رهبر اپوزیسیون ونزوئلا پس از اختفا در سفارت هلند، پناهندگی مادرید را دریافت کرد

گونزالس به اسپانیا گریخت

 

ادموندو گونزالس رهبر مخالفان دولت ونزوئلا که انتخابات ریاست‌جمهوری ماه ژوئیه این کشور را به مادورو واگذار کرد، به اسپانیا گریخت و پناهندگی این کشور را دریافت کرد. به گزارش پالیتیکو، وزارت خارجه اسپانیا روز یکشنبه اعلام کرد که ادموندو گونزالس، نامزد اپوزیسیون، ونزوئلا را با هواپیمای نیروی هوایی اسپانیا ترک کرده است.
وزارت خارجه اسپانیا در بیانیه خود اعلام کرد: «دولت اسپانیا بر تعهد خود به حقوق سیاسی و تمامیت جسمانی همه ونزوئلایی‌ها بویژه رهبران سیاسی تأکید می‌کند.»
دلسی رودریگز، معاون رئیس‌جمهور ونزوئلا در صفحه اینستاگرام خود نوشت: «گونزالس چند روز پیش داوطلبانه به سفارت اسپانیا در کاراکاس رفته و از آنجا هم کشور را ترک کرده است.»
یک قاضی ونزوئلایی دوشنبه گذشته حکم بازداشت گونزالس 75 ساله را صادر کرد، اما دلسی رودریگز، معاون رئیس‌جمهور گفت که رهبر اپوزیسیون به‌خاطر آرامش و صلح سیاسی اجازه عبور امن از ونزوئلا را داشته است.
خوزه مانوئل آلبارس، وزیر امور خارجه اسپانیا هم در شبکه ایکس با بیان اینکه مادرید به درخواست گونزالس پاسخ داده، نوشت: «ادموندو گونزالس با هواپیمای نیروی هوایی اسپانیا از کاراکاس خارج و به سمت اسپانیا رفته است.»هفته گذشته دادستانی عمومی ونزوئلا از یک دادگاه خواسته بود که قرار بازداشت گونزالس را به دلیل ارتکاب به اقدامات غیرقانونی صادر کند.
دادستانی عمومی ونزوئلا از یک دادگاه تخصصی جرایم تروریستی خواسته است قرار بازداشت «ادموندو گونزالس اوروتیا» رهبر مخالفان ونزوئلا و رقیب انتخاباتی «نیکولاس مادورو» رئیس‌جمهور ونزوئلا در انتخابات ریاست‌جمهوری این کشور را صادر کند. این درخواست پس از آن مطرح شد که دادستانی سه‌بار گونزالس را احضار کرد که بیشترین تعداد دفعات مجاز احضار به دادگاه در نظام قضایی ونزوئلا است. با این حال، این نامزد اپوزیسیون که مدعی پیروزی در انتخابات ریاست‌جمهوری بود، از حضور در دادگاه سر باز زد. گونزالس اوروتیا به جرایمی از جمله غصب منصب، جعل اسناد عمومی، توطئه و خرابکاری متهم شده بود. پیش از درخواست دادستانی نیز نیکولاس مادورو رئیس‌جمهور ونزوئلا از قصد گونزالس برای خروج از کشور خبر داده بود. مادورو همچنین در تجمع هوادارانش مقابل کاخ ریاست‌جمهوری میرافلورس به آنان گفت خواستار دستگیری ماریا ماچادو و گونزالس، از رهبران اپوزیسیون ونزوئلا شده است.
یک رسانه امریکایی گزارش داد که گونزالس پس از صدور حکم بازداشت و پیش از پناهندگی‌اش به اسپانیا در سفارت هلند مخفی شده بود. نشریه بلومبرگ اعلام کرد که رقیب رئیس‌جمهور ونزوئلا پیش از آنکه به اسپانیا فرار کند، به مدت شش هفته به صورت مخفیانه در سفارت هلند در کاراکاس پنهان بود.
بلومبرگ به نقل از منابع آگاه اعلام کرد که دولت هلند به مدت شش هفته به صورت مخفیانه «ادموندو گونزالس» نامزد جریان غربگرا در انتخابات ریاست‌جمهوری ونزوئلا و رقیب نیکولاس مادورو را در سفارت این کشور در کاراکاس پنهان کرد.