«ایران» از حضور میلیونی زائران حسینی در مراسم اربعین کربلای معلی گزارش می‌دهد

پرواز دل‌ها از مشایه تا بین‌الحرمین

مهسا قوی‌قلب
خبرنگار

روز گذشته نوای عاشقان کربلا مرزها را درنوردید. هم در کربلا هم در تمام شهرهای ایران، غوغایی برپا بود. اربعین سرور و سالار شهیدان به رسم هرساله در هر کوی و محله‌ای برگزار شد و عزاداران حسینی با چشمانی اشکبار، عاشقی با سرور و سالارشان را زمزمه کردند. عشق امام حسین(ع) و اهل بیت پیر و جوان نمی‌شناسد. امسال بر اساس آمارهای منتشره بیش از سه میلیون زائر راهی کربلا شدند و زائران با پای پیاده از مشایه نجف تا کربلا خود را به سیل جمعیت ارادتمندان حسینی در بین الحرمین رساندند. در میان ثبت‌نام شدگان از نوزاد ۱۴ روزه تا خانم ۱۰۳ساله وجود داشتند که تفاوت سنی این افراد بیش از یک قرن است. آنها که در روز اربعین، میهمان اباعبدالله‌الحسین(ع) بودند، دل برگشت ندارند و به تعبیری دل‌هایشان را در حرم جا می‌گذارند، اما از سویی دیگر، آنها که دور از گنبد طلایی، مراسم اربعین گرفتند، ضجه‌کنان دعا کردند تا سال دیگر از این سفر معنوی جا نمانند.
در رابطه با سفر معنوی اربعین، حجت‌الاسلام والمسلمین سید عبدالفتاح نواب، نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت، تلاش نیروهای داوطلب را که شبانه‌روزی حتی تا پس از مراسم اربعین در حال خدمات‌رسانی به زائران و حل مشکلاتشان هستند، ستود و گفت: اطلاع‌رسانی بیشتر می‌تواند به کاهش مسائل و مشکلات زوار اربعین در سال‌های آینده منجر شود و زمینه سفر امن و توأم با آرامش و رضایتمندی آنان را فراهم آورد.   او با تأکید بر لزوم پشتیبانی از مواکب ایرانی و آشنایی هرچه بیشتر زائران با فرهنگ سفر اربعین، اظهار داشت: حفظ‌ شأن و عزت زائران و تسهیل حضور و فعالیت موکب داران ضروری است و باید راهکارهای مناسب برای آن اندیشیده و عملی شود.
 ادامه خدمت‌رسانی تا مدتی پس از پایان مراسم اربعین
مهدی مذهبی، مدیرعامل سازمان زیباسازی شهر تهران و مسئول قرارگاه کاظمین نیز درباره خیمه محبان‌الرضا (ع) در کاظمین، توضیح داد: با توجه به حجم بالای زائرین و نیازهای مختلف، تصمیم گرفته شد که خدمت‌رسانی تا مدتی پس از پایان مراسم اربعین ادامه داشته باشد. در این خیمه، علاوه بر فعالیت‌های فرهنگی، فضایی برای اسکان زائرین فراهم و مراسم عزاداری به صورت روزانه برگزار می‌شود و همچنین فضایی مناسب برای خانواده‌ها نیز در آن تدارک دیده شده است.  او در ادامه توضیح داد: سازمان زیباسازی شهر تهران، نظافت خیابان‌های اطراف حرمین شریفین را برای تأمین محیطی پاک و بهداشتی برای زائرین اربعین حسینی بر عهده گرفت. همچنین، فضاسازی‌های لازم برای خدمت‌رسانی بهتر به زائرین انجام شد. طبق هماهنگی‌های انجام شده، روزانه ۵۰۰۰ وعده غذای حضرتی در میان زائرین توزیع شده که ادامه دار است. برگزاری مراسم مذهبی، هیأت‌ها و نماز جماعت، توزیع بسته‌های فرهنگی، پرچم‌ و برپایی نمایشگاه پوستر مقاومت از دیگر برنامه‌های فرهنگی این سازمان در خیمه محبان الرضا(ع) است. همچنین امکانات رفاهی همچون توزیع آب، شربت و چای نیز تا دو روز بعد از اربعین ادامه دارد.
 
کاهش بیماری‌های واگیردار در اربعین حسینی
رئیس جمعیت هلال‌احمر هم با اشاره به کاهش بیماری‌ها میان زائران اربعینی گفت: اربعین امسال، زائران حسینی از خدمات بهداشتی و درمانی ارائه شده، کاملاً رضایت دارند.
دکتر پیرحسین کولیوند افزود: از خدمات وزیر بهداشت کشور عراق و تمام همکاران ایشان در راهپیمایی اربعین حسینی تشکر می‌کنیم، کشور عراق در نجف، کربلا، سامرا، کاظمین و تمام محورهای مواصلاتی و مرزها از تمام ظرفیت‌های خود برای خدمات‌رسانی به زائران در اربعین حسینی استفاده کرد.  او در ادامه اضافه کرد: با همکاری و هم افزایی هلال احمر و وزارت بهداشت عراق، خدمات در سطح بالایی به زائران ارائه شد و مسائل بهداشتی به صورت گسترده‌ای توسعه پیدا کرد. گفتنی است، از ابتدای مراسم پیاده روی اربعین در راستای درمان تخصصی زائران بیمار، بیش از ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار خدمت امدادی و درمانی به زائران اباعبدالله در ایران و عراق ارائه شده است. در اطلاعیه شماره ۸ ستاد اربعین هلال‌احمر آمده است: جمعیت هلال‌احمر همچون سنوات گذشته به عنوان متولی اصلی ارائه خدمات امداد و نجات به زائران حسینی در جاده‌های داخلی کشور و تنها متولی ارائه خدمات سلامت و امدادی به زائران در ایام اربعین حسینی در عراق فعالیت دارد.  عملیات اربعین هلال احمر از تاریخ ۱۶ مرداد ماه آغاز شده و تا ۹ شهریور ادامه خواهد داشت که از روز ۱۶ مردادماه تا روز ۴ شهریور، در داخل کشور ۳۷ هزار و ۸۲۶ زائر از خدمات امدادی هلال‌احمر بهره‌مند شدند که از این تعداد، ۹ هزار و ۷۸۲ نفر خدمات اسکان اضطراری و ۲۶ هزار و ۴۵۸ نفر خدمات سلامت و درمان در محل دریافت کردند و هزار و ۵۶۳ نفر نیز به مراکز درمانی انتقال داده شدند.

صفحات
آرشیو تاریخی
شماره هشت هزار و پانصد و چهل و دو
 - شماره هشت هزار و پانصد و چهل و دو - ۰۵ شهریور ۱۴۰۳