تا پایان هفته آینده رقم خواهد خورد

پرداخت کامل طلب گندمکاران

امین محمودی
خبرنگار

بودجه 1403 دولت را مکلف کرده بود تا در پایان سال زراعی گذشته که در شهریورماه به پایان رسید 10 میلیون و 500 هزار تن گندم از کشاورزان خریداری کند که با توجه به قیمت 17 هزار و 500 تومان برای خرید تضمینی هر کیلوگرم گندم، 184 هزار میلیارد تومان تخصیص یافت.
این در حالی است که گزارشات حاکی از آن است که تا پایان مهرماه سال جاری کشاورزان به دلیل افزایش تولید گندم 12 میلیون تن گندم به وزارت جهاد کشاورزی تحویل داده‌اند. به همین دلیل باید دولت چهاردهم 210 میلیارد تومان پول به گندمکاران پرداخت می‌کرد. البته در این روند شاهد تأخیر پرداخت مطالبات گندمکاران بودیم به طوری که تا پایان دهه دوم مهرماه 166 هزار میلیارد تومان به کشاورزان پرداخت شد.
 
ذخیره شدن بذر سال آینده
بد نیست بدانیم تولید گندم در کشورمان به بیش از 15 میلیون تن رسیده که از این میزان همان طور که گفته شد، 12 میلیون تن توسط وزارت جهاد کشاورزی خریداری شد و مابقی نیز برای مصارف صنف و صنعت، آرد عشایر و روستاییان و بذر سال آینده ذخیره شده است. این امر سبب شده میزان واردات گندم طی ماه‌های اخیر به صفر برسد و کشورمان به خودکفایی در تولید این کالای استراتژیک برسد. این امر خبر بسیار خوبی برای ذخیره منابع ارزی نیز است، چون بیشتر گندم وارداتی کشورمان از اوراسیا خصوصاً روسیه تأمین می‌شد. این در حالی است که این کشور طی ماه های اخیر 40 درصد بر تعرفه صادرات گندم خود به دیگر کشورها اضافه
کرده است.
 
انتشار 50 هزار میلیارد تومان اوراق مشارکت
با این حال اما خبرها حاکی از آن است که هفته گذشته شورای ‌عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا به ریاست رئیس جمهور تضمین گرفتند که با انتشار 50 هزار میلیارد تومان اوراق مشارکت مطالبات گندمکاران پرداخت شود، این در حالی است که در سال گذشته بخشی از پول گندمکاران از محل درآمدهای مالیاتی تأمین شده بود.
استمرار پایداری تولید و خودکفایی
در همین خصوص رئیس بنیاد ملی گندمکاران گفت: براساس گفته رئیس جمهور پیش‌بینی می‌شود که حداکثر تا پایان هفته آینده ۱۰۰ درصد مطالبات گندمکاران پرداخت شود. عطاالله‌ هاشمی گفت: براساس آخرین آمار از وزارت جهاد کشاورزی و سازمان برنامه و بودجه درخصوص پرداخت ۴۴ همت باقی مانده مطالبات گندمکاران،  به مصوبه سران قوا منجر شده که اوراق از طرف سازمان برنامه و بانک ‌مرکزی نهایی شود و بنابر دستور رئیس جمهور و پیگیری وزیر جهاد پیش‌بینی می‌شود که حداکثر تا پایان هفته آینده پرداخت شود. وی با بیان اینکه کشت گندم در حال انجام است، افزود: اکنون کشت در استان‌های شمال غرب، مرکزی و غرب شروع شده و در استان‌های جنوب و مرکزی طی روزهای آتی شروع خواهد شد. هاشمی با بیان اینکه ۴۰ تا ۴۵ درصد کشت استان‌های سردسیر انجام شده است، گفت: برآوردها حاکی از آن است که امسال مجموع سطح زیرکشت گندم آبی و دیم به ۶ میلیون هکتار سال قبل برسد.  رئیس بنیاد ملی گندمکاران ادامه داد: با توجه به افزایش قیمت کود در استان‌هایی که پول پرداخت نشده کشاورزان با مشکل نقدینگی روبه‌رو هستند، اما به دلیل سیاست‌ها و قیمت‌گذاری صورت گرفته امیدواریم مشکلی در بحث تغذیه رخ ندهد‌.
به گفته این فعال صنفی، برخی کشاورزان به دلیل تأخیر در پرداخت‌ها، گندم در انبارها نگه داشتند که پیش‌بینی می‌شود با بحث پرداخت‌ها، گندم‌های انبارشده به مراکز خرید عرضه شود، اما مقدار زیاد نیست.‌ هاشمی گفت: با عنایت الهی مبنی بر بارش و پراکنش مناسب بارش و تلاش مروجان و کارشناسان، پایداری تولید و خودکفایی استمرار خواهد یافت.
 
الزام تخصیص اعتبار لازم
با توجه به اینکه خودکفایی در تولید محصولات کشاورزی بویژه گندم، از اهداف اولویت‌دار در اسناد بالادستی و برنامه‌های دولتی محسوب می‌شود، اما  کشورمان هنوز نتوانسته به‌طور پایدار به این هدف دست یابد. هرچند در برخی سال‌ها موفق به دستیابی به خودکفایی شده‌ایم، اما پس از مدت کوتاهی به دلیل بی‌تدبیری برخی دولت‌ها، بار دیگر به واردات متوسل شده‌ایم. به همین دلیل  قرار است دولت در بودجه سال آینده اعتبار لازم برای خرید تضمینی را به طور مناسب ببیند و مشکلات پرداخت پول کشاورزان مانند امسال پیش نیاید.