صفحات
شماره هشت هزار و صد و سی و سه - ۰۲ اسفند ۱۴۰۱
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و صد و سی و سه - ۰۲ اسفند ۱۴۰۱ - صفحه ۱

بانک مرکزی از امروز با راه‌اندازی مرکز مبادله، مسئولیت بازار رسمی و غیر رسمی ارز و طلا را بر عهده می‌گیرد

مرکز مقابله با قاچاق طلا و ارز

آغاز فعالیت مرکز مبادله ارز و طلای ایران از امروز ردپای سرویس‌های امنیتی برخی کشورها در نرخ‌ سازی ارز رسانه های غرب‌گرا، شرکای «دلار پسا آشوب»

بررسی بازار ارز و طلا در ماه‌ها و بخصوص هفته‌های اخیر، حقایق ملموسی را آشکار می‌کند. در واقع تحولات اخیر در بازار ارز و طلا و جهشی که در بازار غیر رسمی که طبق قانون قاچاق محسوب می‌شود، رخ داده است با فرمول‌های اقتصادی همخوانی ندارد. چرا که آمارهای رسمی حاکی از افزایش قابل توجه درآمدهای ارزی و عرضه ارز درکشور است.
 طبق گفته‌های مدیرکل امور تجارت خارجی بانک مرکزی در سال‌جاری بیش از 80 میلیارد دلار تخصیص ارز برای تأمین مصارف وارداتی صورت گرفته که از این رقم 60 میلیارد دلار پرداخت و کالای آن به کشور وارد شده یا در حال ورود به کشور است. از سوی دیگر، امسال میزان تأمین ارز 30 درصد بیشتر از پارسال بوده است.
از سوی دیگر در سمت تقاضا نیز شرایط متعادلی وجود دارد و درکنار ارز مورد نیاز واردات که به طور کامل انجام می‌شود، متقاضیان حقیقی نیز در خرید ارز از 600 صرافی و 150 شعبه بانک هیچ مشکلی ندارند و حتی در بازار غیررسمی نیز خریدی انجام نمی‌شود. حال پرسش این است که پس چرا در بازار غیررسمی، قیمت ارز به صورت ساعتی افزایش می‌یابد؟
پاسخ به این پرسش را نه از نگاه اقتصادی که باید با دید سیاسی و امنیتی داد. در حالی که نرخ دلار طی هفته‌های گذشته در کانال 44 هزار تومانی در نوسان بود، پس از 22 بهمن‌ماه و بخصوص بعد از سفر رئیس‌جمهور به چین، با شتاب بسیاری درکانال‌های تلگرامی رو به افزایش گذاشت.

3  8

جستجو
آرشیو تاریخی