همزمان با برگزاری مراسم راهپیمایی جاماندگان اربعین

نوای «یا حسین» در سراسر ایران طنین‌انداز شد

گروه ایران‌زمین- ‌همزمان با روز اربعین عاشقان اباعبدالله‌الحسین(ع) ‌که از حضور در کربلا جامانده بودند در سراسر ایران با حضور در پیاده‌روی جاماندگان اربعین حسینی، عشق و ارادت خود را به سرور و سالار شهیدان به نمایش گذاشتند.
سال گذشته ۱۴ میلیون نفر در آیین راهپیمایی جاماندگان اربعین حسینی که در بیش از ۶۰۰  شهر و ۶ هزار و ۳۰۰ روستای کشور برگزار شده بود، شرکت کرده بودند. امسال هم از ساعات اولیه صبح روز گذشته برگزاری مراسم راهپیمایی «جاماندگان اربعین» در همه استان‌ها از شمال تا جنوب کشور آغاز شد تا کسانی که از این سفر معنوی جامانده بودند با قلبی سرشار از عشق حسینی خود را به این اجتماع برسانند و از همین جا سلامی به بلندی عشق و ارادت به آستان امام حسین(ع) داشته باشند.

تسلای دل‌های بی‌قرار کربلایی در مشهدالرضا
 روز گذشته عزاداران حسینی در خیابان‌های مشهد‌الرضا، بخصوص خیابان‌های منتهی به حرم مطهر در تکاپوی برپایی موکب‌های مسیر پیاده‌روی برای خدمت‌رسانی به جاماندگان اربعین حسینی بودند تا با آنچه در توان دارند با جان و دل پذیرای زائران حضرت اباعبدالله‌الحسین(ع) در شهر امام مهربانی‌ها باشند.
 همایش پیاده‌روی «جاماندگان اربعین» در این شهر از میدان ۱۵ خرداد تا حرم مطهر رضوی برگزار شد و عزاداران حسینی با حرکت به سمت حرم منور رضوی، ضمن عرض تسلیت به امام مهربانی‌ها، ارادت خود را به سالار شهیدان حضرت اباعبدالله‌الحسین(ع) نشان داده و از فرسنگ‌ها راه، دل خود را در سفری کشف و شهودی روانه کربلا کردند.
حجت‌الاسلام «امیرحسین احمدنیا» معاون فرهنگی و اجتماعی مرکز رسیدگی به امور مساجد استان‌های خراسان در این خصوص گفت: مراسم پیاده‌روی جاماندگان اربعین حسینی از ساعت 8 صبح تا 20 غروب همزمان با اربعین حسینی با حضور مجاوران و زائران بارگاه ملکوتی ثامن‌الحجج(ع) برپا شد.
 وی با اشاره به اینکه فضاسازی ویژه‌ای در خیابان امام رضا(ع) برای تداعی حال و هوای پیاده‌روی اربعین حسینی در کشور عراق، توسط مساجد و هیأت‌های مذهبی با همکاری شهرداری مشهد برنامه‌ریزی شده بود، افزود: در این روز بیش از ۲۰ موکب توسط مساجد و هیأت‌های منتخب مشهد مقدس برای پذیرایی از زائران و مجاوران امام رئوف(ع) برپا شد.

آذربایجان‌غربی سوگوار شهدای کربلا
مردم آذربایجان‌غربی نیز با فرا رسیدن اربعین سرور و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله‌الحسین(ع) در رثای شهدای کربلا و مظلومیت آنان سوگوار شده و به عزاداری پرداختند. در جای‌جای شهر ارومیه و دیگر شهرهای آذربایجان‌غربی، موکب‌های جامانده از پیاده‌روی اربعین حسینی راه‌اندازی شد و خیران و مشتاقان زیارت امام حسین(ع) در پیاده‌روی اربعین، به پخش نذری از جمله چای و غذا پرداختند.

برگزاری پیاده‌روی دلدادگان اربعین در ۱۸ نقطه استان سمنان
مردم سمنان نیز همراه با دیگر استان‌ها در کنار هم با چشمانی بارانی و قلب‌هایی در حسرت دیدار یار، با پرچم‌های «یا حسین(ع)»، «یا زینب(س)» و «یا اباالفضل(ع)» بر دوش در مسیر پیاده‌روی جاماندگان اربعین حسینی در نقاط مختلف استان گام برداشته و با نواهای حسینی قلبشان را به سوی بین‌الحرمین پرواز دادند.
حجت‌الاسلام «علیرضا قنبری» مدیرکل تبلیغات اسلامی سمنان در این زمینه اظهار داشت: هر ساله برای دلدادگان اربعین حسینی که قادر به عزیمت به این سفر معنوی در این مناسبت نیستند، آیین پیاده‌روی در فضایی معنوی برنامه‌ریزی می‌شود.
وی ادامه داد: امسال هم مانند دیگر سال‌ها، پیاده‌روی دلدادگان اربعین حسینی در سمنان ساعت 8 روز اربعین از میدان امام علی(ع) به سمت مصلای امام علی(ع) و در شاهرود نیز از سه راه مجن تا امامزاده سید ابوالقاسم بسطام(ع) برگزار ‌شد. مدیرکل تبلیغات اسلامی سمنان گفت: پیاده‌روی دلدادگان اربعین در دامغان ساعت 7 صبح از مسیر گلزار شهدای گمنام پارک دانشجو (جاده کمربندی) تا آستان امامزادگان جعفر و محمد(ع) و در گرمسار نیز ساعت ۹ صبح از گلزار شهدا تا امامزاده اسماعیل(ع) برگزار شد.

پیاده‌روی دلدادگان حسینی
در کرمانشاه
مراسم معنوی پیاده‌روی جاماندگان اربعین حسینی با نام «دلدادگان حسینی» در شهر کرمانشاه هم با حضور گسترده عاشقان اباعبدالله‌الحسین(ع) روز گذشته از میدان آزادی تا مزار شهدای باغ فردوس برگزار شد. عزاداران حسینی(ع) در حالی که عکس شهید هنیه و پرچم‌های فلسطین و جمهوری اسلامی ایران را در دست داشتند با شعارهای «هیهات من‌الذله» از یزید زمان، اسرائیل غاصب و امریکای جنایتکار اعلام برائت کردند.

دل‌های شیعیان شیرازی در مسیر نینوا
همان هنگامی که زائران بین‌الحرمین با آغاز خنکای شب بر سرعت گام‌های خود افزوده و عمود به عمود تا سرمنزل مقصود پیش می‌روند، جاماندگان این پیاده‌روی بزرگ در شیراز هم دل‌های خود را از آستان احمدی شاهچراغ(ع) روانه عراق کردند. همه کسانی که نتوانسته بودند امسال راهی کربلای معلی شوند روز گذشته گرد هم آمدند و با پیاده‌روی از میدان امام حسین(ع) شیراز به سمت میدان شهدا و خیابان ۹ دی، حماسه‌ای با شکوه آفریدند.
جاماندگان شیرازی اربعین حسینی در انتها در صحن حرم مطهر حضرت شاهچراغ(ع) جمع شده و در اجتماعی همدل و معنادار نماز ظهر اربعین را اقامه کردند.
«سرهنگ حمید کریمی» رئیس پلیس راهور شیراز از تدارک تمهیدات ترافیکی در این شهر خبر داد و گفت: روز گذشته همزمان با برگزاری آیین پیاده‌روی جاماندگان اربعین حسینی، پلیس راهور استان فارس تمهیدات ویژه‌ای را در راستای نظم‌بخشی و روان‌سازی گره‌های ترافیکی و تردد در معابر شیراز به اجرا گذاشت.
وی افزود: در محل برگزاری مراسم شامل پل باغ صفا به سمت میدان امام حسین (ستاد)، چهارراه ۱۵ خرداد به سمت میدان امام حسین، میدان امام حسین تا میدان شهدا به صورت رفت و برگشت و فرعی‌های منتهی به محل برگزاری مراسم، بلوار هجرت از تقاطع فردوسی تا میدان شهدا، میدان شهدا تا چهارراه شاهزاده قاسم (بلوار دستغیب و حضرتی)، بلوار کریم‌خان زند از تقاطع دروازه سعدی تا میدان شهدا و مسیرهای منتهی به آن و بلوار لطفعلی خان زند از تقاطع مصدق تا چهارراه مشیر و مسیرهای منتهی به آن محدودیت‌هایی اعمال شد.

راهپیمایی ۱۳ کیلومتری اربعین در دزفول
گرمای شدید هوا هم نتوانست از خیل مشتاقان و ارادتمندان عزاداری جاماندگان اربعین حسینی در دزفول بکاهد و روز گذشته راهپیمایی ۱۳ کیلومتری اربعین با حضور حدود ۱۰۰ هزار نفر عزادار حسینی در این شهر برگزار شد.
جمعیتی حدود ۱۰۰ هزار نفر از عزاداران اربعین حسینی روز یکشنبه از آستان متبرک سبزقبا(ع) تا بقعه محمدبن جعفر طیار(ع) شهرستان دزفول راهپیمایی و عزاداری کردند. پیاده‌روی بزرگ عاشقان اباعبدالله‌الحسین(ع) از حرم حضرت سبزقبا(ع) آغاز شد و پس از طی مسافت ۱۳ کیلومتری به پایان رسید.
در طول مسیر مواکبی برای خدمت‌رسانی و توزیع نذری به عزاداران اربعین حسینی برپا شد و تیم‌های عملیاتی سازمان آتش‌نشانی و امدادی راهپیمایی حرم تا حرم دزفول را پشتیبانی کردند.
تعدادی اتوبوس و تاکسی برای بازگرداندن عزاداران حسینی از بقعه محمدبن جعفر(ع) تا دزفول تدارک دیده شده بود که پاسخگوی حجم عظیم عزاداران نبود و تعداد زیادی با پای پیاده مسیر برگشت تا دزفول را طی کردند. گروه‌های مردمی، هیأت‌ها، مساجد و برخی از دستگاه‌های دزفول و بخش مرکزی در حاشیه این مراسم اقدام به برپایی موکب و پذیرایی از عزاداران اربعین حسینی کردند که خدمت خالصانه آنها به عزاداران حسینی حال و هوای مشایه را در این شهر ایجاد کرد.
علاوه بر این پیاده‌روی، مراسم مشابهی در بخش‌های تابعه دزفول شامل بخش چغامیش، سردشت و شهیون همزمان با اربعین حسینی در این شهرستان برگزار شد.

قم در اربعین حسینی، کربلایی شد
در روز اربعین حسینی، معابر و خیابان‌های منتهی به حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه(س) هم همانند دیگر استان‌ها آکنده از خیل عاشقانی بود که با شور و شعور وصف‌ناپذیری مشغول عزاداری سالار شهیدان بودند. مردم این استان مانند سال‌های قبل، آیین راهپیمایی جاماندگان اربعین حسینی را از عمود ۱۴ بلوار پیامبر اعظم(ص) به سمت مسجد جمکران برگزار کردند.
همزمان با اربعین حسینی، 50 نقطه از این شهر مقدس، به فضایی پرشور برای خدمت‌رسانی شبانه‌روزی به زائران تبدیل شده و بیش از ۴۰۰ هزار زائر از ایران و ۳۵ کشور جهان، میهمان قرارگاه مردمی اربعین حسینی در استان قم شدند.
در مسیر 7 کیلومتری بلوار پیامبر اعظم(ص) حدود ۸۰ موکب خدماتی از جمله ایستگاه‌های صلواتی آب، شربت، دمنوش، چای و اطعام، خدمات متنوع فرهنگی، مشاوره و سلامت و درمان ارائه دادند.

صفحات
آرشیو تاریخی
شماره هشت هزار و پانصد و چهل و دو
 - شماره هشت هزار و پانصد و چهل و دو - ۰۵ شهریور ۱۴۰۳