صفحات
شماره هشت هزار و چهارصد و هشتاد و چهار - ۲۲ خرداد ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و چهارصد و هشتاد و چهار - ۲۲ خرداد ۱۴۰۳ - صفحه ۱

عوامل نمایش «کارخانه هیولاها» در گفت‌و‌گو با «ایران» از اجرای خود می‌گویند

حضور یک قهرمان انیمیشن برای نخستین‌بار روی صحنه

نگار امیری
خبرنگار

نمایش «کارخانه هیولاها (سالیوان در ایران) به تهیه‌کنندگی محمدامین غلامی و نویسندگی و کارگردانی امین گلستانه که بهار سال‌ جاری در تماشاخانه ایران‌مال روی صحنه رفت، قرار است بزودی دور جدید اجراهای خود را در یکی دیگر از سالن‌های نمایشی پایتخت آغاز کند.
 به گزارش «ایران»، محمدامین غلامی نخستین تجربه تهیه‌کنندگی تئاتر کودک خود را با نمایش «کارخانه هیولاها» و همکاری با امین گلستانه پشت سر گذاشته است. او درباره دلایلی که باعث حضور و همراهی‌اش در این اثر شده، اظهار داشت: «زیبایی متن و خلاقیت نویسنده در جذب و هدایت یک کاراکتر به سمت و سوی فرهنگسازی ایرانی از دلایلی بود که باعث حضور من در این طرح شد.»
 به گفته او تولید آثار فرهنگساز برای کودکان و نوجوانان بسیار ارزشمند است و دراین باره افزود: «در این نمایش به آداب و رسوم بومی ایران پرداخته شده و بسیاری از موضوعات و مسائلی که در داستان‌ها و روایت‌های قدیمی ایرانی نقل قول شده و سینه به سینه به دست ما رسیده است برای تماشاگران به نمایش درمی‌آید.»
 این تهیه‌کننده درباره چالش‌هایی که در روند تهیه و تولید اثر با آن روبه‌رو بوده، بیان کرد: «هر کار هنری با چالش‌ و مسائل زیادی همراه است اما خوشبختانه در این گروه همدل بودن تمامی اعضا کمک ‌کرد تا دشواری‌ها پشت سرگذاشته شود. شاید بزرگ‌ترین چالش ما زمانبندی روند تمرین تا اجرا بود و به لحاظ شرایطی تعطیلات و مناسبت‌ها و همچنین افزایش هزینه‌های مادی از چالش‌های مهم تولید «کارخانه هیولاها» به شمار می‌آید.»
 غلامی گفت: «خلق یک اثر هنری مؤلفه‌هایی دارد که یکی از آنها حضور تهیه‌کننده اثر است و به لحاظ سرمایه‌گذاری و جذب سرمایه و همچنین به لحاظ چیدمان گروه و عوامل نقش بسیار مهمی دارد و از همه مهم‌تر نگاه هنری اوست که باید در جهت ارتقای سطح کیفی کار باشد.»
غلامی بر این باور است، کار کردن برای کودکان و نوجوانان برای ساخت آینده آنها و آینده جامعه بسیار تأثیرگذار است.
این تهیه‌کننده اظهارکرد: «ذهن کودکان و نوجوانان مانند صفحه سفیدی است که قطعاً برای پرورش فکر و خلاقیت آنها باید به سمت تولید آثار خلاقانه و ارزشمند قدم برداشت. آنچه در این عرصه اهمیت دارد این است که نباید از معجزه انرژی و خنده کودکان و نوجوانان به سادگی گذشت.»
 امین گلستانه نویسنده و کارگردان این نمایش که با کارگردانی «کارخانه هیولاها» نخستین حضور حرفه‌ای خود روی صحنه تئاتر را رقم زده است، با اشاره به اینکه انرژی کار کودک بسیار بالاست، بیان داشت: «تولید نمایش کودک کاری سخت و چالش برانگیز است و از آنجا که می‌خواستم یک کار پاستیلی انیمیشنی را برای نخستین‌بار روی صحنه ببرم کار دشوارتری را هم در پیش رو داشتم.»
 این هنرمند با اشاره به محتوای نمایش افزود: «به نظر من اتمسفر آثار کودک در بیشتر موارد به محتواهایی سطحی چون نحوه مسواک زدن اشاره دارند و ما در این موارد بعضاً از گروه سنی کودک و نوجوان به سمت گروه سنی خردسال می‌رویم. این کار سختی بود که جامعه هدف از کودک و نوجوان مطلق خارج شود و به مخاطب بزرگسال هم بپردازد.»
گلستانه قصه «کارخانه هیولاها» را قصه‌ای نوستالژی می‌داند و اظهار می‌دارد: «سالیوان یک سوپراستار مهربان بویژه برای دختربچه‌هایی است که بیست سال پیش این انیمیشن را به تماشا نشسته‌اند و اکنون در جایگاه مادر با فرزندان‌شان در سالن حضور دارند.»
 این هنرمند ضمن تأکید بر لزوم توجه به مخاطبان بزرگسالی که همراه با کودکان به سالن‌های نمایشی ویژه آثار کودک می‌آیند، بیان کرد: «در این نمایش برای شکل‌گیری داستان و ارتباط آن با تمامی رده‌های سنی از هیولاهای پنج منطقه جغرافیایی کشور که قابلیت به روز شدن و ایجاد فضای فانتزی و جذب‌کننده را داشته باشند بهره بردم، اما تمام سعی‌ام براین بود تا از نگاه کودک به جهان نمایش نگاه کنم نه نگاه بزرگسال.»

جستجو
آرشیو تاریخی