موافقت ضمنی لوپن با گزینه پیشنهادی مکرون، اعتراض جریان‌های سوسیالیست فرانسه را در پی داشت

رضایت راست، اعتراض چپ

آتش چپ‌ها به جان مکرون

امیر فرشباف
روزنامه‌نگار

مارین لوپن رهبر جریان راست رادیکال فرانسه می‌گوید به میشل بارنیه، نخست‌وزیر پیشنهادی مکرون اجازه می‌دهد کارش را انجام دهد. به گزارش پالیتیکو، لوپن در مصاحبه با روزنامه La Tribune گفت: «ما نمی‌خواهیم سر راه دولت مانع ایجاد کنیم.» بر اساس این گزارش، خانم مارین لوپن رهبر جریان راستگرای فرانسه، روز یکشنبه در مصاحبه با La Tribune دلایل خود را مبنی بر اینکه قصد دارد با نخست‌وزیر جدید این کشور کار کند، ارائه کرد. لوپن در مورد انتخاب امانوئل مکرون، برای جانشینی نخست‌وزیر، گابریل آتال، پس از انتخابات تابستان امسال، گفت: «ما نمی‌خواهیم در کار دولت اختلال ایجاد کنیم.»
این گزارش می‌افزاید، میشل بارنیه پیشینه سیاسی طولانی، از جمله به عنوان وزیر و کمیسر اروپایی داشته؛ اما نام خود را به عنوان مذاکره‌کننده ارشد اتحادیه اروپا برای برگزیت مطرح کرد. موضع او در قبال مهاجرت می‌تواند برای جلب حمایت حداقلی جناح راستگرای پارلمان حیاتی باشد.
بارنیه عضو حزب راستگرای جمهوری‌خواه است و در گذشته پیشنهاد کرده بود که فرانسه «به مدت سه تا پنج سال جلوی مهاجرت غیراروپایی‌ها را بگیرد»؛ موضعی که به مواضع لوپن نزدیک است. حمایت ضمنی لوپن به دلیل محاسبات انتخاباتی در پارلمان جدید فرانسه که کرسی‌ها میان سه جریان چپ، راست و جناح میانه تقسیم شده است، اهمیت دارد. گروه چپگرای «جبهه مردمی جدید»، انتصاب بارنیه را رد کرد و همراه با بزرگترین حزب متحدش، جنبش ژان لوک ملانختون (فرانسه تسلیم ناپذیر) این اتهام را مطرح کردند که «انتخابات فرانسه به سرقت رفته است.»
 
آتش چپ‌ها به جان مکرون
همزمان با تحرکات سیاسی در جناح‌های مختلف فرانسه، هزاران نفر در سراسر این کشور پس از رد خواسته‌های جناح چپ توسط مکرون تظاهرات کردند. این اعتراضات در پاریس و شهرهای دیگر از جمله نانت، نیس، مارسی و استراسبورگ برگزار شد. به گزارش پالیتیکو، هزاران معترض روز شنبه پس از آنکه امانوئل مکرون، درخواست‌های احزاب چپ برای تشکیل دولت ائتلافی را رد و در عوض، میشل بارنیه محافظه‌کار کهنه کار را به عنوان نخست‌وزیر منصوب کرد، به خیابان‌ها آمدند.
مکرون استدلال کرد که کاستت (گزینه پیشنهادی احزاب چپ) از رأی عدم اعتماد پارلمان جان سالم به در نخواهد برد، اما سازمان‌دهندگان تظاهرات تصمیم مکرون را نوعی سرنگونی اجباری توصیف کردند.
سبزها، کمونیست‌ها و جنبش فرانسه تسلیم‌ناپذیر همگی از حامیان خود خواستند به اعتراضات بپیوندند. حزب سوسیالیست تنها یکی از چهار عضو اصلی اتحاد چپگرایان است که شرکت نکرد.
ملانختون در رأس راهپیمایی پاریس با شور و شوق اعلام کرد که «مردم فرانسه شورش می‌کنند؛ آنها وارد انقلاب شده‌اند. هیچ توقفی وجود نخواهد داشت، هیچ آتش بسی وجود نخواهد داشت. من شما را به یک نبرد طولانی مدت فرا می‌خوانم.»