صفحات
شماره هشت هزار و چهارصد و هفتاد و هفت - ۱۲ خرداد ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و چهارصد و هفتاد و هفت - ۱۲ خرداد ۱۴۰۳ - صفحه ۱

رفح؛ باتلاق اشغالگران

فائزه‌سادات یوسفی
خبرنگار

این روزها وقایع رفح نشان می‌دهد که بر خلاف انتظارات رژیم صهیونیستی و شریکش ایالات متحده در حملات خونبار علیه مردم، نه‌تنها قسام، پرقدرت به عملیات خود علیه این تهاجم وحشیانه ادامه می‌دهد ‌که آشفتگی‌های درونی در سرزمین‌های اشغالی نیز در حال شتاب گرفتن است.
به‌رغم سانسورها از میزان ضربات گروه‌های مقاومت به پیکره ارتش صهیونیستی، اما آنچه مشهود است هزینه‌های حمله به رفح چه در بعد میدانی و چه در بعد داخلی برای صهیونیست‌ها گزاف بوده است. این موضوع به انضمام شکست رژیم در اهداف اعلامی‌اش چون حذف حماس، کوچاندن مردم غزه و آزادسازی اسرا، عواقب بسیاری را متوجه آینده سیاسی صهیونیست‌ها و کابینه جنگ کرده که نبود چشم‌انداز برای ترسیم پایان جنگ و در نهایت یک شکست تمام‌عیار از موارد آن است. بر همین اساس بود که روز گذشته یکی از وزرای سابق اسرائیلی به شکست مفتضحانه ارتش صهیونیستی در تحقق اهداف جنگ در غزه اذعان کرد.
همان طور که حتی برخی تحلیلگران عبری اذعان دارند، مجموع اقدامات صهیونیست‌ها برای فشار به حماس و پذیرش آتش‌بس، مطلوب رژیم صهیونیستی است که معنایی جز تنظیم امان‌نامه برای تسهیل اشغالگری و جنایات در غزه نخواهد داشت؛ امری که حماس با آگاهی از شرایط و نیات باطنی و ظاهری صهیونیست‌ها و حتی برخی دست‌اندرکاران آتش‌بس، با آن مخالفت می‌کند و بر ایجاد آتش‌بس پایدار در غزه پافشاری دارد. در همین راستا، روز گذشته اسماعیل هنیه با اشاره به استفاده رژیم از مذاکرات برای ادامه تجاوز علیه مردم غزه گفت، مقاومت مجدداً به واسطه‌ها ابلاغ کرده که از موضع قاطع گروه‌های مقاومت کوتاه نمی‌آید که عبارت است از توقف کامل جنگ، خروج کامل نیروهای اشغالگر اسرائیلی از غزه، برداشتن محاصره، بازسازی غزه و دستیابی به توافقی برای مبادله اسرا و همه اینها از رهگذر احقاق حقوق و خواسته‌های ملت فلسطین در مسیر آزادی، بازگشت و استقلال صورت می‌گیرد.
وی همچنین خواستار اتخاذ موضعی عربی و تحرکی دسته‌جمعی برای بهره‌برداری از فرصت استراتژیک ایجاد شده با نبرد طوفان الاقصی برای بسیج امت عربی جهت مقابله با دشمن صهیونیستی و حمایت و پشتیبانی از ملت و مقاومت فلسطین و مقابله با سیاست عادی‌سازی روابط با دشمن صهیونیستی شد.

عقب‌نشینی ارتش صهیونیستی
در پی عملیات قسام
روز گذشته ارتش رژیم صهیونیستی اعلام کرد، در نبردهای 24 ساعت گذشته در نوار غزه، 5 نظامی این رژیم زخمی و 2 نفر کشته شدند. آنها همچنین به طور رسمی به کشته شدن 38 نظامی خود در جبهه‌های مختلف نبرد در ماه مه ‌اعتراف کردند. به گفته افسران رژیم صهیونیستی، نبرد در جبالیا یکی از شدیدترین درگیری‌ها بوده و آنها شدیداً زیر آتش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) بوده‌اند. در مجموع عملیات فشرده قسام علیه ارتش صهیونیستی، سبب شد که نیروهای اشغالگر اسرائیلی از مناطق تل الزعتر، بیت لاهیا، بیت حانون و سراسر شمال نوار غزه عقب‌نشینی کنند که البته در رابطه با منطقه جبالیا ارتش رژیم صهیونیستی مدعی شد عملیات حدود سه هفته‌ای آنها به اتمام رسیده بود.
در این میان فشارهای داخلی نیز اهمیت ویژه‌ای پیدا کرده است. روز گذشته یک نظرسنجی ارتش رژیم صهیونیستی اعلام کرد که تنها 42 درصد از نظامیان و افسران ارتش مایل به ادامه خدمت پس از پایان جنگ در غزه هستند. نظرسنجی دیگری نیز حکایت از شکاف بین مردم در سرزمین‌های اشغالی می‌دهد. بر پایه نظرسنجی دانشگاه‌های تل‌آویو و قدس، 62 درصد اسرائیلی‌ها گفته‌اند، توقف جنگ و آزادی اسرا را بر ادامه جنگ و کشته شدن آنها ترجیح می‌دهند که 65 درصد طرفداران احزاب راست بر ادامه جنگ حتی اگر به کشته شدن اسرای اسرائیلی منجر شود، تأکید دارند. در سوی مقابل نیز 74 درصد طرفداران احزاب اپوزیسیون گفته‌اند، توقف جنگ در مقابل آزادی اسرای اسرائیلی را ترجیح می‌دهند. علاوه بر آن، موج اعتراضات داخلی بار دیگر به تجمع در مقابل وزارت جنگ کشیده شده و معترضان صهیونیست خواستار توافق با مقاومت فلسطین برای آزادی اسرا شده‌اند که این تظاهرات با یورش پلیس تل‌آویو به خشونت کشیده شد.

همه ابزارهای روی میز برای فرار از مخمصه
در آن سو رژیم صهیونیستی ضمن حفظ فشار قحطی علیه مردم غزه همچنان موتور نسل‌کشی خود را زنده نگه داشته است. روز گذشته دفتر رسانه‌ای دولت غزه اعلام کرد، در پی توقف ورود کمک‌های بشردوستانه، قحطی به شهر غزه و شمال نوار غزه بازگشته است. علاوه بر آن، بمباران مناطقی از نوار غزه چون اردوگاه جبالیا و اردوگاه نصیرات توسط اشغالگران اسرائیلی تداوم دارد که در این جنایات ده‌ها نفر شهید و شماری هم مجروح شدند. همچنین روز گذشته توپخانه ارتش رژیم صهیونیستی اطراف تله قلیبو و الشیخ زاید در شمال و مناطق مرکزی و شرق رفح را گلوله‌باران کرد.
با وجود آنکه رژیم صهیونیستی و ایالات متحده تلاش می‌کنند با اعمال فشار به حماس و همچنین کارشکنی در مذاکرات، توپ را به زمین حماس انداخته و با متهم‌انگاری این جنبش، مسیر جنایتگری را تسهیل کنند، حماس نیز طی بیانیه‌ای تأکید کرد که در تمامی دوره‌های قبلی مذاکرات غیرمستقیم تا موافقت با طرح پیشنهادی واسطه‌ها در ششم مه‌ گذشته با تلاش‌های واسطه‌ها تعاملی مثبت داشته و از خود نرمش نشان داده است. لذا انتظارات نتانیاهو، برای ایجاد آتش‌بس به نفع صهیونیست‌ها به بن‌بست عملیات ضربتی حماس و همچنین عدم پذیرش شروط تحمیلی رژیم از یک‌سو و تشدید فشارهای داخلی و بین‌المللی چون احکام دیوان دادگستری و کیفری بین‌المللی از سوی دیگر به کابینه رسیده و آنها را بیش از گذشته در باتلاق تصمیم‌گیری فرو برده است.

جستجو
آرشیو تاریخی