صفحات
شماره هشت هزار و چهارصد و هفتاد و هفت - ۱۲ خرداد ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و چهارصد و هفتاد و هفت - ۱۲ خرداد ۱۴۰۳ - صفحه ۱

رئیس مرکز ارزیابی و تضمین کیفیت نظام آموزشی:

لو رفتن سؤالات امتحانات نهایی قبل از آزمون ممکن نیست

غزل رضایی ثانی/ امتحانات نهایی دانش‌آموزان از ششم خرداد ماه آغاز شده و تا 31 ماه جاری ادامه دارد. هر سال با شروع امتحان نهایی چالش‌هایی ناشی از تخلف‌هایی که صورت می‌گیرد موجب اضطراب و نگرانی دانش‌آموزان می‌شود. بر همین اساس، آموزش و پرورش تلاش کرده است امنیت آزمون‌ها را بالا ببرد، اما اگر در هنگام امتحان تصویری از سؤالات امتحان نهایی منتشر می‌شود دانش‌آموزان بدانند شخص متخلف به‌راحتی به پاسخ‌ها دست نخواهد یافت.
محسن زارعی، رئیس مرکز ارزیابی و تضمین کیفیت نظام آموزشی آموزش و پرورش در گفت‌و‌گو با «ایران» دراین باره اظهار داشت: اینکه دانش‌آموزی در جلسه امتحان گوشی تلفن همراه داشته باشد تخلف است اما وظیفه ماست تمام ضوابط را کنترل کنیم تا تخلفی صورت نگیرد و اگر صورت بگیرد برابر قانون با شخص متخلف برخورد خواهد شد.
وی اضافه کرد: لو رفتن سؤالات به این معنی است که پیش از اینکه برگه سؤالات به دست دانش‌آموزان در جلسه آزمون برسد، شخص دیگری به آن دسترسی پیدا کند که با مراقبت های لازم، این کار ممکن نیست.
رئیس مرکز ارزیابی و تضمین کیفیت نظام آموزشی در پاسخ به این سؤال که آیا همه دانش‌آموزان موفق به دریافت کارت امتحانات نهایی شدند یا خیر، گفت: مسأله کارت یک مسأله جزئی در امتحانات است. دانش‌آموزان ما برای شرکت در آزمون‌های امتحانات نهایی اصلاً نیازی به کارت نداشته‌اند. نحوه تقسیم‌بندی در حوزه‌های امتحان نهایی بدین شکل است که یا دانش‌آموزان کل یک مدرسه در حوزه امتحان خواهند داد یا دانش‌آموزان به تفکیک رشته، حوزه‌بندی خواهند شد. لذا وقتی این اتفاق می‌افتد مدیر مدرسه به دانش‌آموزان خود اطلاع‌رسانی می‌کند که آنها در کدام حوزه امتحانی باید حضور داشته باشند.
 زارعی گفت: در آن زمان که ما اعلام کردیم اگر دانش‌آموزان موفق به دریافت کارت نشده‌اند می‌توانند با کارت شناسایی عکس‌دار وارد حوزه امتحانی شوند، برای مواقعی بود که آنها از محل حوزه امتحانی خود مطلع بودند. برای همه شرکت‌کنندگان کارت صادر شده است. خاصیت کارت‌های امتحان نهایی این است که علاوه بر احراز هویت دانش‌آموزان، هر روز جانمایی جدیدی برای شخص در نظر دارد یعنی صندلی دانش‌آموزان در روزهای امتحان تغییر می‌کند. بنابراین صدور کارت امتحان نهایی برای داوطلبان آزاد که دانش‌آموز نیستند و همچنین برای ارتقای کیفیت کار بوده است.
وی توضیح داد: از آنجا که تاریخ امتحانات تغییر کرد، کارت‌های اصلاح شده به رؤسای حوزه‌ها ارائه شد و آنها کارت‌های جدید به دانش‌آموزان دادند. در حال حاضر همه دانش‌آموزان نیز کارت ورود به جلسه امتحان نهایی دارند.  یکی از دانش‌آموزان در گفت‌و‌گویی که با «ایران» داشته، اعلام کرده است با اینکه مدرسه او در تئاترشهر واقع است اما حوزه امتحان نهایی تعیین شده برای او خارج از تهران است. زارعی در واکنش به این موضوع توضیح داد: دانش‌آموزانی که حوزه‌بندی شده‌اند یا همه یک جا در یک حوزه مشخص هستند یا به تفکیک رشته دسته ‌بندی شده‌اند. اینکه دانش‌آموزی در تهران باشد اما حوزه امتحانی او خارج از تهران باشد امر بعیدی است و باید دید نوع ثبت‌نام دانش‌آموز در سامانه به چه صورتی بوده است.
جستجو
آرشیو تاریخی