صفحات
شماره هشت هزار و چهارصد و هفتاد و هفت - ۱۲ خرداد ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و چهارصد و هفتاد و هفت - ۱۲ خرداد ۱۴۰۳ - صفحه ۱

ترامپ در واکنش به محکومیت در 34 پرونده مطرح کرد

جهنم بی عدالتی در امریکا

وصال روحانی
روزنامه‌نگار


دونالد ترامپ روز پنجشنبه به اولین رئیس جمهوری پیشین امریکا تبدیل شد که در یک محاکمه مدنی محکوم شده و مجازاتی کیفری شامل حالش خواهد شد اما همان‌طور که از قبل نیز به نظر می‌رسید، این مسأله هم مانع شرکت وی در انتخابات نهایی ریاست‌جمهوری امریکا نخواهد شد که اوایل ماه نوامبر (اواسط آبان) برگزار می‌شود و یک ‌بار دیگر او را روبه‌روی بایدن قرار می‌دهد.
دادگاه عالی محله منهتن در شهر نیویورک روز پنجشنبه در پایان پروسه رسیدگی به اتهام ترامپ در‌مورد پرداخت حق‌السکوت به یک بازیگر زن فیلم‌های مبتذل او را در این مورد و 34 اتهام دیگر مرتبط با این موضوع و سایر تخطی‌ها مقصر شناخت و اعلام کرد که در روز 21 تیر نحوه و طول مدت مجازات ترامپ را به‌طور نهایی و دقیق اعلام خواهد کرد.
ترامپ متهم شده است که توسط وکیل سابق خود 130 هزار دلار پول را در چند قسط به دست «استوری دانیلز» بازیگر فیلم‌های غیر‌اخلاقی رسانده است تا او روابطی را که در سال 2006 یعنی سال‌ها پیش از گرویدنش به سیاست با ترامپ داشت، رو نکند. وکیل ترامپ که در سال 2015 این کار را مدیریت و رسیدن رشوه به دانیلز را عملی ساخت، مدتی است که با وی قطع همکاری کرده و مواضع متفاوتی را در قبال وی اتخاذ کرده اما در اواخر زمستان سال گذشته که در دادگاه بدوی رسیدگی‌کننده به این پرونده در منهتن ظاهر شد، علیه ترامپ موضعگیری کرد و جزئیاتی از روند رشوه‌دهی خود به دانیلز را به اطلاع عموم رساند.

«او» از پشت میله‌های زندان می‌آید
به رغم غوغایی که مسأله رشوه‌دهی فوق در جامعه امریکایی طی ماه‌های اخیر ایجاد کرده، به نظر نمی‌رسد که این پروسه مانع شرکت ترامپ در انتخابات ماه آبان شود، از یک‌سو کافی است که ترامپ با رد کردن حکم صادره خواستار برگزاری دادگاه تجدید‌نظر و صدور رأیی تازه شود و چون این پروسه ماه‌ها زمان خواهد برد و او به سبب تعلیقی شدن حکمی که 21 تیر صادر خواهد شد، زندانی نخواهد شد و می‌تواند آزادانه به فعالیت‌های انتخاباتی‌اش ادامه بدهد. از جانب دیگر اگر چنین نشود و ترامپ را به زندان بفرستند، باز مانعی در راه حضور وی در انتخابات به وجود نخواهد آمد زیرا در قانون اساسی امریکا هیچ اشاره‌ای به این نکته نشده که اگر یکی از دو کاندیدای نهایی زندانی شود، شرکت در انتخابات برای او غیر‌ممکن خواهد شد و به این ترتیب فرد مورد بحث می‌تواند حتی از پشت میله‌های زندان نیز در رأی‌گیری شرکت کند و بخت خود را بیازماید!
الیزابت ویدرا مدیر دپارتمان احتمالات و بررسی‌های برخاسته از قانون اساسی امریکا گفت: «هیچ تبصره و متن قانونی وجود ندارد که تصریح کند فردی دارای محکومیت کیفری یا حاضر در پروسه بررسی یک جرم مدنی، نمی‌تواند در انتخابات ریاست جمهوری امریکا شرکت کند. حتی اگر در ایالت محل وقوع جرم دادستانان محلی از شرکت آن فرد در انتخابات آنجا جلوگیری کنند، سایر ایالت‌های 51 گانه امریکا هیچ الزامی برای تأسی از حکم صادره ندارند. به واقع فرد محکوم شناخته شده می‌تواند با پژوهش‌خواهی نسبت به حکم محکومیتش اجزای آن را به حالت تعلیق درآورد و حتی در همان ایالت محل وقوع جرم نیز حضور وی در انتخابات تا زمان صدور حکم دادگاه تجدید‌نظر بلامانع خواهد شد.»

ترامپ: این جهنم بی‌عدالتی است!
ترامپ در واکنشی به این اقدام گفت: «این یک حکم ننگین است زیرا من کاملاً بی‌گناهم.» وی افزود: «آنها با مطرح کردن این پرونده قصد تضعیف مرا در انتخابات ریاست جمهوری داشته‌اند و در نتیجه این ماجرا نه یک رویداد مدنی بلکه یک تلاش سیاسی برای تضعیف جایگاه من در انتخابات ماه نوامبر است. این قضایا را حزب دموکرات برپا کرده است تا نماینده‌اش (بایدن) را مقابل من پیروز سازد. بنابراین ما از همان آغاز هم با یک محاکمه جعلی طرف بوده‌ایم و این فقط به مثابه تبدیل کردن دموکراسی امریکا به جهنم بی‌عدالتی است.» دیروز مایک جانسون سخنگوی جمهوریخواه مجلس نمایندگان امریکا نیز برابر با انتظارهای قبلی به دفاع از ترامپ پرداخت و پرونده وی را جعلی خواند و گفت باید پنجشنبه گذشته را از شرم‌آورترین روزها در تاریخ حیات امریکا تلقی کرد.
وی گفت: «دموکرات‌ها به هر حربه‌ای متوسل شده‌اند تا از شرکت ترامپ در انتخابات نهایی امریکا جلوگیری کنند زیرا نیک می‌دانند که در صورت وقوع این مسأله بایدن شکست سنگینی را مقابل ترامپ متحمل خواهد شد. اتهامات وارده به وی واقعاً خنده‌دار است و پروسه دادگاه منهتن هر چیزی هست الا یک روند مدنی.» جانسون اضافه کرد: «چون فعلاً اداره کشور در دست دموکرات‌هاست، آنها از هر وسیله ممکن برای ساقط کردن رقبای خود سود می‌جویند. بدتر از همه به‌کارگیری دستگاه قضایی کشور که باید ذاتاً بی‌طرف باشد، در این روند یکسویه است. مردم امریکا حالا بیش از هر زمانی فهمیده‌اند که این‌گونه حرکات، هدفمند و با سیاست‌های خباثت‌آمیز عجین است.»

این یک فرایند معکوس است
پس از مطرح شدن اتهامات وارده و تلاش «سیاسی» او برای سوء‌استفاده از یک ماجرای «مدنی»، سخنگوی کمپین تبلیغاتی بایدن متذکر شد که در امریکا هیچ‌کس بالاتر از قانون نیست و اگر یک رئیس جمهوری سابق هم تخلف کند، باید مورد پیگرد قضایی قرار گیرد و تنها راهی که برای دور نگه‌داشتن ترامپ از کاخ سفید و جلوگیری از ورود مجدد وی به این محل وجود دارد، از طریق صندوق‌های رأی است و این مهم فقط زمانی محقق می‌شود که مردم آرای بیشتری را به بایدن بدهند. قاضی مرچان که پرونده ترامپ را بررسی می‌کرد، اینک سازکارهای لازم را برای زندانی کردن وی در اختیار ندارد و با اینکه دادگاه حکم به محکومیت وی داده، ترامپ آزاد خواهد بود که به هر جا که خواست برود و به میتینگ‌های تبلیغاتی خود استمرار بخشد. مرچان حتی در روز 21 تیر هم که حکم نهایی ترامپ اعلام خواهد شد، از زندانی کردن وی عاجز خواهد بود زیرا وکلای ترامپ از حالا پروسه فرجام‌خواهی وی نسبت به آن حکم احتمالاً منفی را آغاز کرده‌اند و آن را در فرآیند اجرا قرار داده‌اند.

جستجو
آرشیو تاریخی