«دیمیتری گاننکو»، سولیست ارکستر مشترک ایران و روسیه از تجربه نوازندگی در تالار وحدت میگوید
از چایکوفسکی تا باغچهبان
ندا سیجانی-روزنامهنگار/ کنسرت ارکستر مجلسی نوین سازمان فیلارمونیک سنت پیترزبورگ روسیه به همراهی ارکستر سمفونیک تهران با رهبری یاروسلاو زابویارکین در تالار وحدت برگزار شد؛ کنسرتی به هنرمندی ۵۲ نوازنده از ارکسترهای مجلسی سنت پیترزبورگ و سمفونیک تهران با اجرای قطعات «کامارینسکایا» و«والس فانتزی» اثر میخائیل گلینکا آهنگساز روس، «نوکتورن» و «واریاسیونهای روکوکو» برای ویولنسل و ارکستر از آثار پیترایلیچ چایکوفسکی از آهنگسازان سرشناس روس، «سمفونی شماره 40» اثر ولفگانگ آمادئوس موتزارت آهنگساز اتریشی و «مرثیه» برای ویولنسل اثر بهزاد عبدی آهنگساز ایرانی. اجرایی که با استقبال خوبی همراه شد و سفرای روسیه، قزاقستان، بلاروس، تاجیکستان، آذربایجان و ازبکستان از میهمانان این کنسرت بودند. البته پیش از این و در تیرماه ۱۴۰۲ نیز ارکستر ملی ایران و ارکستر جوانان روسیه در هفته فرهنگی ایران در روسیه، کنسرتهای مشترکی را در مسکو و سنت پیترزبورگ برگزار کرده بودند.
اجرای ارکسترهای سمفونیک تهران یا ملی ایران، درقالب هفتههای فرهنگی یا رویدادهایی ازاین دست، اتفاقی خوب در معرفی ارکسترهای کشورمان به دنیا است و در کنار معرفی ارکستر، آثار آهنگسازان بزرگ ایران هم درآن سوی آبها طنینانداز میشود.
«دیمیتری گاننکو» تکنواز ویولنسل و مدیر این پروژه اجرایی درگفتوگو با «ایران» درباره ایده سازماندهی این کنسرت اظهار کرد: «ایده برگزاری این کنسرت در ایران به چند سال قبل برمی گردد. البته ناگفته نماند انجام پروژههای بینالمللی کار سادهای نیست و نیازمند تلاش بسیار، زمان کافی و رعایت قوانین و جزئیات بسیار از هر دو طرف است. اما در نهایت خوشحالیم که توانستیم این پروژه را محقق کنیم؛ پروژهای که در آن فرهنگهای موسیقایی دو کشور بزرگ روسیه و ایران، با هم ترکیب شدهاند و این موضوع بدون شک ما را بسیار خوشحال میکند. این برنامه به همت بنیاد استعدادهای درخشان نهاد ریاستجمهوری فدراسیون روسیه و سازمان فیلارمونی سنت پیترزبورگ انجام پذیرفته است و مدیریت اجرایی آن در ایران، به وسیله بنیاد رودکی انجام شده است.»
دیمیتری گاننکو تحصیلاتش را در کنسرواتوارهای سنتپیترزبورگ و برلین گذرانده و برنده جوایز بینالمللی است و در سالهای ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۸، به عنوان نوازنده سولو در ارکستر سمفونیک تئاتر ماریینسکی تحت رهبری والری گرگیف فعالیت داشته است. این نوازنده روسی طی این سالها به عنوان تکنواز و تهیهکننده موسیقی با موسیقیدانان و گروههایی مانند والری گرگیف، یوری باشمت، بوریس برزوفسکی، تئودور کورنتزیس، میروسلاو کوتیشف، آلکسی ملیکوف، کاترینا مچتینا، ارکستر سمفونیک تئاتر ماریینسکی، ارکستر سمفونیک «روسیه نو»، ارکستر «musicAeterna»، گروه مجلسی «سولیستهای مسکو»، ارکستر سمفونیک آکادمیک دولتی سنتپیترزبورگ، ارکستر سمفونیک برلین و ارکستر Singolo همکاری کرده است.
او درباره شناخت و آشناییاش از آثار هنرمندان ایرانی و بهره بردن از این آثار اظهار کرد: «در اولین کنسرت مشترک ما که آوریل ۲۰۲۴ در سنتپیترزبورگ برگزار شد، قطعاتی از آهنگسازان ایرانی مانند ثمین باغچهبان و حشمت سنجری گنجانده شده بود و موسیقی آنها به خوبی با آثار چایکوفسکی و گلیکا ترکیب شد. در کنسرت تهران هم قطعه زیبای «Elegia» از آهنگساز معاصر بهزاد عبدی را اجرا کردیم و افتخار آشنایی شخصی با او را هم داشتیم. این موسیقی بسیار شاعرانه و آوازگونه بود و مورد پسند موسیقیدانان روس و تمامی تماشاگران تالار وحدت قرار گرفت. به شخصه امیدوارم موسیقی ارکسترال ایرانی در سراسر جهان اجرا شود و این اطمینان را میدهم در صورت جهانی شدن آن، استقبال فراوان و آیندهای درخشان در انتظار آن خواهد بود.»
این نوازنده ویولنسل درپاسخ به این سؤال که اجراهای موسیقی در چهارچوب هفتههای فرهنگی یا فستیوالهای مختلف چه میزان بر دیپلماسی فرهنگی دو کشور تأثیرگذار خواهد بود، بیان کرد: «پروژه فرهنگی ما با هدف همکاری بلندمدت بین دو کشور طراحی شده است. در واقع تجربه فعلی به مثابه پلی برای دستیابی به اهداف جدید است. در برنامههای آینده هم به دنبال آشناییهای بیشتر با هنرمندان ایرانی و همکاری گستردهتر با آنها و همچنین انجام برنامههای آموزشی مشترک هستیم.»
او در ادمه صحبت هایش تصریح کرد: «بدون شک، این پروژه هم از نظر فرهنگی و هم از نظر سیاسی اهمیت دارد و براین باورم که دراین حوزه همه چیز به هم پیوسته است، بویژه اکنون که همکاریهای گستردهای در زمینههای مختلف بین دو کشور در جریان است. ما افتخار میکنیم که توانستهایم سهمی در توسعه این همکاریها و تقویت روابط بین مردم دو کشور داشته باشیم.»
دیمیتری گاننکو در پایان صحبتهایش به سطح مهارت موسیقیدانان ایرانی اشاره کرد و گفت: «برای اجرای این برنامه پیچیده، تنها دو تمرین برای آمادهسازی آن انجام گرفت. خود من به شخصه و همچنین رهبر ارکستر آقای یاروسلاو زابولارکین و موسیقیدانان ارکستر فیلارمونیک مجلسی نوین سنتپیترزبورگ، بسیار خوشحالیم که این فرصت همکاری هنری با همکاران ایرانی به وجود آمد. این اتفاق یک تبادل تجربه بسیار ارزشمند بود و جالب اینکه در روند تمرینات نوع واکنش همکاران ایرانی به پیشنهادها و خواستههای رهبر ارکستر بسیار برایم لذت بخش بود. آنها بسیار سریع و انعطافپذیر واکنش نشان میدادند و سعی میکردند این ایدهها را عملی کنند و ما از آنها سپاسگزاریم. درواقع باید بگویم کنسرت در سطح بالایی برگزار و اجرای بسیار باکیفیت از موسیقی ارکسترال ارائه شد و ترکیب مهارت موسیقیدانان ایرانی و روسی به این اجرا رنگوبوی خاصی بخشید.»