معاون اول رئیس‌جمهور در مراسم تکریم و معارفه وزرای نفت:

به نقش دولت در مصرف انرژی توجه نشده است

محمدرضا عارف: در سالیان گذشته برای مدیریت مصرف انرژی آسان‌ترین مسیر، متوجه مردم بود اما به نقش و سهم دولت در این زمینه توجهی نشده است. آیا ما در ارائه کالاهایی با بهره‌وری پایین و مصرف سوخت بالا به مردم نقشی نداریم؟

روز گذشته مراسم تکریم وزیر پیشین و معارفه وزیر فعلی نفت با حضور معاون اول رئیس‌جمهور برگزار شد. اظهارات محمدرضا عارف نشان‌دهنده تغییرات بنیادی در نگاه دولت نسبت به منابع طبیعی و حیاتی کشور، تولید، عرضه و مصرف آن است. این سیاست‌ها، هم نگاهی به ارتقای جایگاه بین‌المللی ایران در بازار نفت دارد و هم نگاهی به مصرف حامل‌های انرژی؛ مشخصاً بنزین در کشور. شاید بتوان گفت سخنان معاون اول رئیس‌جمهور در زمینه مصرف بنزین در کشور، بنیادی‌تر و مهم‌تر هم باشد، زیرا عارف در این نشست، از نوعی تغییر مهم خبرداده است.
این تغییر مهم به این صورت است که به‌جای نگاه به مصرف‌کننده یعنی مردم برای حل مسأله بنزین، نگاه به سمت دولت تغییر کرده است. مطابق اظهارات معاون اول رئیس‌جمهور، یک اشکال سیاست‌های اصلاحی گذشته این بود که تنها متوجه مردم بود، درحالی که باید به نقش دولت توجه بیشتری می‌شد.
از این‌رو می‌توان این سخنان را طلیعه تغییر رویکردها، سیاست‌ها و راهبردهای دولت چهاردهم در زمینه اصلاح قیمت بنزین دانست، سیاستی که قرار نیست فشار اصلی روی مردم باشد، بلکه مسئولیت اصلی متوجه دولت خواهد بود. آنچه در ادامه می‌خوانید، گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی معاون اول رئیس‌جمهور در این جلسه است.
 
نقش دولت در افزایش مصرف سوخت
معاون اول رئیس‌جمهور با تأکید بر ضرورت اجرای طرح بهینه‌سازی و مدیریت مصرف انرژی، گفت: در سالیان گذشته برای مدیریت مصرف انرژی آسان‌ترین مسیر، متوجه مردم بود اما به نقش و سهم دولت در این زمینه توجهی نشده است.
محمدرضا عارف با طرح این پرسش که آیا ما در ارائه کالاهایی با بهره‌وری پایین و مصرف سوخت بالا به مردم نقشی نداریم؟ افزود: ناترازی گاز طبیعی و فرآورده‌های نفتی مسأله کشور بوده است که در حال حاضر میزان تولید بنزین ۱۱۰ میلیون لیتر و اوج مصرف آن در روزهای گذشته به ۱۴۰ میلیون لیتر رسیده است.
 
مزیت‌های نفت و گاز
برای اقتصاد مقاومتی
وی در ادامه، نیروی انسانی متخصص و نیز ذخایر منابع نفت و گاز کشور با ارزش ۲۰ هزار میلیارد دلار را از مزیت‌های این وزارتخانه در توسعه و پیشرفت کشور برشمرد و افزود: با توجه به رتبه سوم ایران در نفت خام با ذخیره ۲۰۸ میلیارد بشکه‌ای نفت و رتبه ۲ ذخایر گازی با ذخیره ۳۲ تریلیون متر مکعبی، در مجموع ایران در مجموع نفت و گاز، رتبه اول جهان با ارزش ۳۴۰ میلیارد دلار دارد.
عارف با تأکید بر نقش مهم وزارت نفت در رسیدن به اهداف سند چشم‌انداز بیست ساله با تکیه بر دو مزیت نیروی انسانی و منابع زیرزمینی، اجرای سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی با راهبرد اصلی مقاوم‌سازی کشور نسبت به تکانه‌های خارجی و مشخصاً تحریم‌های ظالمانه غرب و بویژه امریکا را ضروری خواند.
معاون اول رئیس‌جمهور با بیان اینکه اکنون کشور در شرایطی است که می‌تواند مشتریان راهبردی انتخاب کند، اضافه کرد: شاید در مقاطعی از کانال‌های فرعی برای فروش نفت استفاده می‌کردیم که باید در این‌باره شفاف‌سازی کنیم و در عین حال چگونگی فروش محصولات نفتی با مشتریان پایدار که می‌توان روی آنان حساب کرد در این وزارتخانه بررسی و عملیاتی شود.
عارف با اشاره به تجارب خوب گذشته در ایجاد تنوع در روش‌های فروش نفت تأکید کرد: باید در تنوع روش‌های فروش نفت، نگاه و رویکرد به سمت بخش خصوصی برود، چرا که براساس سیاست‌های اصل ۴۴ منعی برای مشارکت بخش خصوصی نیست.
 
انتقاد از حملات سایبری
به جایگاه‌های سوخت
معاون اول رئیس‌جمهور با اشاره به حملات سایبری به جایگاه‌های سوخت کشور تأکید کرد: در دو سال متوالی سامانه توزیع بنزین دچار حملات سایبری شد که حمله سال دوم مشابه سال اول بود که در این زمینه غفلت جدی شده است و باید دید که چه کسی پاسخگوی رخ دادن چنین حملاتی است و با توجه به ظرفیت‌های بالای کشور و همکاری و تعامل با بخش‌های ذیربط، جلوگیری از چنین حملاتی در آینده حل‌شدنی است.
وی ضرورت جمع‌آوری گازهای مشعل را یادآور شد و گفت: جمع‌آوری این گازها به دلیل لطمات محیط‌زیستی و همچنین هدررفت سرمایه کشور بحثی جدی است که با برنامه‌ریزی‌ها هرچه زودتر تصمیمات مناسب اتخاذ شود.
عارف، منابع نفت و گاز موجود در کشور را انفال نامید و تأکید کرد: وظیفه ما حفظ این انفال است و زمانی می‌توان به‌خوبی از آن حفاظت کرد که علاوه بر به‌کارگیری نیروهای برجسته این وزارتخانه در راستای ارتقای آنان و بهره‌گیری از نیروهای نخبه، جوان و جدید گام برداشت.
معاون اول رئیس‌جمهور عبور از خام‌فروشی، توسعه زنجیره پایین‌دستی، ارتقای جایگاه پیمانکاران و سازنده‌های ایرانی بویژه شرکت‌های دانش‌بنیان، خنثی‌سازی کامل تحریم‌های بین‌المللی، هوشمند‌سازی شبکه توزیع گاز و اصلاح ساختار شرکت‌های تابعه وزارت نفت را از ضرورت‌های عملکرد این وزارتخانه در دولت چهاردهم برشمرد.