ایران از 130 کشور بیشتر برق مصرف می‌کند

رفع ناترازی برق با صرفه‌جویی 10 درصدی

میزان مصرف برق در کشور حدود ۵۰۰ تا ۶۰۰ مگاوات افزایش یافته و پیش‌بینی می‌شود از مرز ۷۵ هزار مگاوات عبور کند

امین محمودی
خبرنگار

پس از چند روز کاهش دما در برخی از شهرهای کشورمان، دوباره گرمای هوا در سراسر کشور منجمله پایتخت حکمفرما خواهد بود. به همین دلیل شرکت توزیع برق تهران بزرگ در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: با توجه به الگوهای جوی و پیش‌بینی‌های انجام شده، طی هفته جاری نیز شهر تهران با هوایی گرم مواجه و به دنبال آن مصرف برق نیز افزایش قابل ملاحظه‌ای خواهد داشت. این در حالی است که هم‌اکنون میزان ناترازی برق به 17 هزار مگاوات می‌رسد و مسئولان وزارت نیرو و توانیر بارها به مشترکان خانگی، اداری و صنعتی نسبت به مدیریت مصرف برق هشدار داده‌اند. به طوری که اخیراً نیز شرکت توزیع برق تهران بزرگ از مردم خواسته که طی هفته جاری، کاهش حداکثری مصرف برق و خودداری از استفاده از وسایل برقی پرمصرف در ساعات اوج بار داشته باشند.
همچنین در این اطلاعیه تأکید شده که نظارت بر مصرف برق تمامی دستگاه‌های اداری و اجرایی شهر تهران با استفاده از سامانه‌های رصد بر خط کنتورهای هوشمند و بازدید میدانی ارزیابان، با هدف بررسی روند کاهش مصرف برق و استفاده از مولدهای اضطراری در ساعات اوج بار، تشدید شده و برق اداراتی که مطابق با ابلاغیه‌های قبلی، اقدام به کاهش مصرف برق نکنند، محدود خواهد شد. در همین خصوص مازیار جمشیدی، مدیر بهره‌برداری و کنترل شبکه برق کشور گفت: میزان مصرف برق در کشور حدود ۵۰۰ تا ۶۰۰ مگاوات افزایش یافته و پیش‌بینی می‌شود از مرز ۷۵ هزار مگاوات عبور کند.
وی در عین حال از هموطنان خواست تا با توجه به افزایش دما در کشور با انجام امور ساده‌ای همانند استفاده از دور کند کولرهای آبی و تنظیم دمای کولرهای گازی روی ۲۴ درجه و عدم استفاده از وسایل برقی پرمصرف در ساعات اوج بار، صنعت برق را در پایداری شبکه برق و تأمین برق پایدار یاری کنند. به همین دلیل مصطفی رجبی مشهدی، سخنگوی صنعت برق نیز در این باره گفت: با توجه به اینکه چسبندگی گرما و دمای بالا تا اواخر هفته جاری نیز ادامه دارد و افزایش مصرف زیاد موجب بروز برخی مشکلات در تأمین برق پایدار می‌شود، ضرورت دارد مشترکان با صرفه‌جویی حداقل ۱۰ درصدی به کاهش مشکلات تأمین برق پایدار و مستمر در کشور کمک کنند.
این مقام مسئول اظهار کرد: طی روزهای گذشته تقاضای مصرف برق به 77 هزار مگاوات رسید؛ این در حالی است که در سوم شهریور ماه 42 روز و 42 نوبت از میزان تقاضای مصرف برق در سال گذشته با اعداد غیرقابل باور عبور کردیم.
با این حال وزارت نیرو اعلام کرده، برای کاهش مصرف برق در بین مشترکان خانگی علاوه بر پلکانی کردن قبوض برق، طرح با انرژی را نیز به اجرا درآورده تا بتواند مصرف برق در بین این مشترکان را با کاهش قابل توجهی روبه‌رو کند.
از طرف دیگر در تابستان سال‌جاری پیک مصرف برق کشورمان پس از 33 بار رکوردشکنی از 79 هزار مگاوات گذشت که این شاخص نشان‌دهنده آن است که مصرف برق ایران از 130 کشور دنیا از جمله انگلیس، عربستان، برزیل و ترکیه بیشتر است.
از طرف دیگر بد نیست بدانیم تحقیقات مؤسسه توسعه صنعتی آسمان وابسته به دانشگاه هاروارد، نداشتن برنامه توسعه صنعتی و شکل‌گیری صنایع ایران بر اساس انرژی رایگان بی‌نهایت را مهم‌ترین دلیل شکل‌گیری ناترازی عنوان کرده و معتقد است، اصلاح نرم‌افزاری صنعت برق ایران می‌تواند از وضعیت موجود صنعت یک برگ برنده در مناسبات اقتصاد سیاسی در غرب آسیا بسازد که این اصلاحات شامل افزایش ظرفیت تبادل برق، توسعه بازار انرژی و تغییر نظام تعرفه‌گذاری صنعت آب و برق می‌شود.

 

بــــرش

اختلاف 17 میلیارد دلاری
کارشناسان معتقدند، یکی از دلایل اصلی مصرف برق در کشورمان به کولرها و صنایع با فناوری قدیمی برمی‌گردد که این وسایل سبب رکوردشکنی اوج مصرف برق در ایران شده‌اند. آمار توانیر نیز نشان‌دهنده آن است که ۱۲ درصد از نیاز مصرف کشور در پیک تأمین نشد و قطعی برق در قالب برنامه مدیریت مصرف میان مشترکان اداری و صنعتی توزیع شد اما این در حالی است که تابستان ۱۴۰۰، ۲۴ درصد از نیاز مصرف برق کشور در اوج‌بار تأمین نشده بود. ایران به ازای هر گیگاوات اوج بار مصرف برق ۵ میلیارد دلار کالا تولید می‌کند اما در ترکیه با همین میزان برق ۲۲ میلیارد دلار تولید ثبت می‌شود.

صفحات
آرشیو تاریخی
شماره هشت هزار و پانصد و چهل و دو
 - شماره هشت هزار و پانصد و چهل و دو - ۰۵ شهریور ۱۴۰۳