صفحات
شماره هشت هزار و چهارصد و هشتاد و چهار - ۲۲ خرداد ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و چهارصد و هشتاد و چهار - ۲۲ خرداد ۱۴۰۳ - صفحه ۱

با استعفای گانتس و آیزنکوت کابینه جنگی رژیم صهیونیستی در مرز فروپاشی قرار گرفت

شکست از درون

خروج تنها قدرت میانه‌رو در ائتلاف راست افراطی در بحبوحه جنگ در غزه، می‌تواند تأثیری جدی بر اتکای نتانیاهو به تندروها داشته باشد و بدون ترسیم چشم‌اندازی برای پایان جنگ، تشدید احتمالی درگیری‌ها با حزب‌الله لبنان را در روزهای پرتنش امروز نیز در پی داشته باشد.

گروه جهان/ رسیدن دومینوی استعفاها به سطوح تراز سیاسی و کابینه رژیم صهیونیستی، برش آشکاری از هسته اختلافات رخ داده پس از عملیات طوفان الاقصی در شاکله سیاسی اشغالگران و نمودی از وضعیت شکننده و وخیم حکمرانی سران اسرائیل در سرزمین‌های اشغالی و جنگ در 7 جبهه علیه مقاومت، بویژه در نوار غزه است.
روز گذشته بنی گانتس، عضو کلیدی کابینه جنگ رژیم صهیونیستی در کشاکش درگیری لفظی مقامات رژیم صهیونیستی و بویژه شخص نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل استعفا داد و به دنبال آن نیز «گادی آیزنکوت» و «هیلی تروپر» دو وزیر عضو حزب بنی گانتس در نامه‌‌هایی جداگانه استعفای قطعی خود را از کابینه نتانیاهو اعلام کردند. باید توجه داشت که تشکیل کابینه جنگ در فردای پس از 7 اکتبر، تلاشی از سوی رژیم صهیونیستی برای نمایش وحدت بین تمام گروه‌های سیاسی برای گذر از بحران بود. اکنون نیز استعفاهای مذکور، یک وضعیت شکننده را در میان جناح‌های سیاسی به ظهور رسانده و بیانگر شکاف‌های عمیق بین آنها بر سر نحوه مدیریت جنگ در غزه است. آیزنکوت نیز ضمن اعلام استعفای خود، گفت کابینه‌ای که نتانیاهو رهبری می‌کرد، «تصمیم‌های مهم برای رسیدن به اهداف ما نمی‌گرفت». گانتس پس از استعفا البته خواهان برگزاری انتخابات در پاییز پیش رو شد و گفت: «ما امروز در یک جنگ بر سر سرنوشت اسرائیل قرار داریم. برای تحقق یک پیروزی واقعی و مناسب باید پاییز انتخابات برگزار شود تا این سال فاجعه‌بار را به این شکل به پایان برسانیم. انتخابات منجر به تشکیل کابینه‌ای می‌شود که مورد اعتماد مردم باشد و توانمندی مقابله با چالش‌ها را هم داشته باشد.»
به گفته نیویورک تایمز، گانتس یکی از برجسته‌ترین صداهایی بود که برای دستیابی به توافقی برای آزادی گروگان‌ها و وقوع آتش‌بس فشار می‌آورد. مواضع معتدل‌تر او به افزایش اعتبار بین‌المللی دولت کمک کرد و اکنون بدون حزب او، دولت نخست‌وزیر متشکل از حزب راستگرای لیکود، سه حزب راست افراطی و دو جناح افراطی ارتدوکس خواهد بود که فضای جنگ را به سوی افراط بیشتر سوق خواهد داد. آنچه مسلم است سیر تحلیل رفتن ماهیت رژیم صهیونیستی پس از 7 اکتبر شتاب بیشتری به خود گرفته و به طور کلی نظم ساختاری آن نیز دچار فرسایشی غیر قابل برگشت شده است؛ شتابی که دقیقاً به موازات شدت گرفتن حملات خونبار رژیم صهیونیستی به مردم غزه اوج می‌گیرد و از این رو است که تهدیدی برای بقای رژیم نزد برخی سیاستمداران و تحلیلگران تلقی می‌گردد.

واکنش مقامات صهیونیستی
 بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی هم فوراً به اظهارات بنی گانتس واکنش نشان داد و تصمیم وی را «نابجا» خواند و گفت: «اکنون زمان مناسبی برای استعفا نبود بلکه زمان وحدت بود.» وی البته بنی گانتس را به «کم‌کاری» و «مانع‌تراشی» در برابر اقدامات نظامی علیه حماس متهم کرد. ایتامار بن گویر وزیر امنیت داخلی رژیم صهیونیستی در پی استعفای بنی گانتس خواستار پیوستن به کابینه جنگ شد. بن گویر گفت: «زمان آن رسیده تا تصمیماتی شجاعانه اتخاذ شده و بازدارندگی حقیقی ایجاد شود و امنیت برای ساکنان جنوب و شمال و کل اسرائیل محقق شود.» این در خواست در حالی از سوی وی صورت می‌گیرد که شبکه ۱۲ تلویزیون رژیم صهیونیستی پیش از این، از نگرانی دستگاه امنیتی این رژیم درباره ورود «ایتامار بن گویر» وزیر امنیت داخلی به شورای جنگ خبر داد. یائیر لاپید، رهبر اپوزیسیون رژیم صهیونیستی نیز تأکید کرد تصمیم بنی گانتس و گادی آیزنکوت برای خروج از کابینه شکست خورده جنگ مهم و درست بود. وی گفت: زمان آن رسیده تا کابینه‌ای با تدبیر که امنیت و اسیران صهیونیست را بازگرداند و جایگاه بین‌المللی «اسرائیل» را بازیابد، جایگزین این کابینه تندرو شود.
بنا به نوشته خبرگزاری رویترز، به رغم آنکه استعفای بنی گانتس از کابینه جنگ اسرائیل تهدیدی فوری برای دولت بنیامین نتانیاهو محسوب نمی‌شود، اما خروج تنها قدرت میانه‌رو در ائتلاف راست افراطی در بحبوحه جنگ در غزه، می‌تواند تأثیری جدی بر اتکای نتانیاهو به تندروها داشته باشد و بدون ترسیم چشم‌اندازی برای پایان جنگ، تشدید احتمالی درگیری‌ها با حزب‌الله لبنان را در روزهای پر تنش امروز نیز در پی داشته باشد؛ امری که البته موجبات نگرانی برخی مقامات اشغالگر شده است. پیش‌تر محافل امنیتی که دیدگاهشان درباره جنگ علیه غزه به دیدگاه گانتس و آیزنکوت دو عضو شورای جنگ نزدیک‌تر است، نگران بودند که در صورت استعفای این دو نفر، نتانیاهو و بن گویر تصمیم گیرندگان اصلی در جنگ غزه شوند.  

جستجو
آرشیو تاریخی