر ابزارهایی را که می‌توان برای آگاهی‌بخشی به مردم استفاده کرد، از برنامه‌هایی برشمرد که برای کاستن از آمار تلفات جاده‌ای در دستور کار است و همچنین در ادامه گفت: در حال تجهیز راهدارخانه‌ها در سراسر کشور هستیم تا مسافران در طول سفر بتوانند از این نقاط برای استراحت استفاده کنند.
 پیش‌فروش بلیت‌ نوروزی اتوبوس
با توجه به اینکه سفر با حمل‌ونقل عمومی جاده‌ای بیشترین تقاضای خرید بلیت را دارد، پیش‌فروش بلیت اتوبوس برای نوروز آغاز شده است. سازمان راهداری به‌عنوان متولی حمل‌ونقل جاده‌ای اعلام کرد پیش‌فروش بلیت اتوبوس برای ایام نوروز به صورت اینترنتی از روز گذشته آغاز شده و قرار است پیش‌فروش حضوری بلیت نیز از 7 اسفند آغاز شود. بر اساس اطلاعیه سازمان راهداری، در پیش‌فروش بلیت‌های نوروزی تغییر قیمتی اعمال نمی‌شود. بررسی سایتهای فروش نشان می‌دهد برای روزهای 29 اسفند و اول فروردین بلیت اتوبوس موجود نیست و فروش اینترنتی این دو روز تکمیل شده است. در ایام نوروز ۱۴۰۲، ۸ هزار اتوبوس، ۳۳ هزار سواری کرایه و ۲۸ هزار مینی‌بوس، مسافران را جابه‌جا می‌کنند.
 
راه‌اندازی کارگاه بزرگ مسکن‌سازی
وزیر راه‌وشهرسازی همچنین در دیدار با استانداران با اشاره به نهضت ملی مسکن گفت: همه ابزارهای دولت را به کار بستیم تا تولید مسکن حداکثری اتفاق بیفتد. بذرپاس افزود: محورهای فعالیت نهضت ملی مسکن در حوزه شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر، مسکن روستایی تا کلانشهرها و حتی تهران و نوسازی بافت‌های فرسوده را شامل می‌شود و وزارت راه‌و‌شهرسازی اخیراً با ابلاغیه‌ای به سراسر کشور، خواستار تسهیل فرایند ساخت‌وساز در بافت ناپایدار و فرسوده شده است. در یک تقسیم کاری با استانداران، سهم هر استان مشخص و عقب‌ماندگی هر استان نیز یادآوری شده است تا با این روند بتوانیم کاستی‌ها را در ماه‌های پیش‌رو جبران کنیم.  بذرپاش در ادامه گفت: بیش از ۲۸ هزار هکتار زمین دولتی برای نهضت ملی مسکن آماده شده و در اختیار طرح قرار گرفته است. تخصیص زمین هم انجام و به استان‌ها ابلاغ شده است. امیدواریم سال آینده یک کارگاه بزرگ مسکن‌سازی در کشور راه‌اندازی کنیم.

 

جستجو
آرشیو تاریخی