در گفت‌و‌گو با سخنگوی سازمان آتش‌نشانی تهران عنوان شد

چهارشنبه‌سوری ایمن در کنار خانواده‌ها

بالن آرزوها که موجب چند مورد آتش‌سوزی هم شده است، جایگاهی در سنت ما ندارد

مهسا قوی قلب
خبرنگار


سخنگوی سازمان آتش‌نشانی تهران با اشاره به این‌که چند سالی است آغاز جشن‌های نوروز از روال خود خارج شده، گفت: امسال با کمپین «نه به چهارشنبه سوری خطرناک» سعی شده از حوادث این روز تا حد امکان کاسته شود.
جلال ملکی در گفت‌و‌گو با «ایران» با بیان این‌که امسال هم در سطح کشور موارد فوتی در نتیجه حوادث چهارشنبه‌سوری گزارش شده است، افزود: در دوران کرونا حوادث به کمترین حالت رسیده بود. امیدوارم روال خوب قبلی دوباره در پیش گرفته شود تا شاهد آسیب‌های کمتری باشیم.
به گفته ملکی دو راهکار بلند مدت و کوتاه مدت برای کاهش حوادث ناشی از چهارشنبه سوری
وجود دارد. در راهکار بلند مدت، جمعی از کارشناسان، جامعه‌شناسان، روان‌شناسان و آتش‌نشانان از یک سال قبل باید به صورت هماهنگ و مشخص برنامه‌ریزی داشته باشند تا از التهابات کاسته شود اما متأسفانه تاکنون چنین اتفاقی نیفتاده است، پس ناچار هستیم به سراغ راهکار کوتاه مدت برویم.
وی در ادامه اضافه کرد: در راهکار کوتاه مدت در اولین قدم خانواده‌ها باید مراقبت خود را از فرزندان بیشتر کنند. ما هم هرسال با کمپین «نه به چهارشنبه سوری خطرناک» سعی می‌کنیم از خطرات این روز بکاهیم. به هیچ عنوان هم مخالف چهارشنبه سوری و شادی کردن نیستیم، بلکه با چهارشنبه سوری خطرآفرین مخالفت می‌کنیم.

اگر خانواده‌ها در کنار هم جشن بگیرند، ایمن‌تر است
سخنگوی سازمان آتش‌نشانی تهران در توصیه به والدین گفت: چهارشنبه سوری ایمن در کنار خانواده‌ها محقق می‌شود. اگر بزرگ‌ترها فکر می‌کنند به زور می‌توانند جلوی فرزندان‌شان را بگیرند، سخت در اشتباه هستند، در مقابل اگر خانواده‌ها در کنار هم باشند و با هم جشن بگیرند خیلی ایمن‌تر است. درغیراین صورت فرزندان با غریبه‌ها آشنا شده و مواد محترقه خطرناک از طریق افراد سودجو تهیه می‌کنند.
ملکی افزود: درخواست من از همه خانواده‌ها این است که نظارت‌های خود را نسبت به فرزندان بیشتر کنند. اگر دوست جدیدی به دوستان آنها اضافه شده یا تماس‌های حضوری و تلفنی آنها بیشتر شده است، باید پیگیری کرده و با آن فرد آشنا شوند. اگر می‌خواهند جشن بگیرند یا آتش روشن کنند، حتماً در کنار فرزندان باشند و از هر فرصتی در این روزها استفاده و به آنها گوشزد کنند که از زمان قدیم چهارشنبه سوری برگزار می‌شده ولی همواره با شادی همراه بوده است و هیچ آسیبی به فردی وارد نمی‌شد.
او در ادامه به مردم هشدار داد که در کنار آتشی که غریبه‌ها افروخته‌اند، نایستند چرا که بخش زیادی از زخمی‌های حوادث چهارشنبه سوری در اثر انفجار مواد محترقه‌ای که در آتش ریخته می‌شود، آسیب دیده‌اند. پس تنها کنار آتشی که خودتان روشن کرده‌اید، باشید.

روی آسفالت نباید آتش روشن کرد
سخنگوی سازمان آتش‌نشانی تهران، با تأکید براین‌که نزدیک خودرو و روی علفزارهای خشک به هیچ عنوان نباید آتش روشن کرد، افزود: روی خاک و موزائیک می‌توان آتش روشن کرد ولی روی آسفالت‌ها به هیچ عنوان نباید آتش روشن کرد. از آتش زدن لاستیک هم اکیداً خودداری کنید چرا که علاوه بر خطراتی که با خود به همراه دارد، سبب آلودگی بالای محیط زیست می‌شود.
ملکی گفت: تجربه سال‌های قبل نشان می‌دهد، گاهی مواقع طول آتشی که افروخته شده به حدی زیاد بوده که به بالکن یا کابل برق برخورد و ایجاد حریق کرده است.
وی افزود: توجه داشته باشید که پریدن از روی آتش با لباس‌های بلند و یا از جنس‌های نایلونی بسیار خطرناک است، چون این قبیل لباس‌ها به راحتی شعله‌ور می‌شوند.
ملکی خاطرنشان کرد: در محیط‌های بسته از ترقه و مواد آتش‌زای دیگر استفاده نکنید. هم چنین شهروندان به‌خاطر داشته باشند که در شب چهارشنبه سوری پنجره‌ها را بسته نگاه دارند تا مواد آتش‌زا و خطرناک از پنجره وارد خانه نشود.

فروشندگان مواد شیمیایی هوشیار باشند
ملکی با بیان این‌که این روزها فروشندگان مواد شیمیایی باید هوشیار باشند، توضیح داد: فروشندگان رنگ، اکلیل سرنج و مواد شیمیایی باید بدانند که وقتی نوجوان 15 ساله‌ای وارد فروشگاه می‌شود، هدفی جز تهیه مواد برای ساخت ترقه و آتش‌زاهای دیگر ندارد.
وی افزود: باید مراقب فرزندان دیگران هم باشیم. اگر می‌بینید که در خانه‌ای یا انباری، محلی به نگهداری از مواد محترقه اختصاص دارد یا اینکه افرادی در حال تهیه این مواد هستند، نباید از کنار ماجرا به‌راحتی عبور کنید و حتماً موضوع را به نهادهای مسئول اطلاع دهید چرا که تنها مقدار کمی از این مواد اشتعال‌زا می‌تواند مهیب و کشنده باشد. به هیچ عنوان فکر نکنید که انفجار، تنها خانه فردی که سازنده یا نگهدارنده این مواد است، تخریب می‌کند، بلکه کل ساختمان یا حتی ساختمان‌های اطراف و جان ساکنان آنها را هم به خطر می‌اندازد.

بالن آرزو می‌تواند خانه‌ای را به آتش بکشد
سخنگوی سازمان آتش‌نشانی تهران، با اشاره به این‌که بالن آرزوها جایگاهی در سنت ما ندارد، افزود: در کشورهای واقع در آسیای شرقی بالن آرزوها در کنار دریا استفاده می‌شد. سال گذشته چند مورد آتش‌سوزی در پشت بام خانه‌ها و بالکن‌ها توسط این بالن‌ها ایجاد شد. یکی از بازیگران سینما هم چنین مشکلی برایش ایجاد شد. به گفته این بازیگر، او از همه جا بی‌خبر بوده و همسایه‌ها او را متوجه آتش‌سوزی کردند. در این مورد، از طریق برخورد آتش بالن به پرده، فرش‌ها و مبل‌ها هم دچار حریق شده بودند.

لزوم ارائه آموزش‌های لازم توسط معلمان و مربیان
ملکی معتقد است که مربیان و معلمان در مقاطع مختلف باید دانش‌آموزان را با خطرات ناشی از حوادث چهارشنبه سوری آشنا کنند. یک شب استفاده از مواد محترقه می‌تواند نقص عضو یا فوت به دنبال داشته باشد و در پی آن اتفاق تلخ، تعطیلات نوروز و شادی از فرد و خانواده به طور کامل سلب می‌شود. بدون شک همه افرادی که سال‌های گذشته در چهارشنبه سوری دچار آسیب‌دیدگی شده‌اند، صددرصد از کار خود پشیمان هستند.
 
 
 

جستجو
آرشیو تاریخی