صفحات
شماره هشت هزار و پانصد و سی و هشت - ۳۰ مرداد ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و پانصد و سی و هشت - ۳۰ مرداد ۱۴۰۳ - صفحه ۱

گیلان پر باران‌ترین و سمنان کم بارش‌ترین استان ها

آخرین سکانس بارانی سال زراعی جاری

ایران زمین - 31 شهریور ماه، یعنی یک ماه دیگر، سال زراعی جاری به پایان می‌رسد. سالی که برای نیمی از کشور آورد خوبی داشته؛ هرچند نیمی دیگر از کشورمان سهم بارشی رضایت‌بخشی از آسمان دریافت نکرده‌اند. از منظر عدد و ارقام‌ هواشناسی، می‌توان گفت بارش‌ها در سال زراعی 1402 تا 1403، نرمال بوده است چراکه میانگین بارش‌ها به 230 میلیمتر رسیده است. اما دربرابر این میانگین بارشی امیدوار‌کننده، در استان چهار محال و بختیاری با کاهش چشمگیر و نگران کننده بارش‌ها مواجه‌ایم. به گفته «احد وظیفه»، رئیس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی سازمان هواشناسی کشور، باید به این نکته دقت شود که با وجود اینکه میانگین پهنه‌ای بارش کشور نرمال است اما حدود نیمی از استان‌ها با کم‌بارشی مواجه هستند. در این خصوص بیشترین کم‌بارشی با میزان ۱۰۶ میلیمتر مربوط به استان چهارمحال و بختیاری
است.
وی با اعلام اینکه یک ماه مانده به پایان سال زراعی (۳۱ شهریور) بارش‌های کشور به ۲۳۰ میلیمتر رسیده است، اظهار داشت: با توجه به اینکه نسبت به ۱۱ ماه نخست سال آبی گذشته ۴۲ میلیمتر بارش بیشتری دریافت کرده‌ایم، می‌توان گفت شرایط بارشی کشور نرمال است.
رئیس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی سازمان هواشناسی کشور افزود: استان‌های قزوین با کسری 5/78، گیلان 7/77، تهران ۶۶ و استان لرستان با 9/50 میلیمتری بارش در رده‌های بعدی استان‌های با بیشترین کم بارشی در سال آبی قرار دارند.
وظیفه خاطرنشان کرد: در مقابل استان کرمانشاه با رشد ۸۴ میلیمتر بارش نسبت به نرمال، بهترین دریافت‌کننده بارش کشور تا این موقع از سال زراعی است. پس از کرمانشاه به ترتیب استان‌های مازندران با افزایش 6/67 میلیمتر، ایلام ۵۹، خوزستان 4/50 و اردبیل 9/49 میلیمتر در رده‌های بعدی بهترین دریافت‌کنندگان بارش کشور قرار دارند.

گیلان پربارش‌ترین استان کشور
 این مقام مسئول اضافه کرد: گیلان با دریافت ۷۶۱ میلیمتر بارندگی، پربارش‌ترین استان کشور و سمنان با دریافت ۷۲ میلیمتر، کم بارش‌ترین استان کشور هستند.
وظیفه با تأکید بر اینکه بارش کشور از ابتدای مرداد تا کنون در محدوده نرمال قرار داشته است، گفت: عمده بارندگی‌ها مربوط به نواحی نوار شمالی کشور و بخش‌هایی از نواحی جنوب و جنوب شرق کشور بوده است.
رئیس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی سازمان هواشناسی کشور افزود: در یک هفته اخیر نیز بارش‌های خوبی در مناطق شمالی و جنوب شرق داشته‌ایم که سبب شده تا بارش یک هفته منتهی به صبح ۲۶ مرداد ماه در محدوده بیشتر از نرمال قرار گیرد.

 هشدار سیل در 5 استان جنوبی
 در ادامه این بارش‌ها سازمان هواشناسی با صدور هشدار نارنجی نسبت به تشدید وقوع رگبار و رعد و برق در‌5  استان جنوبی کشور و احتمال وقوع سیل هشدار داده است.  سازمان هواشناسی با اشاره به تشدید ناپایداری‌های موسمی بویژه در ساعات بعدازظهر و اوایل شب تأکید کرده: وقوع رگبار باران همراه با رعدوبرق و وزش باد شدید گاهی گردوخاک و کاهش دید افقی سه‌شنبه (۳۰ مردادماه) در جنوب سیستان و بلوچستان، هرمزگان، جنوب و غرب کرمان و فارس و چهارشنبه (۳۱ مردادماه) در هرمزگان، مرکز و غرب و جنوب کرمان، فارس، جنوب یزد پیش‌بینی می‌شود.
از اثرات این مخاطره جوی می‌توان به طغیان رودخانه‌های فصلی و بالا آمدن ناگهانی سطح آب رودخانه‌ها و مسیل‌ها، صاعقه، آبگرفتگی معابر عمومی، لغزندگی جاده‌ها، شکل‌گیری روان‌آب و سیلاب، وزش باد شدید، خیزش گردوخاک و کاهش دید افقی، خسارت به سازه‌های موقت و محصولات کشاورزی اشاره کرد.

جستجو
آرشیو تاریخی