پنتاگون از امضای قرارداد تسلیحاتی 20 میلیون دلاری با اسرائیل خبر داد

امریکا در طرف نسل‌کشی

پنتاگون روز سه‌شنبه قراردادی را امضا کرد که طی آن مجوز ارسال موشک‌های میان‌برد هوا‌به‌هوا، جت‌های جنگنده، خودروهای نظامی و مهمات با برند امریکایی راهی سرزمین‌های اشغالی شود تا دست ارتش رژیم صهیونیستی برای تشدید جنگ علیه مردم غزه باز باشد و چرخ میدان جنگ به نفع اسرائیلی‌ها بچرخد.
بازاری که البته چند سالی می‌شود در دست کارخانه‌های اسلحه‌سازی امریکایی است و محموله‌ها به مقصد تل‌آویو بارگیری می‌شود، هرچند این صادرات نظامی طی 10 ماه گذشته بیش‍تر از قبل شده و جیب سرمایه‌داران صنعت تسلیحات ایالات متحده به واسطه جنگ در غرب آسیا و اوکراین هر روز چاق‌تر و سنگین‌تر می‌شود.
وزارت دفاع امریکا درباره امضای قرارداد فروش تسلیحات به اسرائیل با ارزش 20 میلیون دلار گفت: این قرارداد شامل فروش جنگنده‌های اف‌15 به ارزش 19 میلیارد دلار، موشک‌های میان‌برد و ادوات نظامی سنگین شامل نفربرهای زرهی و تانک به ارزش یک میلیارد و 200 میلیون دلار است. همچنین در بیانیه وزارت دفاع ایالات متحده آمده، افزون بر جت‌های جنگنده، با فروش احتمالی ۳۳ هزار گلوله تانک و ۵۰ هزار گلوله خمپاره به ارزش حدود ۷۷۴ میلیون دلار و خودروهای ارتش به ارزش ۵۸۳ میلیون دلار موافقت شده و بلینکن پایین این قرارداد را امضا کرده است.
آن‌طور که امریکایی‌ها مقرر کرده‌اند، پیشنهاد فروش تسلیحات به کشورهای خارجی از سوی وزارت خارجه به کنگره ارائه شده و پس از تصویب در کنگره باید برای اجرا به امضای وزارت خارجه برسد. این در حالی است که مقامات امریکایی در واکنش به اعتراضات داخلی امریکا برای آنچه در حمایت کاخ سفید در غزه می‌گذرد، بارها اعلام کرده با جنایات و نسل‌کشی در فلسطین مخالف است و تل‌آویو باید از این جنگ نابرابر که هیچ دستاوردی نداشته است، عقب بنشیند.
 
امریکا در خط مقدم جنگ غزه
اما جدیدترین حمایت تسلیحاتی امریکا آن هم در شرایطی که بسیاری از کشورها و نهادهای بین‌المللی نسبت به جنایات اسرائیل در مدرسه التابعین واکنش نشان داده‌اند، بساط خوشحالی اسرائیلی‌ها را فراهم کرده است تا جایی که یوآو گالانت، وزیر دفاع اسرائیل، ضمن قدردانی از بلینکن و لوید آستین، وزیر دفاع ایالات متحده، گفته «این قرارداد به حفظ برتری نظامی اسرائیل در منطقه کمک می‌کند.»
گالانت در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «اضافه شدن جت‌های اف‌-۱۵ به ناوگان هواپیماهای جنگنده نیروی هوایی ارتش اسرائیل اقدام مهمی برای امنیت ما است. همان‌طور که ما برای دفاع از اسرائیل در هفت جبهه مختلف می‌جنگیم، پیام حمایت و تعهد شما به امنیت اسرائیل واضح است.»
ایالات متحده به دنبال یک تفاهمنامه نظامی 10 ساله متعهد است سالانه سیستم‌های نظامی و دفاع موشکی را در اختیار اسرائیل بگذارد. بر‌اساس جدیدترین نسخه این تفاهمنامه که در سال ۲۰۱۶ امضا شد، واشنگتن باید ۳۸ میلیارد دلار کمک نظامی بین سال‌های مالی ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۸ به رژیم اسرائیل ارائه دهد که میانگین سالیانه آن ۳٫۸ میلیارد دلار کمک نظامی است و این میزان از زمان آغاز جنگ اسرائیل در غزه به بیش از ۲۵۳٫۵ میلیون دلار سلاح افزایش پیدا کرده و سلاح‌های فروخته شده به اسرائیل شامل بیش از پنج هزار بمب ام‌کی-۸۴ است. در کنار آن وزارت خارجه امریکا سال گذشته اعلام کرد که از سال ۲۰۰۹ میلادی، ایالات متحده مجموعاً ۳٫۴ میلیارد دلار به بودجه دفاع موشکی از جمله ۱٫۳ میلیارد دلار برای گنبد آهنین کمک کرده است.
البته چندباری هم امریکایی‌ها برای نشان دادن اعتراض ظاهری کاخ سفید با سیاست‌های کابینه نتانیاهو جلوی ارسال و فروش سلاح به رژیم صهیونیستی را گرفتند، ماه مه گذشته جو بایدن با ارسال محموله بمب‌های دوهزار پوندی به‌دنبال اعلام حمله ارتش این رژیم به شهر رفح در جنوب غزه مخالفت کره بود. اقدامی که البته صدای نتانیاهو را درآورد و از مقامات امریکا برای عدم تأمین سلاح و مهمات در سرزمین‌های اشغالی شکایت کرد.

 

بــــرش

تل‌آویو؛ کاخ سفید باید در جنگ بماند
نارضایتی نتانیاهو البته با خبر ارسال سلاح‌های امریکایی رفع و رجوع نشد و او خطاب به مقامات امریکایی اعلام کرد انتظار دارد کاخ سفید از او و کابینه‌اش در برابر تهدیداتی که وجود دارد و احتمال پاسخ تهران برای به شهادت رساندن اسماعیل هنیه رئیس‌‎دفتر حماس که در 10مرداد ماه اتفاق افتاد، حمایت کند.
به‌رغم گله و شکایت نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی از همپیمان غربی خود، هرتزوگ در پیامی از اقداماتی که دولت امریکا با عنوان «حمایت از اسرائیل در مقابل ایران و گروه‌های مقاومت منطقه» انجام داده، قدردانی کرده و گفته من از بایدن و رهبری امریکا به‌خاطر تعهد ثابت‌شان در کلام و عمل به امنیت اسرائیل تشکر و قدردانی می‌کنم، ما در کنار هم در «دفاع از جهان آزاد» ایستاده‌ایم.

جستجو
آرشیو تاریخی