صفحات
شماره هشت هزار و چهارصد و هشتاد و چهار - ۲۲ خرداد ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و چهارصد و هشتاد و چهار - ۲۲ خرداد ۱۴۰۳ - صفحه ۱

«ایران» از دومین روز رسمی رقابت نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری گزارش می‌دهد

شکل‌گیری ستادهای انتخاباتی در روز اول تبلیغات

 روز گذشته، یک روز پس از اعلام نتایج بررسی صلاحیت‌ها، مهم‌ترین رویداد انتخاباتی، اعلام ارکان ستادهای انتخاباتی نامزدهای ریاست جمهوری بود. غیر از مسعود پزشکیان که پس از اعلام صلاحیت‌ها رئیس ستاد انتخابات خود را تعیین کرد، روز گذشته رؤسای ستادهای انتخاباتی علیرضا زاکانی، محمدباقر قالیباف، سیدامیرحسین قاضی‌زاده‌ هاشمی و سعید جلیلی هم مشخص شد. در کنار آن، آرام آرام اظهار نظرها و بیانیه‌های نامزدها نیز منتشر شد، اظهار نظرهایی که می‌تواند نشان دهنده استراتژی‌های انتخاباتی باشد. به عنوان مثال محمدباقر قالیباف بیانیه‌ای صادر کرد، قاضی‌زاده‌ هاشمی یک وعده داد و علیرضا زاکانی در یک سخنرانی بر ضرورت تداوم راه رئیس جمهور شهید آیت‌الله رئیسی تأکید کرد.
 
تعیین مسئولان ستاد انتخاباتی زاکانی
روز گذشته رئیس و مسئولان ستادهای انتخاباتی علیرضا زاکانی برای انتخابات ریاست جمهوری مشخص شدند. لطف‌الله فروزنده رئیس ستاد، امین توکلی‌زاده رئیس ستادهای مردمی، داوود گودرزی رئیس ستاد هواداران و علی نادعلی به‌عنوان مسئول ستادهای مردمی تهران انتخاب شدند. مالک شریعتی نیاسر هم به‌عنوان سخنگوی ستاد انتخاب شد. علیرضا زاکانی دیروز اعلام کرد که از امروز سه‌شنبه از سمت خود در شهرداری تهران مرخصی خواهد گرفت. وی درباره معاونانش در شهرداری تهران هم گفت هر کسی بخواهد در انتخابات کار کند، باید از سه‌شنبه مرخصی بگیرد. در عین حال، از بین نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری، زاکانی نخستین چهره‌ای بود که روز گذشته یک سخنرانی انتخاباتی داشت. وی در نخستین جلسه ستاد‌های استانی و اقشاری خود، با بیان اینکه همه ما برای تداوم راه شهید رئیسی تکالیف سنگینی داریم، گفت: برای همه ما نامزد‌های انتخابات ریاست جمهوری، ضروری است نسبت به سوابق و عملکرد ۴۵ سال گذشته شفاف باشیم. هیچ‌یک از ما ۶ نفر نمی‌تواند طلبکار مردم باشد؛ همه ما به مردم بدهکاریم و باید پاسخگو باشیم. این نامزد انتخابات ریاست جمهوری در بخش دیگری از سخنان خود، با بیان اینکه باید کاری کرد که در زندگی مردم گشایش ایجاد شود و باید بدون حرف‌درمانی در عمل مشکل مردم را حل کنیم، افزود: رئیس جمهور آینده باید در تمامی حوزه‌ها برنامه داشته باشد و در موضوعات مختلف دارای برنامه باشد.
 
یک انتصاب در ستاد پزشکیان
رسانه‌ها اعلام کردند حجت نظری، نماینده مردم تهران در دوره پنجم شورای شهر تهران به عنوان رئیس ستاد جوانان مسعود پزشکیان منصوب شده است. غیر از این، تحول عمده مربوط به فعالیت انتخاباتی پزشکیان را باید اعلام حمایت جریان‌ها و احزاب سیاسی اصلاح‌طلب از این نامزد دانست. آذر منصوری، رئیس جبهه اصلاحات ایران از تأیید صلاحیت شدن مسعود پزشکیان حمایت کرد. مجمع نیروهای خط امام(ره) هم دیروز در بیانیه‌ای از مسعود پزشکیان برای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری حمایت کرد. پزشکیان تا عصر دیروز، یعنی زمان تنظیم گزارش، نطق انتخاباتی رسمی نداشته است. باوجود این، برخی رسانه‌ها فیلمی از اظهار نظر او در جمع هوادارانش را منتشر کردند که حاوی دیدگاه‌های این نامزد انتخابات بود. پزشکیان با بیان اینکه عرب و عجم و کرد و ترک و لر و بلوچ هیچ کدام بر دیگری برتری ندارند و برتری تنها با تقواست، گفت: تقوا یعنی حرکت بدون خطا؛ یعنی اینکه اقتصاد را درست کنیم و عمل درست انجام دهیم و مدیریت کنیم و کسی که مدیریت را درست انجام می‌دهد نیز ممکن است از جناح و حزب ما نباشد. وی تأکید کرد: باید کاری کنیم که کارشناسان، کاردان‌ها، عالمان و دست‌پاک‌ها به قدرت برسند، نه افرادی که به خاطر قدرت، تهمت و افترا می‌زنند و آبروی افراد را می‌ریزند و دروغ می‌گویند.
 
قالیباف مرخصی می‌گیرد
محمد رشیدی، عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی دیروز اعلام کرد محمدباقر قالیباف در ایام تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری مرخصی می‌گیرد. به گفته این نماینده، جلسات، دیدارها و کارهای ستاد انتخاباتی قالیباف خارج از مجلس برگزار می‌شود. دیروز علی نیکزاد به عنوان رئیس ستاد انتخاباتی قالیباف منصوب شد.
نیکزاد در انتخابات قبلی رئیس ستاد انتخاباتی شهید رئیسی بود. رویداد انتخاباتی دیگر مرتبط با قالیباف، بیانیه‌ای بود که وی خطاب به «ملت شریف ایران» صادر کرد. وی با بیان اینکه کشور ما در لحظه‌ای تعیین‌کننده‌ قرار گرفته است، لحظه‌ای که یا به عقب‌ماندگی‌های دهه ۹۰ بازمی‌گردد، یا مسیر خدمت و پیشرفت را پی می‌گیرد، تصریح کرد: دقیقاً در همین لحظه‌ است که می‌توانیم با همدلی اجتماعی، اتحاد ملی و کاری جهادی حرکت خود را به‌سوی زندگی خوب و ایران پیشرفته شتاب بخشیم و عقب‌ماندگی‌ها را جبران کنیم. امروز فرصت آن را داریم که به حرکت کشور شتابی دوباره دهیم.
آن فرصت همین انتخابات پیشِ‌ روست و نه زمان دیگر. قالیباف با بیان اینکه دولت ما دولت پیشرفت و خدمت خواهد بود، ادامه داد: شما من را با تمام نقاط قوت و ضعفم می‌شناسید. شما می‌دانید آنچه را وعده می‌دهم به سرانجام می‌رسانم. یقین دارم فرصت همچنان برای بازکردن گره‌های درهم‌پیچیده باقی است و این را به پشتوانه کارنامه‌ای می‌گویم که در طول سالیان سال پیشِ چشمان شماست. وی در فراز پایانی این بیانیه نوشت: با شما پیمان می‌بندم که هرچه را در توان داریم به کار گیرم تا دولتی مسئولیت‌پذیر، تحول‌گرا، شایسته‌سالار، مردمی و انقلابی بسازیم.
 
آغاز فعالیت‌ ستادی قاضی‌زاده ‌هاشمی
سیدامیرحسین قاضی‌زاده‌ هاشمی هم مانند برخی از نامزدها، روز گذشته از کار خود در سمت رئیس بنیاد شهید مرخصی گرفت. غیر از این، تنها رویداد مرتبط با فعالیت‌های انتخاباتی این نامزد، وعده‌ای بود که بویژه خطاب به ایثارگران و خانواده شهدا اعلام کرد. قاضی‌زاده ‌هاشمی در شبکه اجتماعی «ایکس» نوشت: یکی از اصلی‌ترین وظایف رئیس‌جمهور اجرای قوانین است. در بنیاد شهید با وجود موانع و محدودیت‌ها، اجرای قانون را ارتقا دادیم. برگزاری آزمون استخدامی، افزایش مستمری و بیمه ایثارگران نمونه‌های آن است. وی که به نظر می‌رسد دولت و شعار انتخاباتی خود را «دولت خانواده» تعریف کرده است، افزود: دولت خانواده مصمم به اجرای کامل قانون جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران است.
 
محسن منصوری رئیس ستاد جلیلی
در سمت فعالیت‌های انتخاباتی مرتبط با سعید جلیلی، دیگر نامزد انتخابات ریاست جمهوری، مهم‌ترین رویداد روز گذشته انتخاب محسن منصوری معاون اجرایی  رئیس جمهور به عنوان رئیس ستاد انتخاباتی جلیلی است. منصوری  برای این منظور از سمت خود مرخصی گرفت. محسن منصوری تصویری از نامه مرخصی خود که خطاب به محمد مخبر سرپرست ریاست جمهوری نوشته شده است را در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک گذاشت. منصوری این نامه را با عبارت‌هایی چون «برای ایران» «برای خدمت» و «برای ایران قوی» منتشر کرد که به نظر می‌رسد بیانگر کلیدواژه‌ها یا شعارهای اصلی ستاد انتخاباتی جلیلی هم باشند.
همچنین ستاد سعید جلیلی، یکشنبه شب با صدور اطلاعیه‌ای، از هواداران خود خواست کمک‌‌های مالی را به شماره حساب اعلام شده واریز کنند و مجموع واریزی‌ها نیز در ادامه به صورت شفاف و علنی اعلام خواهد شد. در این اطلاعیه تأکید شده است که این کمک‌ها هیچ حق ویژه یا امتیاز خاصی برای کمک کنندگان ایجاد نخواهد کرد.

 

بــــرش

قالیباف در «صف اول» و قاضی زاده در «با مردم» چه گفتند؟

برنامه‌های تلویزیونی نامزدها برای معرفی کارنامه و برنامه‌های خود برای مردم، روز گذشته با حضور محمدباقر قالیباف در برنامه «صف اول»، امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی در برنامه «با مردم» و مسعود پزشکیان در برنامه گفت و گوی ویژه خبری آغاز شد.  به این ترتیب یک روز پس از تأیید صلاحیت  نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری روز گذشته آنان فرصت یافتند تا نخستین گفت و گوها و اظهارنظرهای خود را با مردم در میان بگذارند. گفت و گوهایی که  از طریق ارائه برنامه و کارنامه قصد  دارد نظر رأی دهندگان ایرانی را به خود جلب کند.
قالیباف در برنامه صف اول که به صورت ضبط شده عصر دیروز از شبکه خبر پخش شد خلاصه‌ای از سوابق کاری و خدمتی خود به مردم ارائه کرد و در ادامه هم به برخی از رئوس و فصول برنامه‌های دولت خود اشاره کرد. این نامزد انتخابات ریاست جمهوری تأکید کرد: محور کارمان برنامه هفتم است که نمونه‌ای از همکاری‌های بین مجلس یازدهم و دولت شهید رئیسی است. قالیباف اضافه کرد: ما باید به صورت برنامه‌های کوتاه مدت و فشرده مردم را در زمینه اقتصادی به یک آسایش نسبی برسانیم. البته بخشی در فقر مطلق به سر می‌برند از طرف دیگر مشکلات باید به صورت ریشه‌ای بر طرف شود.
امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی، دیگر نامزد انتخابات ریاست جمهوری عصر دیروز در برنامه تلویزیونی «با مردم»، با بیان اینکه نباید بگذاریم آرمان شهید رئیسی بر زمین بماند، شعار دولت خود را دولت مردم و خانواده عنوان کرد و افزود: رئیس جمهور مجری قوانین مجلس است امروز ما قانون برنامه هفتم داریم و رئیس جمهور باید آن را اجرا کند و نمی‌تواند خارج از قوانین قولی دهد. وی با بیان اینکه سهام شرکت‌های دولتی باید به مردم تحویل داده شود، اظهارکرد: به جراحی‌های بزرگ در نظام اداری نیاز داریم.
برنامه تلویزیونی مسعود پزشکیان، دیگر نامزد انتخابات نیز شب گذشته با حضور او در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری آغاز شد. در این برنامه که از ساعت 22 آغاز شد، پزشکیان به مدت 45 دقیقه رئوس دیدگاه‌های خود را تشریح کرد.

جستجو
آرشیو تاریخی