نبرد رستم و سهراب در تهران
اثر نمایشی اقتباسی از «حسین پارسایی»
معصومه غفاری
خبرنگار
تأثیرگذاری عمیق و توجه به رویدادهای حماسی ادوار باستان و حس میهندوستی و شجاعت نیاکان ما که در شاهنامه به عنوان دفتر تاریخ ایران زمین پس از قرنها در تندباد زمانه ورقی از آن گسسته نشده؛ بیانگر غرور ملی و اصالت ایرانی است که این روزها با بالا رفتن پرچم کشورمان در عرصههای مختلف جهان، با آمیخته مرام و منش پهلوانی هر ساله مشق میشود. علاوه بر این نگاهداشت زبان پارسی که حاصل سهدهه رنج نخبه زمانه خود «حکیم ابوالقاسمفردوسی» است، بر کسی پوشیده نیست. هر چند هر ساله با گرامیداشت یاد و نام این اسطوره بزرگ ادبی ایران از سوی دوستداران فرهنگ و ادب، سمینار و یا میزگردهایی برگزار میشود، اما به نظر میرسد که نه تنها کافی نبوده بلکه نیاز است تا مسئولان و دستاندرکاران، نسل کنونی و آینده را با اساطیر فرهنگ و هنر و ادبیات ایران در قرون گذشته و ایران باستان آشنا کنند؛ تا اسطورههای کهن و پهلوانان نامی وطندوست، سر مشقی برای توسعه علم، ادب، شجاعت و ایجاد بیش از پیش غرور ملی شوند. همین بس که از افتخارات شاعر نامی ایران، بیتی از خداوندگار فرهنگ و ادب حکیم ابوالقاسم در سر در ساختمان سازمانملل با چند زبان دنیا نقش بسته است، بیتی که جهانیان را متحیر کرده است، چرا که وی همگان را به صلح و نوعدوستی دعوت میکند. «بنیآدم اعضای یک پیکرند که در آفرینش زیک گوهرند چو عضوی بدرد آورد روزگار دگر عضوها را نماند قرار»
هر چند در روزگاری نه چندان دور نقالیخوانی و نقاشی قهوه خانهها با تمسال پهلوانان، تجلی شاهنامه در مضمونهای حماسی ایران را تداعی میکرد و حتی اشعار حماسی فردوسی سینه به سینه از سوی افرادی که حتی سواد خواندن و نوشتن نداشتند، به خوبی نقل میشد؛ اما در سالیان اخیر این هنر بیبدیل ایرانی، در پی روند تکنولوژیهای مدرن صوتی تصویری در حال قهقرا بوده و شاهد آثار حماسی انگشتشماری در عرصه فرهنگی کشورمان در خصوص این مهم هستیم. موضوعی که نشان میدهد در صورت کمتوجهی به مضمون شاهنامه و فاصلهگیری نسل امروز از خواندن کتاب، چنانچه مسئولان و متولیان و فعالان عرصه فرهنگ و هنر کشور نسبت به احیای «شاهنامه خوانی» به صورت نقالی، اجرای تئاتر و ساخت فیلم و سریال اقدام نکنند، بیتردید این اثر کهن و گرانبها، به عنوان یادگار نیاکان ما بیفایده در طاقچه کتابخانه خاک خورده و در گذر زمان از یادها محو خواهد شد. حالا این روزها شاهد خلق اثر نمایشی فاخر «نبرد رستم و سهراب» به کارگردانی «حسن پارسایی»، نویسندگی «متین ایزدی»، تهیهکنندگی «سید محمود شبیری»، طراحی صحنه و لباس سهیل دانش اشراقی و نقشآفرینی هنرمندانی چون امیر آقایی، الناز شاکردوست، علی زند وکیل و... هستیم که یک اثر حماسی_ملی را در برداشتی آزاد از «شاهنامه ابوالقاسم فردوسی»، در قامت نمایشی ایرانی و میدانی؛ اینچنین باشکوه در جهت دغدغه و باور مشترک علاقهمندان شاهنامه فردوسی، درباره مفهوم وطن به نمایش گذاشتهاند.