صفحات
شماره هشت هزار و پانصد و سی و هشت - ۳۰ مرداد ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و پانصد و سی و هشت - ۳۰ مرداد ۱۴۰۳ - صفحه ۱

مقاومت فلسطین همزمان با سفر بلینکن به سرزمین‌های اشغالی اعلام کرد آتش‌بس ادعایی امریکا در جهت برآورده کردن اهداف نتانیاهوست

عملیات نجات برای باند جنایتکار

هشدار گالانت نسبت به گیرافتادن در جنگ منطقه‌ای

امیر فرشباف
خبرنگار

به گزارش یورونیوز، بلینکن پیش از دیدارش با اسحاق هرتزوگ، رئیس رژیم صهیونیستی به خبرنگاران گفت: «این یک لحظه سرنوشت‌ساز است، احتمالاً بهترین و شاید آخرین فرصت برای بازگرداندن اسرا به خانه، دستیابی به آتش‌بس و قرار دادن همه طرف‌ها در مسیر صلح و امنیت پایدار باشد!»
این گزارش می‌افزاید: مذاکرات برای دستیابی به آتش‌بس در غزه در حالی در جریان است که اسرائیل به حملاتش به غزه ادامه می‌دهد. بلینکن درحالی مدعی شد که «زمان دستیابی به توافق فرارسیده و هیچ کدام از طرفین نباید به دنبال بهانه‌ای برای مخالفت با آن باشند» که از یک سو، دولت امریکا تمام تلاش‌های دیپلماتیک برای پایان جنگ را وتو کرده و خود اصلی‌ترین حامی تداوم جنایات رژیم صهیونیستی محسوب می‌شود و از سوی دیگر، ناظران این تقلاهای امریکا را نمایشی برای مصونیت تل آویو در برابر مجازات محتوم محور مقاومت می‌دانند. علاوه بر اینها، نتانیاهو با شروط اصلی آتش‌بس صریحاً مخالفت کرده و بر تداوم حضور ارتش اشغالگر در محورها و کریدورهای راهبردی اصرار دارد.
 
حماس: پیشنهاد امریکا مطلوب نتانیاهو است
جنبش حماس نیز با توجه به قرائن میدانی، پیشنهاد ادعایی امریکا برای آتش‌بس در غزه را رد و خاطرنشان کرد: پس از اینکه به سخنان میانجی‌ها درباره آنچه در مذاکرات رخ داد گوش دادیم، مطمئن شدیم که نتانیاهو همچنان در صدد ایجاد موانع برسر راه دستیابی به توافق است. به گزارش العالم، حماس با انتشار بیانیه‌ای تصریح کرد: پیشنهاد جدید امریکا در جهت برآورده کردن اهداف بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی و در راستای موافقت با خواست آنها است، بویژه در زمینه رد آتش‌بس دائمی و مسأله خروج نیروهای اشغالگر از غزه. حماس تصریح کرد که پیشنهاد امریکا به اصرار نتانیاهو برای ادامه اشغال محور نتزاریم، گذرگاه رفح و کریدور فیلادلفیا تدوین شده است. حماس خاطرنشان کرد که ما نتانیاهو را مسئول خنثی کردن تلاش‌های میانجی‌گران و ممانعت از دستیابی به توافق و مسئول کامل جان اسرایش می‌دانیم.
این درحالی است که دفتر نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی دیدار وی با بلینکن در تل‌آویو را «مثبت» توصیف کرد. براساس گزارش روزنامه الاخبار، در بیانیه دفتر نتانیاهو آمده است که «فضای خوبی بر این نشست که سه‌ ساعت به طول انجامید، حاکم بود.»
با اینکه دفتر نتانیاهو گفت‌و‌گو با وزیر خارجه امریکا را مثبت خوانده؛ ولی این به معنای پذیرش شروط میانجی‌ها ازجمله واشنگتن برای آتش‌بس نیست. روزنامه عبری «یدیعوت آحارونوت» به تازگی گزارش داد که بنیامین نتانیاهو بر تداوم حضور ارتش اشغالگر در محور فیلادلفیا پافشاری می‌کند؛ چراکه به اذعان یکی از مقامات کابینه، او از دستیابی به توافق هراس دارد و با بهانه تراشی قصد دارد به جنگ ادامه دهد.

 

بــــرش

هشدار گالانت نسبت به گیرافتادن در جنگ منطقه‌ای
وزیر جنگ رژیم صهیونیستی در جلسه بررسی توافق‌ آتش‌بس هشدار داد این رژیم به توافق نمی‌رسد و به سمت یک جنگ منطقه‌ای حرکت می‌کند. به گزارش ایسنا به نقل از «سما»، با وجود خوش‌بینی برخی از طرف‌ها پس از پایان مذاکرات دوحه در هفته پیش، اما شرکت‌کنندگان در این مذاکرات، چندان در مورد دستیابی به آتش‌بس و تبادل اسرای غزه نگاه مثبتی ندارند. طبق این گزارش، دو هیأت‌ صهیونیستی در حال کار روی مذاکرات آتش‌بس هستند؛ یکی همچنان در قاهره حضور دارد و دیگری برای شرکت در مذاکرات قاهره وارد مصر می‌شود. روزنامه عبری یدیعوت آحارونوت نوشت یک هیأت صهیونیستی متشکل از نمایندگانی از سرویس اطلاعات داخلی شاباک و ارتش رژیم صهیونیستی به همراه هماهنگ کننده کابینه این رژیم به قاهره رفته است. در پشت صحنه نشست مقامات صهیونیست، تیم مذاکره کننده رژیم صهیونیستی و نتانیاهو در جلسه‌ای که داشتند، بشدت باهم درگیر شدند و مقامات اعزامی خواهان انعطاف‌پذیری بودند و نسبت به از دست رفتن فرصت دستیابی به توافق هشدار دادند. در همین جلسه، «یوآو گالانت» وزیر جنگ رژیم صهیونیستی خواستار طرح این موضوع در کابینه امنیتی شد و گفت: اسرائیل در یک دوراهی استراتژیک قرار دارد و در صورت شکست توافق، احتمال کشاندن تل‌آویو به یک جنگ منطقه‌ای افزایش می‌یابد.

جستجو
آرشیو تاریخی