رئیس جمهور در جلسه هیأت وزیران عنوان کرد

توانمندی معیار انتخاب مدیران

نه فقط درباره وزرا بلکه در به کارگیری همه مدیران دولتی نیز باید امکانی فراهم شود تا هر فردی که توانمندی بهبود وضعیت و رفع مشکلات را دارد، مورد استفاده قرار گیرد

 

سه‌شنبه و چهارشنبه گذشته، رئیس جمهور در دو جلسه مختلف، درباره یک موضوع سخن گفت: مبانی و شاخص‌های تشکیل دولت وفاق ملی. مسعود پزشکیان دیروز در جلسه هیأت وزیران «دولت وفاق ملی» را تدبیری برای بهره‌گیری از ظرفیت افراد توانمند همه گروه‌ها در دولت به عنوان یک راهبرد عنوان کرد. به عبارت دیگر، از این سخن پزشکیان می‌توان دریافت که معیار انتخاب مدیران، اعم از وزرا و سایر رتبه‌ها، توانمندی است، نه وابستگی به این یا آن جناح و گروه. او سه‌شنبه گذشته در دیدار اعضای مجمع نمایندگان آذربایجان غربی و کمیسیون صنایع، به طور صریح‌تر و شفاف‌تری این مسأله را بیان کرد. رئیس جمهور با بیان اینکه فهرست وزرای پیشنهادی براساس اعتقاد عمیق دولت چهاردهم به خردجمعی، هم‌فکری و تعامل با همه جریانات سیاسی تهیه شده است، تصریح کرد: دلیل اینکه در این فهرست حتی اسامی افرادی که در انتخابات به نامزدهای رقیب رأی داده بودند نیز دیده می‌شود، همین اعتقاد عمیق به ضرورت وفاق ملی است. پزشکیان درباره چرایی درپیش گرفتن چنین رویکردی برای دولت خود، این طور بیان کرد که وفاق ملی و پرهیز مسئولان از اختلاف و چند دستگی حلقه مفقوده حل مشکلات کشور است.

وفاق ملی، عنوانی هدفمند برای دولت چهاردهم
رئیس جمهور در جلسه هیأت وزیران، «دولت وفاق ملی» را عنوانی صحیح و هدفمند برای دولت چهارهم دانست و با اشاره به تدابیر اندیشیده شده برای بهره‌گیری از ظرفیت افراد توانمند همه گروه‌ها در دولت به عنوان یک راهبرد، تصریح کرد: نه فقط درباره وزرا بلکه در به کارگیری همه مدیران دولتی نیز باید امکانی فراهم شود تا هر فردی که توانمندی بهبود وضعیت و رفع مشکلات را دارد، مورد استفاده قرار گیرد. مسعود پزشکیان در ادامه، تشدید جنایات رژیم صهیونیستی در غزه را حاصل حمایت همه جانبه کشورهای غربی مدعی حمایت از حقوق انسان و حقوق بین‌الملل دانست و ابراز امیدواری کرد با اتحاد و انسجام بیش از پیش کشورهای اسلامی، جنایت و کشتار وحشیانه رژیم صهیونیستی علیه مردم مظلوم و بی‌دفاع غزه هر چه زودتر متوقف شود.

معرفی دو عضو جدید دولت
در ابتدای این جلسه معاون اول رئیس جمهور در سخنانی ضمن خوش‌آمدگویی به اوحدی رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران و نیز تقوی‌نژاد دبیر هیأت دولت، از آقایان قاضی‌زاده هاشمی و بهادری جهرمی مسئولان سابق این دو نهاد نیز به دلیل خدمات ارزشمند آنان قدردانی کرد.

قدردانی پزشکیان از ورزشکاران
در ادامه جلسه روز گذشته دولت، وزیر ورزش و جوانان در گزارشی از عملکرد تیم کشورمان در رقابت‌های المپیک، با اشاره به کسب 41 سهمیه از سوی ورزشکاران ایرانی به عنوان بالاترین نصاب در تمام دوره‌های شرکت در این رقابت‌ها گفت: میانگین کسب مدال ورزشکاران ایرانی در المپیک 4.5 مدال بود، در حالی که در این دوره کاروان ورزشی ایران موفق به کسب 12 مدال شد.
رئیس جمهور نیز عملکرد کاروان ورزشی کشورمان در المپیک پاریس را شایسته قدردانی و مایه امید، شادی و افتخار مردم عزیز ایران دانست و بر تلاش مسئولان ورزشی کشور برای آماده‌سازی حضور ورزشکاران رشته‌های مختلف با بهترین آمادگی در دوره بعدی رقابت‌های المپیک تأکید کرد.

گزارش وزرا به دولت
وزیر راه و شهرسازی نیز از آغاز عملیات اجرایی ایجاد سه شهر ساحلی مکران مرکزی، خلیج فارس و تیس خبر داد و افزود: اجرای طرح‌‌های کریدوری کشور در مسیرهای شمال-جنوب و شرق-غرب نیز با سرعت خوبی در حال انجام است.
وزیر جهاد کشاورزی نیز گفت: خرید 11 میلیون و 300 هزار تن گندم از کشاورزان و پیش‌بینی عبور این میزان از مرز 12 میلیون که بالاترین رکورد خرید گندم در سنوات گذشته محسوب می‌شود، صرفه‌جویی 2 میلیارد دلاری به همراه خواهد داشت. وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات هم در این جلسه، 12 پرتاب موفق فضایی در سه سال گذشته و پیشرفت 60 درصدی ساخت پایگاه فضایی چابهار را از دستاوردهای این وزارتخانه در سه سال گذشته دانست و اعلام کرد: با انجام تست‌های زیرمداری، بزودی اولین پرتاب بلوک انتقال مداری سامان که توانایی جابه‌جایی ماهواره‌های سبک از مدار 300 کیلومتری به مدار 5 هزار کیلومتری را دارد، انجام خواهد شد.

پرهیز از اختلاف، حلقه مفقوده کشور
رئیس جمهور سه‌شنبه گذشته هم، در دیدارهای جداگانه با اعضای مجمع نمایندگان استان آذربایجان غربی و نیز کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، وفاق ملی و پرهیز مسئولان از اختلاف و چند دستگی را حلقه مفقوده حل مشکلات کشور دانست و بر تعامل، همفکری و هم‌افزایی دولت و مجلس برای رسیدن به راهکار علمی و اصولی حل مسائل کشور تأکید کرد.
پزشکیان وفاق ملی را از مؤلفه‌های اساسی در تهیه فهرست پیشنهادی وزرای کابینه دولت چهاردهم دانست و افزود: اگر چه ممکن است فهرست وزرای پیشنهادی برای عده‌ای ایده‌آل نباشد و انتقاداتی به آن وارد کنند، اما این فهرست براساس اعتقاد عمیق دولت چهاردهم به خردجمعی، هم‌فکری و تعامل با همه جریانات سیاسی تهیه شده و دلیل اینکه در این فهرست حتی اسامی افرادی که در انتخابات به نامزدهای رقیب رأی داده بودند نیز دیده می‌شود، همین اعتقاد عمیق به ضرورت وفاق ملی است.
رئیس جمهور با بیان اینکه تلاش خواهم کرد خدمتگزار صادقی برای مردم باشم و همه کسانی که در این کشور زندگی می‌کنند، فارغ از جنسیت، قومیت، مذهب و فرهنگ در تصمیم‌گیری و اجرا مشارکت داشته باشند، اظهارکرد: از مردم بودن و با مردم بودن و حرکت در مسیر اجرای عدالت از ویژگی اساسی دولت چهاردهم است. وی توسعه تعاملات با همه کشورهای دنیا بویژه همسایگان را از اولویت‌های سیاست خارجی دولت چهاردهم برای پیشرفت کشور دانست و تصریح کرد: شرط موفقیت در تعامل با دنیا ایجاد وفاق و وحدت داخلی است.

جستجو
آرشیو تاریخی