برای تسهیل سفر زائران به عتبات انجام شد

رشد 5 برابری پروازهای اربعین

سازمان هواپیمایی به مردم توصیه کرد سفر اربعین خود را به بعد از 9 شهریور منتقل کنند چون بعد از اربعین عرضه بلیت نسبت به تقاضا بالا می‌رود و بلیت بازگشت از عراق در اواخر شهریور حتی تا 3 میلیون تومان هم کاهش می‌یابد.

با اینکه زمان رسمی سفرهای اربعین از 24 مرداد تا 6 شهریور تعیین شده است، اما زوار از روزها قبل به عتبات رفت و آمد دارند و در بخش‌های محتلف جاده‌ای، ریلی، هوایی و دریایی، مردم در این روزها برای رفتن به پایانه‌های مرزی و همچنین سفر به نجف و کربلا از حمل و نقل عمومی استفاده می‌کنند.
روز گذشته با آغاز رسمی سفرهای اربعین در بخش هوایی، نشستی با حضور محمد محمدی بخش، رئیس سازمان هواپیمایی کشور و مدیران شرکت‌های هوایی برگزار شد. در این نشست خدمت‌رسانی به متقاضیان پروازهای اربعین در دستور کار قرار گرفت. بر اساس این گزارش در بخش هوایی مهم‌ترین مسأله نحوه عرضه بلیت با قیمت مصوب است. قیمت مصوب پروازهای اربعین از تهران تا نجف 10 میلیون تومان و از مشهد تا نجف 12 میلیون تومان تعیین شده و ستاد اربعین این قیمت‌ها را به شرکت‌های هوایی ابلاغ کرده است. این قیمت از تاریخ 24 مرداد تا 9 شهریور اعمال می‌شود و در روزهای دیگر، نرخ بلیت سفر به نجف بر اساس میزان عرضه و تقاضا خواهد بود.
 با وجود افزایش 5 برابری عرضه بلیت هواپیما، اما به گفته رئیس سازمان هواپیمایی کشوری، برای هر 4 متقاضی بلیت پروازهای اربعین، یک نفر می‌تواند بلیت را تهیه کند. محمدی بخش گفت: سال 1400 حدود 100 هزار بلیت پروازهای اربعین صادر شد اما امسال این تعداد به 500 هزار رسید و 250 هزار بلیت رفت و 250 هزار بلیت برگشت اربعین با قیمت مصوب عرضه می‌شود. این در حالی است که از 4 میلیون و 600 هزار زائر اربعین، یک میلیون نفر متقاضی سفر با هواپیما هستند که با توجه به محدودیت صندلی عرضه شده نمی‌توان به تمام این تقاضا پاسخ داد. وی همچنین از رفع مشکل تأمین ارز ایرلاین‌ها تا امروز خبر داد.
رئیس سازمان هواپیمایی کشوری تصریح کرد: پروازهای اربعین از ۲۶ فرودگاه کشور انجام می‌شود که قصد داریم با اضافه کردن دو فرودگاه بیرجند و همدان تعداد آن را به ۲۸ فرودگاه برسانیم.همچنین سرعت توزیع بلیت‌ها ظرف یکی - دو روز اخیر بیشتر خواهد شد.
به گفته محمدی بخش پرواز به عراق به‌صورت محدود و موردی از فرودگاه مهرآباد نیز انجام می‌شود.
وی با بیان اینکه به تخلفات و شکایات رسیدگی خواهد شد، گفت:اگر هر سایت یا آژانس مسافرتی تخلف و اقدام به گرانفروشی بلیت اربعین کرد باید قطع ید شود و شرکت‌ها همکاری ای با آن نداشته باشند و در نهایت نیز جریمه خواهد شد.
محمدی بخش در ادامه گفت:۶۰درصد ظرفیت بلیت‌ها را واگذار کردیم و ۳۰ درصد را تا شنبه واگذار خواهیم کرد. مابقی طی روزهای آینده عرضه خواهد شد. فروش گروهی و چارتری نیز ممنوع است. وی گفت:میزان عرضه و تقاضا برابر نیست. از هر چهار نفر یک نفر می‌تواند بلیت خریداری کند و ظرفیت محدود است.اما با توجه به این شرایط عرضه در سایت‌ها همچنان انجام می‌شود.

الزام تهیه بلیت از سایت ایرلاین‌ها
مقصود اسعدی سامانی، رئیس انجمن شرکت‌های هوایی نیز در گفت‌و‌گو با «ایران» از عرضه بلیت اربعین در بازه زمانی تعیین شده و با قیمت مصوب توسط 20 ایرلاین خبر داد و تأکید کرد: مردم حتماً بلیت را از سایت فروش شرکت‌ها تهیه کنند تا بتوانند بلیت با قیمت مصوب بخرند. با وجود تمهیدات در نظر گرفته شده اما به‌خاطر تقاضای بیشتر نسبت به عرضه بخصوص در هفته پیش رو، برخی آژانس‌ها یا سایت‌ها بلیت را با قیمت بالاتر می‌فروشند هر چند رئیس سازمان هواپیمایی از قطع همکاری با متخلفان و جریمه آنان خبر داده است.
بر اساس این گزارش در روزهای عادی در هفته 200 پرواز به سمت نجف انجام می‌شود اما در ایام اربعین این پروازها افزایش می‌یابد. در این خصوص، شمس‌الدین فرزادیپور، مدیرعامل هواپیمایی جمهوری اسلامی به «ایران» گفت: از امروز به‌صورت روزانه 6 پرواز رفت و برگشت توسط هما انجام می‌شود و پیش‌بینی می‌کنیم 42 هزار صندلی در بازه اربعین برای پروازهای هما استفاده شود و اگر تقاضا بالا برود 3 هزار افزایش ظرفیت صندلی داشته باشیم.
وی تأکید کرد: متقتضیان حتماً بلیت را از سایت هما خریداری کنند. ما همچنین تیم‌هایی در فرودگاه نجف به‌صورت شبانه‌روزی مستقر کرده‌ایم تا اگر مشکلاتی برای مسافران پیش بیاید به زائران کمک کنند. سازمان هواپیمایی به مردم توصیه کرد سفر اربعین خود را به بعد از 9 شهریور منتقل کنند چون بعد از اربعین عرضه بلیت نسبت به تقاضا بالا می‌رود و بلیت بازگشت از عراق در اواخر شهریور حتی تا 3 میلیون تومان هم کاهش می‌یابد و بلیت برای این روزها در سایت‌های شرکت‌های هوایی با قیمت کمتر عرضه می‌شود.

 

بــــرش

آمادگی جابه‌جایی 500 هزار مسافر هوایی
رئیس سازمان هواپیمایی کشوری با اشاره به توسعه شبکه پروازی در عملیات اربعین ۱۴۰۳، گفت: طبق هماهنگی و همکاری شرکت‌های هواپیمایی، پیش‌بینی می‌شود که امسال رکورد ۲۸ شهر شکسته شود و شاهد جابه‌جایی بیش از ۵۰۰ هزار مسافر رفت و برگشت باشیم، همچنین در این روند، سه‌هزار پرواز رفت و برگشت برای عملیات اربعین امسال پیش‌بینی شده است.

جستجو
آرشیو تاریخی