وزیر اقتصاد تأکید کرد

فراهم شدن اعتبارسنجی برای 100درصد ایرانیان

سامانه اعتبارسنجی شامل اطلاعات جامعی در خصوص همه افراد در جامعه است تا همه بتوانند دسترسی بهتری بدون دغدغه ضمانت، به تسهیلات داشته باشند؛ در عین حال بدحساب‌ها نیز متوجه عملکرد خود باشند.
سید احسان خاندوزی، وزیر امور اقتصادی و دارایی در مراسم رونمایی از سامانه اعتبارسنجی با بیان این مطلب گفت: یکی از موانع بزرگ شبکه بانکی کشور برای عبور از مانع وثائق و ضامن برای آنکه مردم از خوش‌حسابی خود برای تسهیل در دریافت تسهیلات یا خدمات بیمه‌ای، عقد قراردادها و غیره استفاده کنند، فقدان اعتبارسنجی موثق و فراگیر بوده است. خاندوزی افزود: دو سوم مردم در روند قبلی اعتبار سنجی گزارش اعتباری نداشتند و این گزارش قابل کشف و شناسایی نبود، این مانع سبب شد تا در دوسال گذشته در یک همکاری تنگاتنگ بین وزارت اقتصاد و بانک مرکزی شرکت اعتبارسنجی ایرانیان مجهز به الگوی جدید اعتبارسنجی شود.
خاندوزی اظهار داشت: پس از سال ۹۵ که مدل اول اعتبارسنجی در کشور اجرا شده بود، نقاط ضعف بسیار جدی در آن الگو مشاهده می‌شد؛ به‌طوری که بسیاری از مردم کشور اساساً قابل اعتبارسنجی نبودند و برای عده دیگری هم گزارشات دقیقی وجود نداشت. براین اساس در ۲ سال گذشته و با همکاری وزارت اقتصاد و بانک مرکزی، اقلام اطلاعات گزارشات اعتبارسنجی از ۱۸ به ۷۰ قلم افزایش پیدا کرد و با همکاری همه دستگاه‌ها، درحال حاضر به جای ۳۲ درصد، ۱۰۰ درصد جمعیت فعال مردم ایران و در سن کار کشور قابل اعتبارسنجی هستند. وزیر اقتصاد تصریح کرد: در الگوی جدید سامانه اعتبارسنجی جدید، توانستیم 70 قلم اطلاعات را شامل اطلاعات راهنمایی و رانندگی، معوقات مالیاتی، محکومیت‌های مالی، چک‌های برگشتی و سایر رفتارهای اقتصادی و قانون‌مدارانه را در دل الگوی جدید اعتبار سنجی ادغام کنیم.
جستجو
آرشیو تاریخی