صفحات
شماره هشت هزار و چهارصد و هفتاد و هفت - ۱۲ خرداد ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و چهارصد و هفتاد و هفت - ۱۲ خرداد ۱۴۰۳ - صفحه ۱

«ایران» از توسعه حمل‌ونقل جاده‌ای در دولت سیزدهم گزارش می‌دهد

تکمیل کریدور ترانزیتی شمال-جنوب با ساخت آزاد‌راه شیراز-اصفهان

آزاد‌راه شیراز-‌اصفهان پس از ۱۰ سال در دولت سیزدهم به بهره‌برداری رسید. این آزادراه استراتژیک را سید ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور شهید در مهر سال گذشته افتتاح کرد و در نوروز امسال با تردد یک میلیون و ۴۰۰ هزار خودرو همراه شد.


آزادراه شیراز-اصفهان به طول ۳۷۰ کیلومتر بخش مهمی از کریدور آزادراهی شمال-جنوب‌ است که نقش هدایت ترانزیت را از مرکز کشور به سمت جنوب و بالعکس عهده‌دار است. آزاد‌راه شیراز-‌اصفهان پس از ۱۰ سال در دولت سیزدهم به بهره‌برداری رسید. این آزادراه استراتژیک را سید ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور شهید در مهر سال گذشته افتتاح کرد و در نوروز امسال با تردد یک میلیون و ۴۰۰ هزار خودرو همراه شد.
مجری شرکت ساخت، احداث و نگهداری آزادراه شیراز-‌اصفهان با بیان اینکه سهم وزارت راه‌وشهرسازی در این پروژه حدود ۷۰ درصد بوده است، گفت: سهم پیمانکاران در این پروژه حدود ۳۰ درصد است، در صورتی که دولت سهم آورده خود را بیاورد، ظرف3 تا ۴ ماه آینده زیر بار ترافیکی می‌رود.
وی بیان کرد: برای تکمیل قطعه ۷، یک‌هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان اعتبار لازم است که تاکنون پیمانکاران سهم ۳۰ درصدی خود را که‌ ۸۰۰ میلیارد تومان است پرداخت کرده‌اند و دولت هم تا به امروز ۳۰ میلیارد تومان تزریق کرده است.
وی توضیح داد: قطعه ۷ آزاد‌راه اصفهان-‌شیراز، «اتصال آزاد‌راه به بزرگراه شیراز-‌سپیدان» را انجام می‌دهد.
مجری شرکت ساخت و احداث آزادراه شیراز-‌اصفهان در خصوص تکمیل کریدور شمال-جنوب همزمان با اتمام تمامی قطعات این آزاد‌راه گفت: در قطعه ۸، آزاد‌راه اصفهان-‌شیراز به بوشهر متصل می‌شود که زمینه‌ساز تکمیل کریدور شمال- جنوب است. وی با بیان اینکه با تکمیل قطعه ۸ و اتصال آن به بوشهر و در نهایت عسلویه، قطعه اصلی از کریدور شمال-‌جنوب تکمیل می‌شود، گفت: در حال حاضر مراحل اولیه و طراحی قطعه ۸ آزاد‌راه شیراز-‌اصفهان به اتمام رسیده است و منتظر تأمین اعتبار و آورده دولت هستیم.
 
اهم عملکرد ترابری در 1000 روز
دستاوردهای قابل‌توجهی در بخش جاده‌ای توسط دولت سیزدهم (از ابتدای فعالیت دولت سیزدهم تا پایان فروردین‌ماه ۱۴۰۳) تحقق ‌یافته است.
بر اساس این آمارها، در بخش آزادراهی، احداث و بهره‌برداری از باند رفت منطقه ۲ آزادراه تهران-‌شمال به طول ۲۲ کیلومتر به ارزش روز ۸.۲ همت، احداث و بهره‌برداری از آزادراه شیراز-‌اصفهان تا محدوده «ایزدخواست» به طول ۲۱۲ کیلومتر به ارزش روز ۲۵ همت و احداث و بهره‌برداری از آزادراه رودبار-‌منجیل به طول ۸.۲ کیلومتر با اعتبار ۲.۴ همت صورت گرفته است.
همچنین احداث، تکمیل و بهره‌برداری بیش از ۲ هزار و ۵۰۰ کیلومتر بزرگراه و راه اصلی طی دولت سیزدهم تحقق یافته است که از مهم‌ترین آنها می‌توان به مواردی همچون افتتاح محور پاتاوه‌-ده‌دشت به طول ۱۳۶ کیلومتر، بهره‌برداری از کریدور بزرگراهی نوار ساحلی جنوب کشور به طول ۷۶ کیلومتر، بهره‌برداری از کریدور بزرگراهی غرب کشور به طول ۶۰ کیلومتر، بهره‌برداری از قطعه چهارم باند دوم محور بابامیدان-‌گچساران و عملیات اجرایی تقاطع غیرهمسطح «وحدتیه» به طول ۶۰ کیلومتر، بهره‌برداری از محور بیجار-‌زنجان به طول ۲۷ کیلومتر، بهره‌برداری از محور بهسازی راه اصلی چابهار-‌زاهدان به طول ۲۵ کیلومتر، بهره‌برداری از محور جهرم-لار-‌بندرعباس به طول ۲۰ کیلومتر، بهره‌برداری از محور سربیشه-درح-ماهیرود-میل۷۸ به طول ۲۰ کیلومتر، بهره‌برداری از باند دوم شازند-ازنا به طول ۱۷ کیلومتر و مسیر بزرگراهی قم-کهک به طول ۱۷ کیلومتر اشاره کرد.
علاوه بر این، احداث و آسفالت راه‌های روستایی در روستاهای بالای ۲۰ خانوار به میزان ۶ هزار و ۷۸۷ کیلومتر از دیگر دستاوردهای دولت مردمی در هزار روز خدمت بوده است.

جستجو
آرشیو تاریخی