در حمله مسلحانه به گذرگاه الکرامه در مرز اردن و کرانه باختری 3 صهیونیست به هلاکت رسیدند

اسرائیل در کابوس کرانه

تحولات کنونی پیرامون امنیت منطقه گویای این است که تداوم جنگ‌افروزی و جنایت‌ورزی رژیم صهیونیستی و شریک آهنینش ایالات متحده که بخشی از رویکرد بنیادین آنها در حفظ موجودیت اسرائیل محسوب می‌شود سبب گسترش مقاومت خودجوش در میان جامعه غرب آسیا شده است

فائزه‌سادات یوسفی
خبرنگار

در حالی که تلاش‌های رژیم صهیونیستی برای پیاده‌سازی سناریوی نوار غزه در کرانه باختری با جلوه دیگری از عملیات‌های مقاومت فلسطین روبه‌رو شده و از سوی دیگر انتظار برای مجازات سخت این رژیم از سوی ایران و جبهه مقاومت به یک بحران امنیتی دامن زده، خیزش‌های مسلحانه مردم منطقه نیز ابعاد جدیدتری به خود گرفته است. وقایع اخیر نشان می‌دهد، موج اعتراض و انزجار از جنایات رژیم صهیونیستی و در مرتبه بالاتر تنفر از ماهیت رژیم که از بدو تأسیس اسرائیل در میان مردم منطقه وجود داشت، پس از جنایات و نسل کشی اشغالگران تشدید شده است.
در همین راستا، روز گذشته یک فرد مسلح با کامیون وارد گذرگاه الکرامه در نزدیکی مرز اردن و کرانه باختری شد و به سمت صهیونیست‌ها تیراندازی کرد. رسانه‌های صهیونیستی ابتدا از زخمی شدن سه صهیونیست در این عملیات خبر دادند، اما پس از آن رسماً اعلام کردند که این سه نفر به هلاکت رسیده‌اند. رسانه‌های رژیم اسرائیل مدعی شدند این راننده با خود سلاح حمل می‌کرده است و از اردن وارد اراضی اشغالی شده است. نیروهای رژیم صهیونیستی نیز اقدام به تیراندازی به سمت مجری عملیات کرده و مدعی به شهادت رسیدن وی شدند. طبق این گزارش، اطلاعات اولیه حاکی از آن است که مجری عملیات از خاک اردن وارد منطقه غور اردن شده و این عملیات را انجام داده است. سازمان رادیو و تلویزیون رژیم صهیونیستی اعلام کرد که مجری عملیات تیراندازی دیروز در گذرگاه الکرامه در مرز اردن که منجر به کشته شدن ۳ نیروی امنیتی اسرائیلی شد، یک اردنی ۳۹ ساله به اسم ماهر ذیاب حسین الجازی است. به گزارش رسانه‌های عبری، صهیونیست‌های کشته شده در این عملیات همگی از عناصر امنیتی و نظامی سازمان گذرگاه‌های رژیم صهیونیستی هستند. این رسانه‌ها همچنین گزارش دادند که نیروهای ارتش مشکوک هستند که کامیون مورد استفاده در عملیات بمب‌گذاری شده باشد. در پی عملیات تیراندازی در مرز اردن و فلسطین اشغالی و کشته شدن ۳ اسرائیلی، ارتش رژیم صهیونیستی تعدادی از رانندگان کامیون اردنی را در گذرگاه الکرامه بازداشت کرده است. در پی این عملیات استشهادی، رسانه‌های رژیم صهیونیستی از بسته شدن تمام مرزهای زمینی بین اردن و فلسطین اشغالی خبر دادند. وزارت کشور اردن نیز اعلام کرد که در حال بررسی حادثه تیراندازی است. علاوه بر آن، مدیر سازمان امنیت عمومی اردن هم اعلام کرد که پل «ملک حسین» با توجه به بسته بودن آن از طرف سرزمین‌های اشغالی تا اطلاع ثانوی بسته خواهد بود. بر اساس توافقنامه سال 1994 بین اردن و سرزمین‌های اشغالی سه گذرگاه مرزی شیخ حسین، پل ملک حسین و وادی عربه وجود دارد. جنبش مقاومت اسلامی حماس نیز در واکنش به این عملیات، ‌آن را پاسخی طبیعی به جنایات دشمن صهیونیستی و بیانگر حمایت امت اسلامی از ملت و مقاومت فلسطین دانست. این جنبش همچنین عنوان کرد که این عملیات تأکیدی بر مخالفت ملت‌های عربی با جنایات دشمن صهیونیستی و طمع‌ورزی آن در فلسطین و اردن است. حماس ضمن تسلیت شهادت مجری عملیات، امت اسلامی و عربی را به خیزش در محکومیت جنگ و نسل‌کشی رژیم اشغالگر صهیونیستی علیه ملت فلسطین فراخواند.

ماری که خود را می‌بلعد
تحولات کنونی پیرامون امنیت منطقه گویای این است که تداوم جنگ افروزی و جنایت ورزی رژیم صهیونیستی و شریک و حامی دیرینش ایالات متحده که بخشی از رویکرد بنیادین آنها در حفظ موجودیت اسرائیل محسوب می‌شود سبب گسترش مقاومت خودجوش در میان جامعه غرب آسیا شده است. عملیات ضد صهیونیستی روز گذشته در مرز اردن و پیش از آن تیراندازی سربازان مصری به سمت اسغالگران صهیونیست نشان داد که فارع از جبهه مقاومت، مردم منطقه نیز در برابر جنایت‌های اسرائیل به تنگ آمده و با گذر از موضع دولتمردان‌شان، خواهان رویارویی نظامی با رژیم صهیونیستی هستند. امری که بر دشواری‌های نظامی و سیاسی امریکا افزوده و رژیم صهیونیستی منزوی شده در جهان را در تنگنای خیزش مردم منطقه قرار داده است.

وحشت از ایران و روزهای سخت آتی
انتشار تصاویری از توزیع شیرینی و شادی مردم اردن به دنبال عملیات مذکور و هلاکت 3 صهیونیست در رسانه‌ها، به خوبی دیدگاه مردم منطقه در قبال اسرائیل را روایت کرده است. بر همین اساس بود که بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در واکنش به این عملیات ضمن اعلام روز سخت برای رژیم، اعتراف کرد که اسرائیل در محاصره قرار گرفته است. وی در ادامه سخنانش که نشان از عجز و استیصال او داشت، مدعی شد: «ما در محاصره یک ایدئولوژی قاتل با هدایت محور شرارت ایران هستیم که می‌خواهند همه ما را قتل‌عام کنند. ما در خاورمیانه بدون شمشیر پیروز نخواهیم شد.»
نتانیاهو همچنین برای آرام کردن فضای داخلی در بحبوحه تظاهرات اعتراضی گسترده مردم علیه سیاست‌های کابینه‌اش ادامه داد: «هدف حماس تفرقه افکنی در درون ما، جنگ روانی علیه خانواده‌های اسیران و اعمال فشار خارجی بر دولت اسرائیل است. از این رو هدف نخست ما از بین بردن دشمنان و اجازه ندادن به آنها برای نفوذ در داخل ماست.»

 

برش

در جبهه غافلگیری
عملیات روز گذشته پس از سلسله ضربات امنیتی و حملات ترکیبی رزمندگان مقاومت فلسطین بویژه عملیات در شهرک گوش عتصیون و کرمی تسور علیه سربازان اشغالگر و شهرک نشینان در کرانه باختری و عملیات شهادت‌طلبانه در تل‌آویو صورت گرفته است. از این رو تقویت جبهه مقاومت از یکسو و گسترش و تقویت اراده عمومی در غرب آسیا برای مقابله با رژیم صهیونیستی از سوی دیگر در بحبوحه تظاهرات و اعتراضات ساکنان سرزمین اشغالی به عدم توافق تبادل اسرا به وضعیت بغرنج و بحران‌های رو به تزاید امنیتی رژیم افزوده است.
در نتیجه سیاست‌های بی‌ثبات کننده‌ای که امریکا همپای اسرائیل در منطقه تعقیب می‌کند در وهله اول تل آویو را به لحاظ باز شدن جبهه‌های جدید درگیری در معرض خطر قرار داده است. از این رو بود که روز گذشته ایتامار بن گویر، وزیر امنیت داخلی اسرائیل بیان داشت جنگی که اسرائیل به راه انداخته نه تنها علیه غزه و حزب‌الله بلکه در کرانه باختری نیز هست.