صفحات
شماره هشت هزار و پانصد و سی و هشت - ۳۰ مرداد ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و پانصد و سی و هشت - ۳۰ مرداد ۱۴۰۳ - صفحه ۱

سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست خبری مطرح کرد

طراحی سازکارمشترک تهران و منامه برای مذاکرات دوجانبه

ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه از پیشرفت تدریجی رویکرد ایران و بحرین جهت ترمیم روابط خبر داد. ناصر کنعانی در نشست خبری دیروز خود درباره روند پیگیری بهبود رابطه تهران و منامه گفت: دو کشور در ارتباط با از سرگیری روابط با بحرین توافق کرده‌اند که سازکارهای مشترکی برای آغاز مذاکرات ایجاد کنند و در این مسیر در حال حرکت هستیم. کنعانی همچنین تلاش‌های ایران و مصر برای گسترش روابط را بسیار مثبت خواند.

بدبینی تهران و ایروان به نقش امریکا
سخنگوی وزارت امور خارجه در بخش دیگری از این نشست در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه امریکا در حال ارسال سلاح به ارمنستان است و واکنش ایران به این موضوع چه بوده است، گفت: مهم این است که روابط ایران و ارمنستان، روابط دوستانه و سازنده‌ای است و ۲ کشور اراده مشترکی برای توسعه مناسبات دوستانه و همه جانبه دارند.این دیپلمات ارشد جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه دو کشور ایران و ارمنستان بر اهمیت ایجاد ثبات و امنیت در منطقه و مرزها تأکید دارند، تصریح کرد: ما در مورد مسائل دوجانبه کشورها اظهار نظر نمی‌کنیم ولی آنچه به عنوان یک اصل بر آن تأکید داریم این است که به نقش امریکا در منطقه بویژه حضور نظامی این کشور در منطقه بدبین هستیم و این به سابقه تاریخی فعالیت‌های بی‌ثبات ساز دولت امریکا در کشورهای منطقه بازمی‌گردد.

تشویق آنکارا و دمشق به رفع مشکلات
سخنگوی وزارت امور خارجه در مورد اظهارات مقامات آنکارا مبنی بر نقش مثبتی که تهران می‌تواند در برقراری روابط آنکارا و دمشق داشته باشد نیز اظهار کرد: ما تشویق کننده این روند هستیم و از چنین رویکردی با جدیت حمایت می‌کنیم.
ما معتقدیم۲ کشور مهم منطقه سوریه و ترکیه که هردو از دوستان، متحدان و شرکای اساسی و راهبردی منطقه‌ای ایران هستند، می‌بایست در سریع‌ترین زمان ممکن مسائل و مشکلات موجود بین خود را حل و فصل کنند.

پایان مذاکرات توافق جامع با روسیه
کنعانی در ارتباط با امضای موافقت‌نامه جامع همکاری‌های بلند مدت ایران و روسیه نیز گفت: مذاکرات حقوقی و فنی در این زمینه به پایان رسیده و بعد از تکمیل روند اداری و تشریفاتی امضا و اجرایی می‌شود.
سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان همچنین با اشاره به دعوت پوتین از پزشکیان برای شرکت در نشست سران بریکس در روسیه گفت: در این نشست فرصت برای ملاقات و گفت‌وگو بین سران دو کشور وجود دارد.

حق ایران در پاسخ به اسرائیل
در هیچ شرایطی از بین نمی‌رود
سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه آیا این تحلیل درست است که ایران ممکن است در راستای دادن امتیازات به حماس در جریان مذاکرات آتش‌بس، اقدام علیه رژیم صهیونیستی را به تأخیر بیندازد، ضمن اشاره به اینکه اقدام صهیونیست‌ها از منظر حقوق بین‌الملل یک تجاوز آشکار بود، تصریح کرد: پاسخ ایران به اقدام تجاوزکارانه رژیم صهیونیستی یک حق ذاتی و مشروع است و این حق در هیچ شرایطی از بین نمی‌رود.

تلاش صادقانه ایران برای آتش بس
سخنگوی دستگاه دیپلماسی همچنین درباره مذاکرات پایان جنگ غزه با بیان اینکه درباره ضرورت آتش بس تردیدی وجود ندارد، افزود: آنچه شاهدیم نه تنها جنایت علیه مردم فلسطین بلکه جنایت علیه بشریت و صلح و امنیت است. در ضرورت برقراری فوری آتش بس هیچکس تردیدی ندارد. استمرار این جنایت نتیجه بی عملی جامعه جهانی به ویژه شورای امنیت تحت تأثیر حمایت‌های نامحدود امریکا و برخی دولت‌ها از این رژیم است. کنعانی همچنین گفت: ایران از هر تلاش صادقانه‌ای که به منظور برقراری آتش بس و پایان دادن این جنایات صورت بگیرد استقبال می‌کند.
ایران در طول ما‌ه‌های گذشته یکی از کشورهایی بود که صادقانه از ظرفیت‌های خود برای پایان این کشتار ظالمانه و وحشیانه استفاده کرده است.

جستجو
آرشیو تاریخی