صفحات
شماره هشت هزار و پانصد و سی و هشت - ۳۰ مرداد ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و پانصد و سی و هشت - ۳۰ مرداد ۱۴۰۳ - صفحه ۱

برنامه هفتم بر تحقق امنیت غذایی متمرکز شده است

چشم‌انداز پنج ساله برای خودکفایی کالاهای اساسی

نفیسه امامی
خبرنگار

امروزه تأمین امنیت غذایی کشورها اقدامی بسیار با اهمیت و پیچیده محسوب می‌شود و بخش ویژه‌ای از سیاست‌گذاری دولت‌ها را در این مسیر به خود اختصاص می‌دهد. در عصر حاضر کشاورزی تنها تولید غذا نیست بلکه یکی از رکن‌‌‌های اساسی اقتصاد پایدار است و به عنوان موتور محرک رشد و توسعه اقتصادی کشورها مدنظر قرار می‌گیرد. بخش کشاورزی طی سالیان اخیر در حدود ۷۰ درصد مواد غذایی مردم کشور و ۱۹ درصد از اشتغال و ۱۷ تا ۲۵ درصد صادرات غیرنفتی را به خود اختصاص داده است. بنابراین از اهمیت ویژه‌ای برای مردم و کشور برخوردار است که در اسناد بالادستی کشور از جمله برنامه‌‌‌های پنج ساله توسعه به آن پرداخته شده است.
 برنامه‌های پنج‌ساله، توسعه هدف‌گذاری میان‌مدت کشور را تعیین می‌کند و اردیبهشت ماه امسال برنامه هفتم توسعه که چهارمین سند چشم‌انداز 20 ساله کشور محسوب می‌شود، برای سال‌های ۱۴۰3 تا ۱۴۰7 انتشار یافت و فصل ۱۰ این برنامه به نام امنیت غذایی به بخش کشاورزی اختصاص پیدا کرده است.

 

چشم‌انداز کلی برنامه هفتم

برنامه هفتم توسعه دارای فصل‌های مختلف در حوزه‌های گوناگون است. مسائل اقتصادی، حوزه اشتغال، تنظیم‌گری در حوزه بودجه، مسائل زیرساختی، پروژه‌های کلان، مسائل مربوط به حوزه حمل و نقل و ترانزیت، اصلاح ساختار اداری و مسائل فرهنگی در آن دیده شده است. در مجموع این برنامه توسعه در سه فصل «امنیت‌‌‌‌ غذایی‌‌‌‌ و ارتقای‌‌‌‌ تولید محصولات کشاورزی»، «نظام مدیریت‌‌‌‌ یکپارچه‌‌‌‌ منابع‌‌‌‌ آب» و «ترانزیت‌‌‌‌ و اقتصاد دریامحور» به مباحث مرتبط با بخش کشاورزی پرداخته است. با توجه به اهمیت بخش کشاورزی در تولید و اشتغال کشور و همچنین مشکلاتی همچون ناترازی آب، بررسی کارشناسی احکام برنامه هفتم در این بخش اهمیت زیادی دارد، به‌همین‌دلیل مرکز پژوهش‌های مجلس در یک گزارش کارشناسی این احکام را مورد تحلیل قرار داده ‌است. در برنامه هفتم توسعه رشد اقتصادی‌‌‌‌ مجموع فعالیت‌ها سالانه ۸‌ درصد و برای‌‌‌‌ بخش‌‌‌‌ کشاورزی‌‌‌‌ ۵.۵ درصد پیش‌بینی‌‌‌‌ شده‌است.
در برنامه هفتم قرار است کشور در تأمین بخشی از کالاهای اساسی خودکفا شده و همچنین با استفاده از فناوری‌های نوین و با حمایت حداکثری دولت بهره‌وری تولید را افزایش دهد. براساس آمار رسمی، ۷ قلم از ۱۰ قلم اول وارداتی کشور را محصولات آماده مصرف خوراکی کشاورزی تشکیل می‌دهند، بنابراین افزایش کارآمدی و توسعه در این بخش ضروری است.

جستجو
آرشیو تاریخی