صفحات
شماره هشت هزار و چهارصد و هشتاد و چهار - ۲۲ خرداد ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و چهارصد و هشتاد و چهار - ۲۲ خرداد ۱۴۰۳ - صفحه ۱

روایت وزیر بهداشت از تلاش‌های شهید رئیسی در دوران کرونا:

واردات گسترده واکسن با تلاش‌های شهیدجمهور عملی شد

شورای عالی سلامت تا پیش از دولت رئیسی، تقریباً تعطیل بود ولی شهید رئیسی شخصاً در سه جلسه این شورا شرکت و دستورات خوبی را صادر کرد

گروه اجتماعی/ اسفند 98 بود که ویروس منحوس کرونا بر جای جای ایران سایه افکند و هرروز بر تعداد قربانیان این بیماری افزوده می‌شد. صدر اخبار در دنیا و ایران شده بود تعداد مرگ و میرهایی که روزانه شاهد آن بودیم و پرپر شدن عزیزان‌مان، به طوری که وقتی دولت سیزدهم روی کار آمد روزانه 700 فوتی کرونایی داشتیم و در آغازین روزتشکیل دولت مردمی رهبر معظم انقلاب فرمان دادند اولین اولویت دولت باید مهار کرونا باشد. تا آن زمان فقط 18 میلیون دوز واکسن به مردم تزریق شده بود و شهید رئیسی شخصاً به مسأله کمبود واکسن ورود کردند و اولین محموله واکسن که 10 میلیون دوز بود وارد کشور شد.
در آن زمان به گفته وزیر بهداشت روزانه 50 هزار مراجعه به بیمارستان‌ها، 20 هزار بستری و 8 هزار مریض بدحال داشتیم. درحالی که فقط 70 هزار دوز روزانه واکسن تزریق می‌شد و برخی‌‌ها سخن از رفتن به ارمنستان و سایر کشورها، برای دریافت واکسن می‌کردند اما با توصیه شهید آیت‌الله رئیسی جنبش مردمی واکسیناسیون شکل گرفت و با بسیج مردمی و استفاده از تمام امکانات کشور روزبه‌روز شاهد کاهش آمار فوتی‌های کرونا بودیم.
 بنابر اعلام وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تا پیش از دولت سیزدهم فوتی‌های کرونا 122 هزار نفر بود که در این دولت به 20هزار نفر رسید اما این ویروس هر بار تغییر شکل می‌داد و با عناوین مختلف، جهان را غافلگیر می‌کرد به طوری که با شیوع اُمیکرون که بیشتر بچه‌ها را درگیر می‌کرد، نیاز اساسی به تخت‌های مراقبت ویژه کودکان پیدا کردیم. درآن زمان با دستور رئیس جمهور 500 تخت pivu به 1000 تخت افزایش یافت تا کودکان در همه‌گیری کرونا دچار مشکل نشوند.

تزریق بیش از یک میلیون و 600 هزار واکسن کرونا در روز
بهرام عین‌اللهی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در یک برنامه تلویزیونی با اشاره به اینکه چگونه بعد از روی کار آمدن دولت سیزدهم این تعداد واکسن وارد کشور شد، گفت: ما از تجربه دوره دفاع مقدس و حضور مردم استفاده کردیم و به رکورد تزریق روزانه یک میلیون و 600 هزار دوز واکسن رسیدیم. ستاد کرونا به دستور رهبر معظم انقلاب تشکیل شد و شهید رئیسی شخصاً فرماندهی این ستاد را بر عهده گرفت و با برقراری ارتباط و تماس با رئیس جمهور چین شاهد واردات گسترده واکسن بودیم.
وی در خصوص احیای شورای عالی سلامت عنوان کرد: شورای عالی سلامت تا پیش از دولت رئیسی، تقریباً تعطیل بود ولی شهید رئیسی شخصاً در سه جلسه این شورا شرکت و دستورات خوبی را هم در حوزه‌های گوناگون از جمله ایمنی غذا صادر کرد.
عین‌اللهی افزود: یکی از مهم‌ترین اولویت‌های شهید رئیسی، توجه او به حوزه سلامت در مناطق محروم بود به همین دلیل بحث بیمه همگانی را در دستور کار قرار داد؛ به این ترتیب پنج دهک پایین جامعه زیر پوشش بیمه سلامت قرار گرفتند.

12 همت بودجه صندوق بیماری‌های خاص در سال‌جاری
وزیر بهداشت با بیان اینکه در دولت سیزدهم، عمل جراحی تمام کودکانی که نیاز به پیوند حلزونی گوش دارند به صورت رایگان انجام می‌شود، گفت: این عمل حدود یک میلیارد تومان هزینه در بر دارد اما به دستور شخص شهید رئیسی اکنون کاشت حلزون برای کودکان به صورت رایگان انجام می‌شود.
عین‌اللهی در خصوص افزایش بودجه برای صندوق بیماری‌های خاص هم گفت: در این مدت صندوق بیماران خاص و صعب العلاج هم تشکیل شده که در سال نخست با 5 هزار میلیارد تومان شروع به کار کرد و بودجه آن در سال‌جاری به 12 هزار میلیارد تومان رسیده است.

جستجو
آرشیو تاریخی