صفحات
شماره هشت هزار و چهارصد و هشتاد و چهار - ۲۲ خرداد ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و چهارصد و هشتاد و چهار - ۲۲ خرداد ۱۴۰۳ - صفحه ۱

سران قوا بر برگزاری انتخابات سالم و مشارکتی تأکید کردند

برخورد قانونی در انتظار تخریبگران و شایعه‌پراکنان

اعلام اسامی رقبای نهایی انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری، تشکیل ستادهای انتخاباتی و انتشار موضعگیری فعالان سیاسی و چهره‌های شناخته شده در عرصه‌های مختلف حکایت از آن دارد که انتخابات پیش رو علی رغم پیش‌بینی نشده و زودهنگام بودن از همه مؤلفه‌های لازم برای تحقق یک انتخابات رقابتی با مشارکت درصد بالایی از رأی دهندگان برخوردار است.
بر این اساس در این دوره از انتخابات نیز برگزاری مناظره‌های تلویزیونی نامزدها یکی از بخش‌های اصلی تبلیغات انتخاباتی است. مناظره‌هایی که در خلال نقد کارنامه و برنامه‌های نامزدها از سوی رقبایشان بستر شناخت بیشتر مردم و انتخاب دقیق‌تر رأی دهندگان را فراهم می‌آورند.شامگاه روز یکشنبه با حضور نماینده کاندیداها، دبیر ستاد انتخابات کشور و نماینده شورای نگهبان در مرکز همایش‌های صداوسیما مراسم قرعه کشی برنامه‌های تبلیغاتی نامزدها انجام و تقویم و جزئیات زمان پخش مناظره‌ها، میزگردها، گفت‌وگوی ویژه خبری، مستندها و دیگر برنامه‌های انتخاباتی نامزدهای ریاست جمهوری مشخص شد. بر اساس تاریخ تعیین شده برای مناظره‌های تلویزیونی چهاردهمین انتخابات ریاست‌جمهوری اولین مناظره انتخاباتی روز دوشنبه ۲۸ خرداد از ساعت ۲۰ تا ۲۴ برگزار و از شبکه یک سیما به صورت زنده پخش می‌شود. پنجشنبه ۳۱ خرداد، جمعه یک تیر، دوشنبه ۴ تیر و سه‌شنبه ۵ تیر زمان تعیین شده برای مناظره‌های بعدی است.

تأکید سران قوا بر انتخابات سالم
سران قوای سه‌گانه کشور نیز روز گذشته در جلسه‌ای که به میزبانی محمدمخبر، سرپرست ریاست جمهوری و با حضور معاون حقوقی رئیس جمهور، وزیر اطلاعات و وزیر کشور برگزار شد تمهید مقدمات اجرای مفاد اصل ۱۳۱ قانون اساسی و تصمیم‌های لازم برای برگزاری انتخابات زودهنگام ریاست جمهوری را مورد بررسی قرار دادند و بر برگزاری انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری با مشارکت حداکثری، توأم با رقابت‌های سالم و در امنیت و سلامت کامل تأکید کردند.

توصیه به اخلاق و قانون
حجت‌الاسلام محسنی اژه‌ای، رئیس قوه قضائیه نیز روز گذشته در نشست شورای عالی این قوه با اشاره به اعلام اسامی کاندیدا‌های نهایی انتخابات ریاست‌جمهوری چهاردهم گفت: تمامی اشخاصی که برای نامزدی در انتخابات ریاست‌جمهوری چهاردهم احساس وظیفه کرده و با انگیزه‌های مختلف ثبت‌نام کردند؛ چه آنهایی که صلاحیت‌شان احراز شد و چه آنهایی که این امر برایشان محقق نشد، باید در تراز شخصیتی عمل کنند که داوطلب تصدی کرسی مهم ریاست جمهوری اسلامی ایران است. در این راستا، اصل اساسی، قائل شدن احترامِ ویژه برای قانون است؛ قطعاً در این قضیه و به طور کلی، قضایای مشابه، نباید عملی مرتکب شد که سبب سوء‌استفاده و بهره‌برداری دشمن شود.
به گزارش میزان، رئیس دستگاه قضا همچنین در توصیه به مراعات اخلاق و قانون در عرصه تبلیغات انتخاباتی با یادآوری وظیفه دادستان‌ها برای جلوگیری از نشر اکاذیب، تخریب و تشویش اذهان در این فرایند، تصریح کرد: در فرایند تبلیغات انتخاباتی، چنانچه پس از تذکرات و هشدار‌های دستگاه‌های نظارتی، کسانی خلاف قانون و اخلاق عمل کنند و با تخریب، توهین، شایعه‌پراکنی و نشر اکاذیب، بخواهند فضا را ملتهب و اذهان را مشوّش کنند، قطعاً با برخورد قانونی دادستان‌ها و سایر دستگاه‌های ذیربط مواجه خواهند شد.

منتفی شدن اخذ رأی الکترونیکی
در حالی‌که پس از برگزاری الکترونیک مرحله دوم انتخابات مجلس در 8 حوزه انتخابیه پیش‌بینی می‌شد انتخابات ریاست جمهوری چهاردهم به نخستین دوره برگزاری تمام الکترونیک انتخابات در کشور تبدیل شود؛ ستاد انتخابات کشور روز گذشته اعلام کرد که انتخابات 8 تیر به‌صورت نیمه‌الکترونیک و صرفاً با تعرفه‌های کاغذی رأی برگزار می‌شود.
به گزارش ایرنا، محسن اسلامی دبیر و سخنگوی ستاد انتخابات کشور در توضیح این تصمیم اظهار داشت: بر اساس بند 116 قانون انتخابات مجلس، وزارت کشور می‌تواند پیشنهاد دهد در حوزه‌های دارای تعدد کرسی، انتخابات تمام‌مکانیزه برگزار شود. ما این موضوع را برای انتخابات ریاست‌جمهوری هم با شورای نگهبان مطرح کردیم اما در قانون انتخابات ریاست‌جمهوری به‌عکس قانون انتخابات مجلس، ماده‌ای درخصوص برگزاری الکترونیکی انتخابات نداریم و به‌جهت محدودیت قانونی در انتخابات ریاست‌جمهوری، متأسفانه این موضوع شکل نگرفت و در شورای نگهبان مصوب نشد و در انتخابات ریاست‌جمهوری 1403 صرفاً تعرفه‌های کاغذی را برای رأی‌گیری خواهیم داشت و صندوق‌های الکترونیک را استفاده نمی‌کنیم.
 
مواضع نامزدهای  
احراز صلاحیت نشده
برخی چهره‌های شاخصی که صلاحیتشان برای حضور در انتخابات ریاست جمهوری مورد تأیید شورای نگهبان قرار نگرفته بود در بیانیه‌هایی به  عدم احراز صلاحیت خود واکنش نشان دادند. علی لاریجانی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام عدم احراز صلاحیت خود را علی‌رغم نظرات مثبت نهادهای مسئول و حکم قوه قضائیه در رد برخی دعاوی گذشته آن شورا دانست اما در بیانیه‌ای خطاب به مردم با بیان اینکه امیدوار بودم با یاری شما بتوانیم موانع را مرتفع و مسیر توسعه ملی ایران را فراهم نماییم، گفت: مسیر خدمتگزاری به مردم و حل مشکلات ملت، متوقف نخواهد شد.
به گزارش ایسنا، اسحاق جهانگیری معاون اول دولت یازدهم و دوازدهم نیز در شبکه ایکس نوشت: ضمن مطالبه انتشار دلایل رد صلاحیت خود، همچنان از هیچ تلاشی برای بهبود ‎زندگی مردم و پیشرفت ایران عزیز دریغ نخواهم کرد. مهرداد بذرپاش، وزیر راه و شهرسازی هم پس از عدم احراز صلاحیتش توسط شورای نگهبان در مطلبی در توئیتر نوشت: «برای بزرگواران حاضر در عرصه انتخابات‌طلب خیر دارم و از درگاه خداوند متعال انتخابی شایسته را برای ملت ایران مسألت می‌نمایم. ان شاالله مسیر صادقانه سید شهیدان خدمت تداوم یابد. همچنان سرباز انقلاب و‌ مردم خواهم‌ ماند.»

جستجو
آرشیو تاریخی