تمرکز امنیتی تل آویو زیر ضرب هراس از حمله احتمالی ایران

 شبیخون گسترده حزب‌الله لبنان علیه فلسطین اشغالی که در واکنش به پاسخ به شهادت فؤاد شکر فرمانده ارشد جبهه مقاومت لبنان انجام شد، به موج هراس در تل آویو از قریب الوقوع بودن حمله نظامی ایران علیه این رژیم دامن زده است. این نگرانی در موضع «چارلز براون»، رئیس ستاد مشترک ارتش امریکا نمایان شده است. این مقام نظامی امریکا در گفت‌و‌گو با خبرگزاری رویترز با اعلام اینکه ما برای حفاظت از نیروهایمان در صورت حمله، قابلیت‌های بیشتری به منطقه آورده‌ایم و حفاظت از نیروهایمان در منطقه اولویت اصلی است، مدعی شده که تحرکات احتمالی ایران و حزب‌الله را زیر نظر داریم و در حالت آماده‌باش هستیم. این در حالی است که رئیس ستاد مشترک ارتش امریکا یکشنبه گذشته در سفری از پیش اعلام نشده عازم منطقه شد. او گفته قصد دارد در اسرائیل درباره چگونگی واکنش به پاسخ ایران و حزب‌الله گفت‌و‌گو کند.
به نظر می‌رسد دلیل سفر شتابزده مقام ارشد نظامی امریکا به منطقه و تأکید بر مواضع حمایتی واشنگتن از تل آویو فارغ از تشدید نگرانی‌ها نسبت به حمله نظامی ایران نباشد. چه، بسیاری از منابع خبری و تحلیلی حملات گسترده روز گذشته حزب‌الله لبنان علیه اسرائیل را مقدمه‌ای برای اقدام طوفانی ایران ارزیابی می‌کنند و معتقدند ابهام نسبت به ابعاد و زمان حمله احتمالی ایران در شرایطی که اسرائیل با چالش‌های متعدد داخلی و خارجی رودرروست، تمرکز و توانمندی‌ امنیتی این رژیم را از خود متأثر ساخته است. این امر با حاکم کردن وضعیتی آکنده از سردرگمی و فشار روانی، امکان‌ها و ظرفیت‌های امنیتی و نظامی اسرائیل را متزلزل کرده و آن را در یک روند فرسایشی قرار داده است؛ امری که به این مفهوم است ایران توانسته بدون آنکه هنوز اقدامی در صحنه میدانی به عمل آورد، شرایط خسارت‌باری را از منظر ایجاد آمادگی همه‌جانبه بدون چشم‌انداز زمانی برای رهبران تل آویو رقم بزند.
وجه مهم دیگر بحران اطلاعاتی در تل آویو نسبت به واکنش قریب الوقوع ایران جایی پررنگ می‌شود که «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر اسرائیل با مشکلات داخلی و سیاسی گسترده‌ای دست و پنجه نرم می‌کند که به تدریج بر پیچیدگی آن افزوده می‌شود. در حالی که رهبر رادیکال اسرائیل و کابینه او سعی بر حفظ ثبات داخلی و مقابله با تهدیدات خارجی دارند، نگرانی از رویارویی با ایران بر حجم این بحران‌ها می‌افزاید و در نتیجه بیش از پیش زمینه را برای تضعیف بیشتر دولت حاکم بر اسرائیل فراهم می‌کند.
از این رو در چنین شرایطی حمله احتمالی ایران به تلافی شهادت اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی جبهه مقاومت که بی‌تردید با همه توش و توان نظامی و با بهره‌گیری از ظرفیت جنگ اطلاعاتی و روانی انجام خواهد شد، پیامدهای مهمی را برای آینده پیش روی اسرائیل رقم خواهد زد و می‌تواند این رژیم را در ورطه‌ای نامعلوم و بدون بازگشت بیندازد.
صفحات
آرشیو تاریخی
شماره هشت هزار و پانصد و چهل و دو
 - شماره هشت هزار و پانصد و چهل و دو - ۰۵ شهریور ۱۴۰۳