صفحات
شماره هشت هزار و صد و سی و سه - ۰۲ اسفند ۱۴۰۱
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و صد و سی و سه - ۰۲ اسفند ۱۴۰۱ - صفحه ۱

برخی رسانه های مخالف دولت در خبری دروغ مدعی شده بودند دولت به دنبال فروش مدارس خیریه ای در قالب طرح مولدسازی است

فروش خیالی مدارس خیریه‌ای در رسانه های تلگرامی!

تکمیل پروژه‌های مدارس نیمه ساز با تهاتر املاک مازاد آموزش و پرورش

اکرم رضایی
خبرنگار


یکی از وزارتخانه‌هایی که طرح مولد‌سازی با آن آغاز شد آموزش و پرورش بود. املاک مازاد آموزش و پرورش در لیستی که در دسترس عموم بود قرار گرفت و اعلام شد که این املاک فروخته می‌شوند تا بتواند سهم دولت برای تکمیل پروژه‌های آموزشی را تأمین کند. یک سایت خبری لیستی ناقص از فهرست املاک مازاد آموزش و پرورش را منتشر کرد و لیست مدارسی که قرار است با فروش املاک مازاد هزینه تکمیل آنها که بخشی از آن خیرساز است تأمین شود، در لیست فروش اعلام شد به طوری که روز یکشنبه زهرا گیتی‌نژاد یکی از خیرین باسابقه مدرسه‌ساز و مدیر عامل مؤسسه مهرگیتی در ویدیویی با استناد به این خبر گفت: کار اصلی ما مدرسه‌سازی است، ما به سایت مولدسازی مراجعه کردیم و دیدیم که تعداد زیادی از مدارس خیرساز در فهرست املاک فروش اعلام شده‌اند و این برای ما جای تعجب دارد. خیرین وقت و مال‌شان را صرف بچه‌های این سرزمین می‌کنند، آنها مسئول کسری بودجه دولت نیستند.
هر چند این خیر مدرسه‌ساز بیش از هر چیز نگران اعتماد خیرین مدرسه‌ساز بود و در همان ویدیو گفت: الان اعلام می‌شود که
۷۰ درصد مدارس را خیرین می‌سازند ولی وقتی که با این مواجه شوند که مدارس‌شان در لیست فروش قرار گرفته اعتمادشان سلب خواهد شد. از این رو من خواهش می‌کنم رئیس سازمان نوسازی و یا وزیر آموزش و پرورش خیلی واضح و شفاف در این باره صحبت کنند تا ما بتوانیم جواب قانع‌کننده‌ای برای خیرین مدرسه‌ساز داشته باشیم.
پس از آن بود که حسین قربانزاده معاون وزیر اقتصاد و رئیس کل سازمان خصوصی‌سازی در توئیتی نوشت: پروژه‌های خیرسازی که در سایت مولدسازی اعلام شده تا اتفاقاً با تأمین مالی از طریق املاک مازاد، تکمیل شوند را به دروغ در معرض فروش معرفی کردند (۱۶۳۹ مورد). خانم گیتی‌نژاد و دیگر خیرین، بنده از جانب رسانه‌هایی که دروغ نشر دادند و شما را نگران کردند عذرخواهی می‌کنم.
فروش املاک برای تکمیل
پروژه های نیمه تمام
پیگیری روزنامه ایران هم مؤید این نکته است که هیچ مدرسه خیر‌سازی نه در لیست اموال برای فروش است و نه می‌تواند قرار بگیرد. دبیرخانه اجرایی مولدسازی آموزش و پرورش در واکنش به این موضوع به «ایران» خبر داد: سامانه‌ای تحت عنوان اتاق شیشه‌ای وجود دارد که در آن املاک بلااستفاده و مازاد دستگاه‌ها را بارگذاری کرده‌اند. بر همین اساس آموزش و پرورش نیز در مرحله اول ۵۲۰ ملک با شرایط مولدسازی را که مازاد بوده است به وزارت اقتصاد معرفی کردند، سپس برای اینکه شبهه‌ای ایجاد نشود شروع به شفاف‌سازی و عنوان کردند قصد فروش املاک را ندارند مگر برای تکمیل پروژه‌های نیمه تمام. اکنون هزار و ۴۴۶ ملک در اولویت هستند که تکمیل نشده، البته در میان آنها ممکن است ملکی باشد که تکمیل شده اما هنوز بدهی دارند پس باید تکمیل شود. در این سایت شاید کمی اشتباه شده باشد، ما در یک طرف املاک مازاد و یک طرف هم پروژه‌ها را می‌بینیم که قرار است از مسیر مولدسازی تکمیل شوند. به مردم گفته‌ایم که نمی‌خواهیم این املاک را بفروشیم بلکه می‌خواهیم سایر املاک را تکمیل کنیم.
در این راستا زهرا گیتی‌نژاد در گفت‌و‌گوی کوتاه خود با «ایران» در واکنش به اظهارات دبیرخانه اجرایی مولدسازی آموزش و پرورش گفته است: آنها روی مدارسی دست گذاشته‌اند که در پنج سال گذشته از آنها استفاده شده است از این رو باید مسئولین آموزش و پرورش توضیح شفاف بدهند که دلیل کارشان چیست. ما منتظریم دوستان بیایند و در این خصوص اظهار نظر کنند.

فروش مدارس در سیستان و بلوچستان صحت ندارد
هر چند دبیرخانه اعلام کرده ممکن است در اسامی مدارسی که قرار است تکمیل شود اشتباهات کمی هم صورت گرفته باشد اما شاید در این میان صحبت‌های ناصر قفلی  رئیس جامعه خیرین مدرسه ساز کشور بتواند شفافیت بیشتری ایجاد کند. وی در واکنش به این موضوع و در گفت‌و‌گو با «ایران» عنوان کرد: بحث پیش آمده، یک اشتباه بوده است، ما به طور کلی مدرسه کم داریم. بنابراین چطور ممکن است مدارس خیرساز را بفروشیم؟ ما مدارس نیمه‌کاره زیادی داریم که بخشی از آن را خیرین تقبل کرده‌اند و دولت نتوانسته امکانات لازم را در اختیار بگذارد تا این پروژه‌ها تکمیل شود. بنابراین قرار است املاک مازاد برای تکمیل پروژه‌های نیمه تمام به فروش برسد.
وی در ادامه خاطرنشان کرد: همچنین این خبر هم اعلام شد که ۲۰۰ مدرسه در سیستان و بلوچستان به فروش خواهد رسید در حالی که چنین چیزی صحت ندارد. ما اصلاً حق نداریم مدارس خیرساز را حتی اگر دایر هم نباشند، بفروشیم؛ اگر مدرسه دایر نباشد ما به خیر مربوطه مراجعه می‌کنیم تا یا خود یا دولت مدرسه را تکمیل کنند.
قفلی در ادامه توضیح داد: ما بنایمان این است که زمین‌های غیر قابل استفاده همانند یک زمین در ونک که اکنون ۷۰۰ میلیارد تومان ارزش مالی داشته اما خریداری ندارد را برای تکمیل پروژه‌های‌مان مورد استفاده قرار دهیم. از این رو به نهادهایی مختلف پیشنهاد تهاتر داده شده تا بتوانیم توسط آن برخی مدارس نیمه‌کاره را تکمیل کنیم.
این خیر مدرسه‌ساز گفت: در حال حاضر ما ۵ هزار مدرسه نیمه‌کاره داریم که دولت باید آن را تکمیل کند؛ برای تکمیل طبیعتاً نیاز به پول است. می‌توان با تجاری‌سازی برخی املاک و تهاتر آن به تکمیل پروژه‌های نیمه‌کاره کمک کرد. البته که خیرین سهم خود از مدرسه‌سازی را داده‌اند اما می‌دانیم دولت در تنگنا است ولی خیرین خیلی خوب پای کار آمدند و سهم خود را دادند. من همچنین از وزیر آموزش و پرورش درخواست کردم درباره پروژه‌های نیمه کاره
راه حلی بیندیشد و وی نیز همین
راه حل را عنوان کرده است.
ناصر قفلی در پایان اظهار داشت: علاوه بر آموزش و پرورش املاک دیگری هم هستند که قابل استفاده نبوده و می‌توان برای تکمیل سایر پروژه‌های نیمه کاره در کشور، از آن املاک استفاده کرد. چرا وقتی یک زمین گران داریم که در کناری افتاده را استفاده نکنیم در حالی که می‌توانیم جای آن مدرسه بسازیم؟
همچنین دبیرخانه اجرایی مولد سازی املاک مازاد وزارت آموزش و پرورش در اطلاعیه‌ای اعلام کرد:  وزارت آموزش و پرورش تعداد ۵۲۰ ملک مازاد خود را جهت مولدسازی و تعداد ۱۴۴۶ پروژه را که غالباً نیمه تمام خیری هستند جهت تکمیل در ازای مولدسازی املاک ارائه شده معرفی کرده است.
اولویت این وزارتخانه تکمیل پروژه‌های نیمه تمام بویژه خیرین است. ضمن قدردانی از اهتمام و دغدغه خیرین، مراتب جهت رفع ابهام احتمالی در بارگذاری سایت وزارت اقتصاد که باعث تشویش اذهان برخی مخاطبان بخصوص خیرین گرانقدر شده است، اعلام می‌گردد.
با مراجعه به ادارات کل نوسازی مدارس در سطح کشور آمادگی پاسخگویی به هرگونه سؤال و ابهام جامعه بزرگ نظام تعلیم و تربیت و نیز خیرین عزیز را دارند.

بــــرش

اردوگاه‌ها در لیست مولدسازی املاک مازاد دولت نیستند
لازم به ذکر است اخباری درباره فروش اردوگاه شهید باهنر به عنوان املاک مازاد این وزارتخانه شنیده شده بود که اصغر باقرزاده معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش عنوان کرد: معاونت برنامه ریزی و سازمان نوسازی مدارس باید در این زمینه پاسخگو باشند که پاسخگو هم هستند. مولدسازی در راستای بهسازی فضاهای آموزشی انجام می‌شود و هدف آن افزایش سرمایه وزارتخانه نیست. اردوگاه‌ها که زیرنظر معاونت ماست هیچ کدام در برنامه مولدسازی قرار ندارند. اردوگاه باهنر از اماکن ارزشمند ماست و برنامه‌های مختلفی در آن اجرا می‌شود. همچنین ایجاد تم پارک‌ها و بازی‌های جدید را در قالب فناوری‌های جدید در مابقی اردوگاه‌ها در دست داریم.

 

جستجو
آرشیو تاریخی