«ایران» گزارش می‌دهد

ارتقای کیفیت سرویس مدارس در سال تحصیلی جدید

بر اساس آیین‌نامه اجرایی حمل و نقل دانش‌آموزی، داشتن گواهینامه رانندگی معتبر، گواهی سلامت جسمانی و روانی، عدم اعتیاد به مواد مخدر و روانگردان و عدم سوءپیشینه مؤثر کیفری از شرایط رانندگان متقاضی فعالیت در ناوگان حمل و نقل دانش‌آموزی در سال تحصیلی جدید به شمار می‌رود.

مهسا قوی‌قلب
خبرنگار


سرویس مدارس دانش‌آموزان همواره بحث‌های زیادی را با خود به دنبال دارد، چرا که ایمنی و امنیت دانش‌آموز اولین مطالبه والدین از رانندگان سرویس و اولیای مدارس به شمار می‌رود که تا سال‌های پیش در برخی موارد مغفول مانده و حوادثی را برای دانش‌آموز به دنبال داشت. راه‌های متعددی برای حمل‌و‌نقل دانش‌آموزی در سطح شهر وجود دارد، حتی برخی از سرویس‌های حمل و نقل مجازی هم سال گذشته به این عرصه ورود کردند، هرچند نتوانستند آنچنان‌که باید و شاید نظر پدرها و مادرها را به خود جلب کنند.
در هر حال تأیید صلاحیت رانندگان توسط یک نهاد مشخص آن چیزی است که توانسته تا اندازه زیادی نظر والدین را به خود جلب کند، از سوی دیگر مسأله‌ای که هر ساله موجی از نارضایتی‌ها را با خود به دنبال دارد، نرخ کرایه سرویس مدارس است، اینکه چند درصد شاهد افزایش هزینه این خدمت خواهیم بود، نیز موضوعی است که امسال هم توسط بسیاری از والدین مطرح می‌شود.
به گفته مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران، بر اساس مصوبات آیین‌نامه اجرایی حمل و نقل دانش‌آموزی مصوب هیأت محترم وزیران، به منظور ساماندهی و نظارت بر فعالیت سرویس مدارس و ارتقای سطح ایمنی تردد دانش‌آموزان در سال‌جاری، ثبت‌نام رانندگان متقاضی فعالیت در ناوگان حمل و نقل دانش‌آموزی به صورت یکپارچه انجام می‌شود.
شادی مالکی درباره نحوه و شرایط ثبت‌نام رانندگان متقاضی فعالیت در ناوگان حمل و نقل دانش‌آموزی برای سال تحصیلی ۱۴۰۴-۱۴۰۳، با اشاره به نحوه و شرایط ثبت‌نام رانندگان متقاضی فعالیت در ناوگان حمل و نقل دانش‌آموزی، به «ایران» می‌گوید: برای افزایش امنیت دانش‌آموزان و آسودگی خیال والدین از بابت رانندگان سرویس مدارس، نظارت بر فعالیت سرویس مدارس به صورت قانونی و به بهترین شکل ممکن از سوی سازمان تاکسیرانی انجام می‌شود.
مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران در ادامه اضافه می‌کند: بر اساس ماده 2 آیین‌نامه اجرایی حمل و نقل دانش‌آموزی، ثبت‌نام رانندگان متقاضی فعالیت در ناوگان حمل و نقل دانش‌آموزی به منظور ساماندهی، مدیریت و نظارت یکپارچه بر عملکرد مجاز حمل و نقل دانش‌آموزی الزامی است و رانندگان نیز موظف به ثبت‌نام و اخذ مجوزهای لازم از مراجع ذی‌صلاح یعنی شهرداری تهران هستند.
 
رانندگان سرویس مدارس
باید عدم سوء‌پیشینه داشته باشند
اغلب تصادفات در سطح شهر به دلیل نداشتن تسلط کافی در رانندگی، اعتیاد به مواد مخدر و نداشتن هوشیاری کامل یا نداشتن سلامت کافی به لحاظ جسمی و حتی روانی است؛ برای حفظ امنیت صد درصدی دانش‌آموزان و آسایش خیال والدین به این موارد توجه شده است.
به گفته مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران، بر اساس آیین‌نامه اجرایی حمل و نقل دانش‌آموزی، داشتن گواهینامه رانندگی معتبر، گواهی سلامت جسمانی و روانی، عدم اعتیاد به مواد مخدر و روانگردان و عدم سوءپیشینه مؤثر کیفری از شرایط رانندگان متقاضی فعالیت در ناوگان حمل و نقل دانش‌آموزی در سال تحصیلی جدید به شمار می‌رود.
او همچنین به منظور تسریع و تسهیل در اجرای فرایند صدور مجوز برای رانندگان متقاضی فعالیت در ناوگان حمل و نقل دانش‌آموزی، متذکر می‌شود: رانندگان در خصوص دریافت مدارک و گواهی‌هایی که نیاز به صرف زمان دارد، اعم از دریافت برگه عدم اعتیاد به موادمخدر و روانگردان از مراکز معتبر از جمله درمانگاه‌های شهر سالم شهرداری، مراکز علوم پزشکی و فراجا و عدم سوءپیشینه مؤثر کیفری از دفاتر خدمات قضایی اقدام لازم را به عمل آورند.
مالکی همچنین اظهار امیدواری می‌کند، با اجرای این طرح، شاهد ساماندهی هرچه بهتر سرویس مدارس و ارتقای کیفیت حمل و نقل دانش‌آموزی در سال تحصیلی جدید در شهر تهران باشیم.
او در زمینه افزایش نرخ سرویس مدارس در سال‌جاری توضیح می‌دهد: قیمت‌ها را ابتدا شورای شهر تصویب می‌کند و در مرحله بعد فرمانداری، نرخ‌های ارائه شده را تأیید و درنهایت اعلام می‌کند، از آنجا که فرمانداری، نرخ‌ها را اعلام نکرده است، هنوز میزان افزایش کرایه سرویس مدارس نیز قطعی نیست. باید منتظر باشیم تا نرخ‌ها توسط فرمانداری اعلام شود. البته افزایش نرخ‌ها به صورت عموم به صورت محدوده‌ای و منطقه‌ای است و به صورت کارشناسی مورد بررسی قرار می‌گیرد.
مالکی در پایان متذکر می‌شود: آنچه دارای اهمیت بالایی است، این نکته است که صلاحیت رانندگان به صورت کامل توسط سازمان تاکسیرانی تأیید می‌شود تا هیچ گونه خطری متوجه دانش‌آموزان نباشد.

 

بــــرش

توزیع برچسب سرویس مدارس از شهریورماه
مدیرعامل سازمان تاکسیرانی تهران در ادامه اضافه می‌کند: اطلاع‌رسانی به والدین در خردادماه صورت گرفت و اولیا هم نسبت به ثبت‌نام دانش‌آموزان در سامانه وزارت کشور اقدام کرده‌اند. در این راستا حدود ۲۵ هزار دانش‌آموز برای دریافت خدمات سرویس دانش‌آموزی ثبت‌نام کرده‌اند و ۲ هزار و ۳۰۰ درخواست هم از مدارس استثنایی به ثبت رسیده است. مالکی افزود: برچسب سرویس مدارس هم در شهریورماه توزیع خواهد شد و تأکید داریم همه خودروهای فعال در حوزه سرویس مدارس نسبت به دریافت گواهی معاینه فنی اقدام کنند، چرا که کنترل ویژه‌ای در این خصوص خواهیم داشت.

جستجو
آرشیو تاریخی