صفحات
شماره هشت هزار و پانصد و سی و هشت - ۳۰ مرداد ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و پانصد و سی و هشت - ۳۰ مرداد ۱۴۰۳ - صفحه ۱

انفجار یکشنبه شب در تل‌آویو، رژیم صهیونیستی را در شوک فرو برد

تل‌آویو زیر تیغ

استراتژی جدید حماس

 
در حالی که حماس طی بیانیه‌ای رسمی مذاکرات جدید آتش‌بس در دوحه را رد کرده، سرزمین‌های اشغالی نیز با استراتژی‌های جدید نظامی از سوی گروه‌های مقاومت فلسطین روبه‌رو شده است.
در همین راستا شامگاه یکشنبه، گردان‌های عزالدین قسام یک عملیات استشهادی را در تل‌آویو ترتیب دادند که منجر به انفجار یک کامیون و هلاکت یک شهرک‌نشین صهیونیست شد. این گردان‌ها با صدور بیانیه‌ای ضمن پذیرش مسئولیت این حمله تأکید کردند، این عملیات در همکاری با گروهان‌های قدس انجام و در پاسخ به جنایات صهیونیست‌ها علیه نوار غزه اجرایی شده است. به گفته رسانه‌های عبری، فردی که این عملیات را انجام داده دارای کمربند انفجاری بوده و ظاهراً بمبی که همراه این شخص بوده، زودتر از موعد مقرر منفجر شده است. تصاویر دوربین‌های امنیتی که در رسانه‌ها منتشر شده نشان می‌دهد، فردی که عملیات را انجام داده مردی حدود 50 ساله است که یک کوله‌پشتی آبی بزرگ را حمل می‌کند. سرویس‌ امنیت داخلی رژیم صهیونیستی (شاباک) تأکید کرد، در حال تحقیق در مورد انفجار تل‌آویو است. کانال ۱۳ تلویزیون رژیم صهیونیستی در این باره به نقل از پلیس رژیم صهیونیستی گزارش داد: به نظر می‌رسد این عملیات که انفجاری قوی را در پی داشت از سوی یک فلسطینی که از نابلس وارد تل‌آویو شده، انجام شده باشد.
 تایمز اسرائیل در این رابطه نوشت: بمبگذاری‌های انتحاری در اسرائیل از زمان انتفاضه دوم در اوایل دهه 2000، زمانی که صدها اسرائیلی در یک سری بمبگذاری‌های مرگبار کشته شدند، نادر بوده است. فرمانده پلیس ناحیه آیالون هایم بابلیل به رادیو کان گفت: «ممکن است فرد حامل بمب قصد داشته به کنیسه‌ای نزدیک یا شاید یک مرکز خرید برود، اما هنوز اطلاعاتی نداریم که بفهمیم چرا در آن نقطه منفجر شد.»
در حالی که تل‌آویو، زیر تیغ مقاومت فلسطین و پیش از آن مقاومت یمن قرار گرفته، نفوذ پهپاد شناسایی حزب‌الله به محل اقامت اختصاصی بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی و تصویربرداری از ویلای شخصی وی در منطقه قیسریه، شهر مجاور تل‌آویو باعث نگرانی و وحشت مسئولان صهیونیست شده است. آنچه مشهود است، نفوذ و تسلط اثبات‌شده گروه‌های مقاومت بر سرزمین‌های اشغالی در کنار ناکارآمدی صهیونیست‌ها در رهگیری برخی موشک‌ها و پهپادها، بحران امنیتی عمیق را در اسرائیل ایجاد کرده است. در این بین تشدید عملیات استشهادی مشترک مقاومت فلسطین در سرزمین‌های اشغالی و در میان جامعه صهیونیست‌ها وجهه دیگری از ناامنی را در میان مردم و مقامات صهیونیستی رواج داده است.

 

بــــرش

استراتژی جدید حماس
قسام همچنین طی بیانیه مذکور هشدار داده که عملیات‌ مشترک گروه‌های مقاومت ادامه خواهد داشت. پیش از این نیز گردان‌های قسام شوک بزرگی را به رژیم صهیونیستی وارد کرده بودند. آنها طی عملیاتی شهر اشغالی تل‌آویو را هدف حمله موشکی خود قرار دادند که یک موشک آن به ساحل شهر اصابت کرد. وضعیت نبرد در سرزمین‌های اشغالی نشان می‌دهد، پس از آنکه یحیی سنوار به رهبری حماس برگزیده شده، عملیات‌های نظامی با یک جهش روبه‌رو شده و شیوه‌های جدید عملیات در حال تنگ کردن حلقه میدان برای صهیونیست‌هاست. وقوع مکرر حوادث سخت امنیتی برای ارتش رژیم صهیونیستی در نوار غزه طی هفته اخیر که منجر به کشته و زخمی شدن شماری از نظامیان نیز شده از نمونه‌های آن به شمار می‌رود. نکته حائز اهمیت این است، عملیات استشهادی در تل‌آویو که با انفجار بمب صورت گرفته، بعد از طوفان‌الاقصی بی‌نظیر بوده و نشان از یک طرح عملیاتی جدید در گروه‌های مقاومت دارد. در همین رابطه روز گذشته اسامه حمدان، از رهبران ارشد جنبش حماس در گفت‌وگو با تلویزیون العربی اعلام کرد، مقاومت هنوز برگ‌هایی برای رو کردن در جنگ دارد. این رهبر ارشد جنبش حماس اظهار داشت: روند و شیوه رویارویی با دشمن در ماه‌های گذشته قابل تغییر و پیشرفت است و پیشرفت در کیفیت عملیات‌ها بازتاب مثبتی بر روند مذاکرات خواهد داشت. اسامه حمدان افزود: دولت امریکا فشارهای لازم را بر اشغالگران وارد نمی‌کند و لجاجت و تعلل رژیم صهیونیستی برای آتش‌بس در غزه، مقاومت را به سمت تشدید عملیات‌ها سوق خواهد داد. این رهبر حماس به عملیات ضدصهیونیستی روز گذشته تل‌آویو اشاره کرد و گفت: مقاومت از طریق عملیات روز گذشته در تل‌آویو از روش جدیدی رونمایی کرد.

جستجو
آرشیو تاریخی