صفحات
شماره هشت هزار و چهارصد و هشتاد و چهار - ۲۲ خرداد ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و چهارصد و هشتاد و چهار - ۲۲ خرداد ۱۴۰۳ - صفحه ۱

«ایران» از دغدغه بانوان شاغل گزارش می‌دهد

نقش اشتغال زنان در توسعه جامعه

غزل رضایی ثانی
خبرنگار

جمعیت زنان شاغل از گذشته تاکنون افزایش چشمگیری داشته است در حالی‌که می‌دانیم زنان شاغل علاوه بر مسئولیت‌هایی که در محل کار خود دارند در خانه نیز مسئولیت‌های سنگینی متحمل می‌شوند. حتی برای اثبات اینکه از کارها و مسئولیت‌های خانه باز نمی‌مانند تلاش بیشتری برای مسئولیت‌هایی که بر گردن‌شان است، می‌کنند. در همین راستا با یک زن شاغل که کارمند نهاد دولتی است گفت‌و‌گو کرده‌ایم.
این کارمند در گفت‌و‌گو با «ایران» درباره مشکلات زنان شاغل و مسئولیت‌های سنگین آنها در خانه بیان کرد: نگاه به یک زن ایرانی به این شکل است که باید ابتدا خانه‌داری را در اولویت کارهای خود انجام دهد. یعنی حتی اگر شغل هم داشته باشد و بیرون از خانه کار کند باز هم کارهای خانه‌اش در درجه اول قرار دارد. در این میان اگر فرزندی هم داشته باشد تمام این مشغله‌ها دو چندان خواهد شد زیرا علاوه بر کار خانه و کار بیرون مسائل مربوط به فرزندان نیز بر دوش مادر است.
وی اضافه کرد: هر چند که در جامعه امروز، فرهنگ ما به سمتی رفته که مردها نیز در کنار زنان با آنها در کارهای خانه کمک می‌کنند ولی این تفکر که زن ایرانی باید خانه دار خوبی باشد در اذهان عمومی مردم وجود دارد و کمرنگ شدن این ذهنیت خیلی زمان بر
است.
در بسیاری از مواقع خریدهای خانه به دوش زنان است و زنان بعد از اینکه از محل کار خود فارغ شدند، دغدغه خرید خانه برای تهیه شام و ناهار فردا است که این موضوع به کارهای روزانه آن زن اضافه می‌شود.
این کارمند به عنوان یک زن شاغل از مشکلات موجود در رفت و آمد به محل کار خود گفت: در برخی مواقع من، هم با ماشین وهم با وسایل نقلیه عمومی رفت و آمد می‌کنم و اما مشکلات برای رفت و آمد ما زنان بیشتر در نیمه دوم سال است زیرا در فصل پاییز و زمستان هوا زودتر تاریک می‌شود و این تردد را سخت می‌کند. بارها در زمانی که هوا تاریک می‌شود از همکاران‌مان شنیده‌ایم که کیف‌قاپ‌ها به آنهـــا هجـــوم آورده‌انـــد.
وی اشـــــاره کـــــــــــرد: در روزهایــــی هم که بدون خودرو به سرکار می‌آییم به دلیل اینکه در ساعات پایانی شب ترافیک بیشتر است دیرتر به خانه رسیده و برای اینکه به همه کارهای خانه از جمله نظافت، آشپزی و امور فرزندان بپردازیم تا پاسی از نیمه شب بیدار می‌مانیم و فردا صبح هم با خستگی روز گذشته از خواب بر می‌خیزیم.

یکی از شغل‌های پرتنش برای زنان پرستاری است. قطعاً این شغل با سختی‌هایی که حین کار دارد نیازمند استراحت بیشتری است اما زنان پرستار با وجود همسر و فرزند، زمان زیادی برای استراحت ندارند. یک پرستار در گفت‌و‌گو با «ایران» با اشاره به سختی‌های زندگی یک زن شاغل گفت: همه می‌دانند که کار شیفت بندی شده از بخش‌های مهم کار پرستاری است. اما همین موضوع سخت‌ترین بخش کار ماست. تصور کنید یک زن هم پرستار است هم مادر و هم همسر، مسئولیت‌های او بسیار زیاد خواهد بود، این قضیه می‌تواند در روند زندگی او تأثیر زیادی بگذارد.
این پرستار اشاره کرد: با توجه به فشار کاری که برای پرستاران وجود دارد ما با خستگی بیش از اندازه به خانه می‌رویم. این در حالی است که ما به‌عنوان یک زن نه تنها  نان‌آور خانه شدیم و در امر اقتصادی کمک خرج همسرمان هستیم بلکه در منزل هم مانند یک زن خانه دار باید به تمام وظایف‌مان حتی بیشتر از زنان خانه‌دار رسیدگی کنیم. چرا که نباید نشان دهیم شغل ما خللی در امر زنانگی‌مان ایجاد می‌کند و این یک فشار دو چندان به زنان شاغل است. زیرا اگر مانند دیگر زنان خانه‌دار فقط مشغول همسرداری و بچه‌داری بودیم قطعاً مسئولیت‌های کمتری داشتیم و وقت بیشتری برای توجه به خود صرف می‌کردیم.
وی در پاسخ به این سؤال که با این تفاسیر کار کردن زنان چقدر ضرورت دارد؟ گفت: در شرایط اقتصادی فعلی حقوق یک نفر نمی‌تواند کفاف مخارج زندگی مشترک را بدهد. حال اگر در این زندگی فرزندی هم وارد شود هزینه‌ها دو چندان خواهد شد. پس ضرورت دارد که مرد و زن در کنار هم به فعالیت اقتصادی بپردازند تا از پس هزینه‌های زندگی برآیند. اما در خانواده‌های ایرانی نکته‌ای که مغفول مانده این است که اگر زن همپای همسرش به فعالیت‌های اقتصادی می‌پردازد ضروری است شوهر نیز در امور خانه‌داری به او کمک کند تا تمام فشار زندگی روی دوش یک نفر نباشد.

جستجو
آرشیو تاریخی