چهاردهمین آیین جاماندگان اربعین برگزار شد

قدم‌های عاشورایی

در همین راستا حمیدرضا خونوئی، معاون فرهنگی و هنری شهرداری تهران با بیان اینکه آیین جاماندگان اربعین شهر تهران حدود ۱۴ سال قبل توسط جمعی از جوانان مسجدی تهران در مسیری که هر سال اجرا می‌شود راه افتاد، گفت: با وسیع شدن این اتفاق و تبدیل شدن آن به یک آیین شهری، دستگاه‌هایی از جمله شهرداری و سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران توفیق این امر را داشتند که خدمتگزار زائران و مواکبی باشند که در این مسیر می‌خواهند خدمت کنند.  او با اشاره به اینکه برای چهاردهمین سال این مراسم اجرا شد، گفت: آیین راهپیمایی جاماندگان اربعین در روز اربعین پس از نماز صبح از میدان آیینی امام حسین(ع) با قرائت زیارت اربعین و اقامه نماز صبح شروع شد و اولین گروه‌ها از آنجا به سمت حرم حضرت عبدالعظیم در شهرری حرکت کردند.   او افزود: بالغ بر هزار و ۲۰۰ موکب مردمی در این مسیر تدارک دیده شد؛ مواکبی که در آنها خدماتی اعم از پذیرایی از زائران و عزاداران و برنامه‌های فرهنگی برنامه‌ریزی شد. ۲۰۰ موکب به صورت خانوادگی و بیش از ۱۲۰ موکب را خانواده معظم شهدا مدیریت کردند. بیش از ۱۰۰ موکب را هم نوجوان‌ها اداره کردند و سایر مواکب، مواکبی بودند که هیأت‌های مذهبی شهر تهران در آنها حضور داشتند.  خونویی با اشاره به اینکه نزدیک به سه سال است که تمرکز شهرداری تهران در حوزه‌های فرهنگی روی مخاطب نوجوان است، اظهار کرد: ما در سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران با توجه به در اختیار داشتن فضاهایی مثل فرهنگسراها تلاش کردیم به موضوع هویت بخشی به نوجوان‌ها ورود و در این مسیر حرکت کنیم؛ به این صورت که نوجوانان در مسیر ورود به فضای کنشگری فرهنگی قرار گیرند.
 
حضور پرشور دانش آموزان
علیرضا فخاری استاندار تهران هم در حاشیه برگزاری آئین پیاده روی جاماندگان اربعین اظهار کرد: تکامل روح، جسم، جان و اندیشه در طریق الحسین است. استاندار تهران با اشاره به حضور پرشور دانش آموزان در راهپیمایی جاماندگان اربعین افزود: دانش آموزان عزیزی که در این مسیر طی طریق کردند و در راه امام حسین (ع) قرار گرفتند، آینده سازان ایران عزیز هستند. وی عنوان کرد: شور و حرارت و عشقی که در جاماندگان اربعین دانش آموز شاهد بودیم حاصل درایت، تدبیر، قلبی پاک، بدون آلایش، تکلف و تکبر است که در طریق الحسین قدم بر داشته و ان‌شاء‌الله برایشان ماندگار با برکت خواهد بود.

 

بــــرش

۱۴ هزار نفر امنیت تهران را پوشش داده‌اند

جلسه ستاد مراسم پیاده‌روی جاماندگان اربعین، ظهر روز گذشته با حضور شهردار پایتخت و برخی مسئولان برگزار شد. به گزارش مهر، ظهر روز یکشنبه ۴ شهریورماه ۱۴۰۳ همزمان با اربعین حسینی، جلسه ستاد مراسم پیاده‌روی جاماندگان اربعین با حضور علیرضا زاکانی شهردار تهران، سردار عباسعلی محمدیان فرمانده انتظامی تهران بزرگ، محسن هرمزی معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران، حسین نظری معاون خدمات شهری و محیط زیست شهرداری و برخی مدیران شهری در محل شهرداری منطقه ۲۰ برگزار شد. شهردار تهران در این جلسه با بیان اینکه مراسم اربعین امسال جلوه جدیدی از حضور مردم را نشان داد، اظهار کرد: نسبت به سال قبل جمعیت بیشتری را شاهد هستیم و شکوه این برنامه هر سال افزایش می‌یابد. وی با بیان اینکه هزار و ۵۰۰ موکب در مسیر مستقر شدند، یادآور شد: اصل کار تلاش موکب‌داران است و خدمتگزاری مردم را پیشه کرده‌اند که تلاش تمام این افراد قابل تقدیر است. زاکانی با تأکید بر اینکه برنامه‌ریزی دقیق و شایسته‌ای در بخش‌های مختلف صورت گرفت، تصریح کرد: در کنار تأمین امنیت در سطح شهر، بخش خدماتی نیز در مراسم فعال بوده و ناوگان حمل و نقل عمومی هم جابه‌جایی شهروندان را عهده‌دار شدند. وی با اعلام اینکه امسال در عراق افقی والا و شرایط عالی حاکم بود، یادآور شد: هیأتی که وارد حرم امام حسین(ع) شدند، پرچم قدس شریف را نیز به همراه داشتند، به طوری که اقدامی برائتی و جلوه جدیدی از لبیک یا حسین و نفرین به یزید زمانه از جمله امریکا و اسرائیل شکل گرفت.

صفحات
آرشیو تاریخی
شماره هشت هزار و پانصد و چهل و دو
 - شماره هشت هزار و پانصد و چهل و دو - ۰۵ شهریور ۱۴۰۳